Vad gäller juridiskt?

Sv: Vad gäller juridiskt?

Följdfråga till juridiskt kunniga:

Har fått veta att tjejen har lämnat över allt ansvar för hästen på stallägaren. Antar att det innebär att han sköter allt mot betalning. Vad händer om han motsäger sig att jag tar med mig hästen därifrån? Begår jag ett brott om jag tar med henne mot hans vilja?

Har skrivit till tjejen att jag ställt i ordning en box här i stallet som hon kan ställa in hästen i och att om hon gör det senast på lördag, kommer jag se alla våra mellanhavanden som avslutade och inte kräva in maj-hyran eller vidta några andra åtgärder. Tycker det vore det allra bästa alternativet - hon lämnar frivilligt tillbaka den häst hon inte längre vill hyra.

Räknar dock inte med att hon kommer göra det utan att jag själv får åka och hämta hästen. Tar då med mig kontraktet för att visa stallägaren vad som står men vet ju ändå inte hur han kommer reagera. Det känns också lite vanskligt att i förväg tala om att jag kommer eftersom jag då inte är säker på att hästen finns kvar där när jag kommer fram. Tjejen har inte berättat för mig var hästen finns idag (hon svarar fortfarande varken på telefon eller mail), utan jag har på egen hand fått göra rena detektivarbetet för att ta reda på det.

Hämta hem hästen nu! Dock kan du få problem om stallägaren inte vill gå med på det för du får inte gå in på annans mark om han inte tillåtit det och då kan det vara svårt att hämta den. Men en vettig stallägare och om du visar upp kontraktet bör ju inte vara några problem.

En fråga som slog mig var bara att hon som hyr hästen av dig, står hon eller du som ägare på hästen? För att ska hon sälja den och du står som ägare så måste hon ju ha din underskrift?

Förstår om du inte vill ha tillbaka hästen, men kan du inte dra bort den summan du fått av hon som hyrt hästen av det priset du vill ha ut för hästen och sälja henne snabbt och billigt?

Jag står som ägare på hästen. Visst skulle jag kunna sälja henne billigt men det är så svårt att vara säker på att hon kommer till ett bra hem. Annonserar man en häst i den prisklassen är risken tyvärr stor att den hamnar i "vandringssvängen" med en väldigt osäker framtid. :grin:

Jag säger som alla andra, se till att få hem hästen innan hon far illa ut eller försvinner.

Angående att sälja henne billigt, så kan det vara en bra ide, men som du säger kan det ibland vara riskabelt att sätta ut ett låågt pris i annonser....ett sätt är att eventuellt sätta ut ett någorlunda pris och sedan skriva att det kan diskuteras med rätt köpare.

I första hand gäller det att få hem hästen, sen får jag se vad jag ska göra med henne. Vill i alla fall vara så förberedd som möjligt om vad som gäller innan jag gör resan på 60 mil för att få hem henne.

Jag förstår att jag inte får gå in i stallet och hämta henne utan ägarens tillåtelse men efter vad jag förstått så går hon på sommarbete. Ute gäller ju allemansrätten, så in i hagen borde jag få gå men frågan är om jag får ta med henne hem om stallägaren som har ansvaret gentemot tjejen motsäger sig det?

OM du har starka bevis på att du är ägare, ert kontrakt och att hon inte har betalat så är det ju int allt för troligt att han skulle sätta sig emot.
Gör han det så skulle det väl inte kosta allt förmycket att göra ett polisärende utav det. Dock kan det kanske ta lite tid.
Kanske värt att ringa polisen i området och höra dig för hur det skulle gå att lösa ifall det skulle bli strul?

60mil:eek: Det är inte lite långt bort inte. Förstår verkligen att det kan vara skönt att veta att resan inte blir i onödan.

Njaa det blir 60 mil tur och retur alltså. Men det är ändå långt nog för att det ska vara surt att åka i onödan. ;)

Jag tror väl i och för sig att det ska gå bra men man vet aldrig, speciellt eftersom stallägaren tydligen är bundis med tjejen och kanske sätter sig på tvären bara för att jävlas... :cool:

Man får hoppas på det bästa och blir det problem så är det bara att trycka till rejält. Du har ju rätten på din sida.

Hoppas det löser sig så enkelt som möjligt, lycka till!

Ja att jag har rätt att ta hem henne är det inget snack om och jag hoppas också att det ska gå smärtfritt. Tack! :)

Ja att jag har rätt att ta hem henne är det inget snack om och jag hoppas också att det ska gå smärtfritt. Tack! :)

Du kan visst ha problem med att ta hem henne. Om t ex stallägaren har tagit hästen i pant för obetalda skulder för uppstallning så kan du inte hämta den utan betala först.
Så innan du ger dig iväg på en så lång resa för att hämta hästen bör du tala med stallägaren först. Även om du kan visa att hästen är din så har stallägaren rätt till ersättning för det som hästen har kostat. Du som ägare har ju det yttersta ansvaret och mat och vård skulle hästen ha haft i vilket fall som helst d v s det är en kostnad som ligger på dig i slut ändan.

Du måste med andra ord reda ut hu situationen ser ut innan du gör något. Det finns ju inga garantier för att tjejen som inte betalat dig verkligen har betalt för uppstallningen.

Jag menar att jag har rätt enligt kontrakt att ta tillbaka hästen. Vad gäller huruvida jag får med mig hästen verkar inte lika självklart...

Problemet är att JAG inte vet var hon finns. Har fått kontakt med en tjej som varit där och hämtat en annan häst och hon fick då frågan av stallägaren om hon inte skulle köpa min häst också. Hästen skulle kosta 6000 kr (!) och betalningen var det inte så bråttom med... Det handlar alltså om ett 3-årigt renrasigt och väldigt vackert arabsto!

Den tjejen vet bara förnamnet på stallägaren och har inte adressen. Kunde heller inte förklara vägbeskrivningen för den var så krånglig när man inte känner till trakterna så vi kom överens om att träffas på en plats och hon skulle sen följa med och visa var hon står.

Jag har alltså bara ett förnamn, inget telefonnummer och ingen adress att gå på...

Hehe jo - väldigt spännande... Som en dålig såpa eller nåt. :crazy:

Du kanske kan få hjälp via buke?
Börja t ex med att tala om var i landet hästen finns. Sedan finns möjlighet för folk i den delen av landet att t ex PM dig för att få veta mer. Har du tur finns kanske till och med stallägaren på buke.

Vilken historia.

Hoppas det löser sig till din och hästens fördel och på ett enkelt o smidigt sätt!

Tänkte på samma sak som Masse.

30 mil enkel resa är ung min & Masses trakter om det är rakt Söderut som hästen står.

6000:- för ett 3 årigt Arabsto låter helt sanslöst, jag hade hämtat henne imorgon om jag fått det erbjudandet.

Ja det är ju en idé. Lite långsökt kanske men vi försöker. ;)

Hästen är i Blekinge någonstans i närheten av Olofström om jag förstått det hela rätt. Stallägaren är en man vars förnamn börjar på P.

Tyvärr ...
Jag är för långt söderut & på fel sida av landet.

Någon annan bor säkerligen på det hållet ..

Men då borde hästen stå närmare än 30 mil? Tror jag har 30 till jkp från mig

Senast ändrad:

Jag bor några mil utanför Jönköping och tjejen som hyrde min häst bor söder om Olofström, stallet vet jag ju inte riktigt var det finns - men du kan säkert ha rätt ändå, det kanske inte är riktigt så långt?

Hur mycket är hästen värd egentligen, 3.000 i månaden, då borde den snabbt vara betald?

Jag tror f ö att hon inte har ett konto, pga ekonomiska problem, och utan konto kan hon inte skicka via konto. Det är en varningssignal i sej, tycker jag. Alternativt att hon jobbar in de här pengarna svart och inte vill visa att hon har dem tex för ev kronofogde eller så, varningssignal hur som helst när någon inte kan betala via konto.:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Ekonomi & Juridik För att undvika igenkänning vill jag inte gå in på alla detaljer, jag är bara intresserad av det juridiska läget, inte vad som är rätt... 2
Svar
38
· Visningar
2 826
Senast: Tora
·
A
Ekonomi & Juridik Får försäljningsstall ( rent juridiskt) begära ett " reservationsbelopp" = " deposition" INFöR provridning? Jag kan förstå poängen...
Svar
17
· Visningar
3 010
Senast: gylle
·
Ekonomi & Juridik Behöver svar från någon juridiskt kunnig människa. Jag satte ut annons på ett arabsto och fick en hel del svar - två som verkade mer...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?