Vad gäller? *långt*

C

corno79

Jag har en ridgeback hane på 9 månader som är min favvo kille. Men jag har blivit osäker på en del saker som gäller/gällt när jag köpte honom. Så här ligger det till: Uppfödaren valde själv ut vilken valp som skulle till vilket hem utifrån vilka önskemål man hade och vad man kunde erbjuda för hem angående aktivering, utställning mm.
Jag hade kontakt med henne via mail och telefon och var även uppe och hälsade på valparna och tiken.(3,5 timmars bilresa) När vi hämtade Billie så sa uppfödaren att endast en testikel kommit ner och att det inte var något problem, den kommer nog snart ner. Jag vet att det är mitt ansvar som valpköpare att undersöka såna här saker själv men jag missade att titta efter detta när vi var och hälsade på. Nu är han nio månader och jag misstänker att chansen att pungkula 2 kommer ner minskar för varje dag. Sedan visar det sig också att ca 6 av 8 valpar har demodex och Billie har det.
Detta har medföljt veterinär räkningar(han är försäkrad) men självrisk får man betala plus 20%. Sedan är ju risken för testikel cancer hög om jag inte kastrerar honom, vilket medföljer en dyr räkning. Jag har betalat fullt pris för min kille men borde jag inte få avdrag på priset med tanke på testiklar och sjukdom som visat sig? Jag vill inte ha någon annan hund än min Billie men det känns ändå inte riktigt rättvist. Skulle bara vilja höra åsikter om vad ni anser om detta. Jag vill gärna höra åsikter av alla sorter, även negativa.
MVH c79
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Om ni kommit överens om en viss prisreducering om hunden visade sig bli krypt innan köpet, så hade du haft rätt till den reduceringen nu. Prisreducering i efterhand pga hunden visar sig vara krypt eller pga sjukdom finns det nog inte en chans att du får. Annat än om du kan hänvisa det till att demodexet fanns redan vid köpet och att det inte skulle ha gått att upptäcka vid en grundlig veterinärundersökning = dolt fel. Då går uppfödarens doldafelförsäkring in och täcker upp eventuella veterinärkostnader som hudnens egna försäkring inte täcker.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Raderad.. Gnist hade bättre koll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gäller? *långt*

Angående att han är krypt kan jag svara på. Enligt SKK bör man få tillbaka 15% av köpesumman.

Och chansen att kulan halkar ner nu är nog nästan obefintlig.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Vi fick tillbaka pengar när det visade sig att vår hund var krypto, det var inget vi hade avtalat med henne från början ?!

Men detta var ett antal år sedan ... ( 1995 )
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Ja visst så är det, man bör betala en reducering av priset till köparen men det finns ingen tvång dvs om man inte gjort upp ett avtal om just detta innan köp.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Just för att formuleringen är "bör", så struntar tyvärr en del uppfödare att reducera priset i efterhand. Nu har jag ju själv inte fött upp någon valp som blivit krypt (ännu) men om någon av mina hanvalpar inte skulle ha båda kulorna nere vid 8 veckors ålder, så skulle jag redan då reducera priset på valpen!

Dock skulle jag nog få till stånd en överenskommelse med köparen att om den saknade kulan trillar ner inom ett år, så får de betala restrerande 15% då.
Givetvis ska hunden innan dess att eventuella pengar ska betalas åt något håll undersökas av veterinär för att fastställa "pungstatusen" och jag ska ha en kopia på det intyget om det skulle visa sig att han är krypt.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

De flesta jag pratat med som haft krypthanar har inte haft några problem med att få tillbaka 15% av köpesumman.

TS: Jag tycker du ska kontakta din uppfödare, och säga att SKK rekommenderar att man får tillbaka si och så mycket.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Jag har själv en underbar hund som har haft en annan sjukdomsbild, men som också kostar pengar och orsakar lidande om jag inte håller ordning på henne, eller det kostar ändå.

Pga detta ville min uppfödare ge mig en valp till reducerat pris, jag ville inte ha en valp, en annan öppning dök upp och jag fick en av hennes tikar istället, gratis.

Hade jag själv varit uppfödare hade jag försökt att ge köparna plåster på såren vid såna här problem, inte då en hel hund, men som SKK rekommenderar iaf.

//E
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Tack till alla som svarat. Jag och uppfödaren pratade lite om detta med kulan för 2 månader sen och vad jag förstod på henne så kan det bara röra sig om ersättning om jag väljer att kastrera men det tycker jag också verkar fel. Någon som vet? Chans till testikel cancer ska ju vara stor om dom har en kula bara. Är det bäst att kastrera så fort som möjligt eller ska man vänta? Demodexet märkte jag redan vid 12 veckor men efter skrapning hos veterinären så sa dom att det var fuktexem men när den ena fläcken inte försvann så ringde jag igen och fick ny tid och då upptäckte dom demodexet och vet sa: vi skrapade nog fel fläck förra gången.:crazy:
Jag ska ringa uppfödaren igen och höra om ersättning. Ville höra åsikter först så jag inte är helt ute och cyklar i det blå.
Hälsningar c79
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Alltså, priset reduceras till stor del för att chansen att få championat finns inte. Så det är inte bara för kastreringen, utan som ett litet plåster på såret. Jag hade kastrerat på en gång. Varför vänta? Min hane som var krypt (kastrerad nu) var hemskt stressad i skallen. Efter sin kastration blev han en helt annan hund. Tror kulan som ligger varm påverkar mycket.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Jag vill nog också kastrera snarast medan uppfödaren tyckte jag skulle vänta tills han var tre år. Hon tyckte att han skulle bli färdig först. Hur gammal var din när du kastrerade honom? Jag ska till veterinären på tisdag pga demodexet igen så jag ska fråga vad dom tycker också. Men ett samtal till uppfödaren blir det imorgon. Tack för dina svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gäller? *långt*

Ucsh, vilken fråga. Du tvingar mig tänka ;) Men han kastrerades förra vintern, med andra ord så var han två år.

Min veterinär tycker man ska låta hunden växa till sig lite först, det är rätt ovanligt att det uppkommer cancer hos en så ung hund.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

våran äldsta har inte någon av kulorna ramlat ner på... så vi fick hämta en gratis hund gjorde vi upp om när helst vi ville å ur vilken kull som helst....

nu har vi hämtat den å tro de eller ej men han hr bara släppt ena kulan... förr oss gör det väl egentligen inte allt för mycket för ingen av oss är speciellt inresserad av att ställa å så men iaf... uppfödaren tycker det är lite smått pinsamt...
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Som uppfödare tycker jag att det är absolut självklart att betala tillbaka 15% av köpesumman om båda testiklarna inte ligger på plats när hunden är ett år gammal.

Köpte en gång en hund med tanke på framtida avel men avstod eftersom hon fick demodex och det, i alla fall på den tiden, sades att benägenheten att utveckla demodex var ärftligt!!!
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Ang demodexen så ska väl den gå på uppfödarens dolda fel försäkring åtminstone gör den det för mig och då får jag tillbaka 100% av det jag lägger ut även för medicinen upp till det belopp han är köpt för om det är renras annars ligger det visst ganska mycket lägre.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

Tråkigt att höra att du verkar råkat ut för en mindre seriös kennel. :(
Som uppfödare av rasen själv blir jag faktiskt lite arg när jag hör att det finns uppfödare bland oss som inte tar sitt ansvar.
Självklart ska du ha pengar tillbaka om din hund inte får ner sin andra testikel. Har själv fött upp två hundar som vid leverans inte hade båda testiklarna nere. Den ena sålde jag till fullt pris med klausul att om testikeln inte kom ner tills hunden var 1 år så skulle jag betala tillbaka 30% av priset, på den hunden kom testikeln dock ner efter ett par månader. Den andra sålde jag 30% billigare redan från början och på den kom testikeln aldrig ner.

Ang. demodexet så hoppas jag att du kräver uppfödaren på veterinärkostnaderna. Detta ska hennes dolda-fel försäkring täcka. Har hon inte tecknat någon så bad luck för henne - då får hon stå för det ur egen ficka.

Börjar kennelnamnet på B?
Om ja så vad jag förstått det som så har mamman till din hund också demodex (och ja, det är ärftligt... tiken borde aldrig ha avlats på ens) och p.g.a detta har ägaren dessutom omplacerat mammatiken och letar nu efter ny avelstik (hon har ringt en av mina valpköpare som ska ha en kull i vår...). Lite off topic det här sista men det är så trist när seriösa valpköpare råkar ut för uppfödare som inte håller måttet.
 
Sv: Vad gäller? *långt*

vet att mamma oxå fick tillbaka nån 1000-lapp för att kulan inte trillat ner på hennes dv.pudel,trots att det inte var nått avtal med uppfödaren,utan uppfödaren frågade oss om vi ville ha en ny hund,eller få tilbaka ca 2000:- av inköpspriset,självklart så kunde man ju inte lämna tillbaka lillgrabben när man hafft han i ett helt år,och han var/är bara till sällskap iallafalll...
 
Sv: Vad gäller? *långt*

läste detta på nätet:

"På grund av att orsaken till demodex är väl känd och att den genetiska bakgrunden är så enkel så kan uppfödaren ställas till ansvar för köparens alla kostnader orsakade av demodexangrepp. Måste hunden avlivas så kan uppfödaren dessutom drabbas av skyldighet att återbetala köpesumman samt svara för alla uppfödningskostnader som köparen haft fram till dess hunden avlivas.Det gäller dock bara om det kan visas att uppfödaren rimligen borde ha känt till riskerna därför att liknande fall tidigare inträffat med hundar som är nära släkt med den drabbade hunden."
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 462
Senast: stintans
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Duvan
·
T
Övr. Hund hej alla! Jag hade för ett tag sen en kull med amstaff valpar, alla blev sålda till bra hem, förutom den valpen jag från början...
Svar
10
· Visningar
1 665
Senast: Broken_heart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp