Vad gäller juridiskt?

Sv: Vad gäller juridiskt?

Jag begärde 15000 kr för hästen så hon skulle varit färdigbetald på fem månader.

Visst kan hon sätta in pengar på mitt konto - eller bankgiro som det handlar om i det här fallet. Det är bara att gå in på banken och betala in dom - hon behöver inget eget konto för det.

15.000 är en struntsumma för en sådan häst egentligen.
Verkligen synd ang papperna :( Annars hade hon varit värd det dubbla..

Hoppas verkligen det löser sig för dig & att du hittar nytt hem till stoet.

Du kan ju prova med att lägga in en efterlysning på olika ridklubbars hemsidor och se om du får nåt besked. T.ex. www.ewr.nu ...finns gästbok där som du kan lägga in ditt budskap.

tar sista knappen.

om det hade varit värmalnd, skulle jag kunna hjälpa dig, men tyvärr känner jag inga hästmänniskor så långt ner i landet, men buke brukar vara kanon med att hjälpa till med sånt här!!!!

har du pratat med advokat?
du kanske kan kräva att hästhyraren lämnar tillbaka hästen till dig frivilligt? är inte helt säker på att hon får lämna vidare hästen på det där sättet utan att först ha ditt godkännande. det är ju trots allt du som äger hästen.....

jag följer detta med spänning!!!!!!!!!!!

Hänt sen sist:

Jag försökte få tag på hyresvärden till tjejen som hyrt hästen. Hon var med här när hästen hämtades och verkade vara vettig så jag tänkte att hon kanske skulle gå att resonera med om hon bara fick höra hur det låg till. Antar att hon fått en något friserad version av sin hyresgäst. Hon svarade i alla fall inte på telefon och ringde inte upp som jag bad henne i röstbrevlådan.

Ringde sen tjejen som varit där och hämtat en annan häst igen. Hon kom på att hon hade telefonnumret till systern till han som har stallet, så det fick jag. Ringde henne och det visade sig att hon var intresserad av att köpa hästen själv.

Det lät ju till en början som en riktigt bra lösning MEN... Hon ville bara betala dom 6000 kr som tjejen ju sagt att hon kunde säljas för. Dessutom kunde hon bara betala på avbetalning - 1000 kr i månaden. Och förutom det ville hon att jag först skulle betala för inregistreringen... Som kostar 10 000 kr eftersom mamman till stoet också måste registreras parallellt...

Visst vore det skönt att slippa grejen med att hämta hem hästen och börja en ny annonseringsrunda men i praktiken skulle det då alltså bli jag som fick betala för att få henne såld, alltså 10 000 kr, varav jag får tillbaka 6000 kr inom 6 månader...

Hehehe... Det var ganska tydligt att hon inte hade situationen helt klar för sig. Hon blev mycket förvånad när jag förklarade att affären med den andra tjejen var avslutad pga kontraktsbrott och hästen var helt och hållet min.

Förklarade också att det var uppfödaren som skulle stå för kostnaden på reg och att jag avsäger mig allt ansvar för huruvida det blir betalat eller inte. Hänsyn till det togs vid prissättningen redan i den första affären och var inskrivet i kontraktet och det samma skulle gälla vid en ny försäljning.

Gav henne i alla fall ett förslag som låg på en lite rimligare nivå (om än väldigt billigt) och har bett henne höra av sig om huruvida hon vill ha hästen eller inte snarast, helst redan idag för annars skulle jag hämta hem henne i veckan som kommer. Så nu får vi se hur det blir.

Fortsättning följer...

Nu ser det ut som om hela historien får ett avslut. Tjejen ville ha hästen och jag gick med på att hon fick henne för 6000 kr. Det var ju så mycket som den förra "köparen" egentligen hade kvar att betala. Jag kommer dock inte ansvara för registreringen, det ligger fortfarande på uppfödarens ansvar, vilket också är inskrivet i kontraktet.

Tjejen som nu ska ha hästen är bara 15 år och ska själv betala henne så mer pengar fanns helt enkelt inte och jag får vänta lite ytterligare på att få betalt eftersom hon ska sommarjobba ihop pengarna. Föräldrarna är dock ansvariga för att det blir betalt.

Ekonomiskt sett hade jag nog gjort en bättre affär om jag tagit hem hästen och sålt henne på annat håll men det känns mycket viktigare att hästen verkligen får det bra. Dom här människorna har nu haft henne en tid, vet hur hon fungerar och har redan arbetat en hel del med henne, vilket gått jättebra.

Jag pratade länge och väl med tjejens storebror igår och han tar bl a emot problemhästar, rider in och rider till och utbildar i NH. Han verkade i princip bara leva för det här med hästarna och deras välmående och han kommer vara med och hjälpa till under hästens utbildning. En stor och tung sten föll från mitt hjärta när jag avslutat samtalet med honom (undrar om det syns på vågen?). ;)

Nu hoppas jag verkligen att min magkänsla har rätt och att allt går bra. Tack alla bukefalister för stöd, råd, information och försök att hjälpa! :bow::bow:

Gud vad skönt att höra.

Men hade hon inte kunnat låna av sina föräldrar & betalat summan direkt till dig & avbetalat till dem?

Underbart att brodern är nh:are då får hon kvalificerad hjälp.

Föräldrarna hade precis köpt en annan häst så där fanns inget att hämta just nu. Sen är det nog meningen att tjejen ska ta ansvar helt och hållet själv för allt från att jobba ihop till hästen och sen skötsel och hantering. Det blir hennes alldeles egna projekt helt enkelt även om dom har yttersta ansvaret.

Som förälder kan jag själv tycka att sådant är nyttigt för dom i den åldern - att få kämpa lite för det man verkligen vill ha. Och att pengarna kommer in genast är inte så avgörande för min del även om det egentligen hade varit skönast att få ett snabbare avslut på affären. Men nu gick inte det så vi kör på det här. :p

Låter toppen.
Då verkar allt vara ordnat till det bästa för alla parter. *grattis*

Nähe... Idag ringde pappan till tjejen som skulle ha hästen. Hon har kommit in på skola på annan ort och kan inte ta med sig någon häst så hon kan inte köpa henne...

Bajs...

Vafasen?
Det som hade löst sig så bra....?
Ta hem hästen, det är nog det enda du kan göra...

Har följt tråden lite och undrar mest hur det går för dig och hästen efter allt krångel?

MVH
/Tess

Har oxå följt med spänning och undrar.....:)

Helt OT men....

Jag tycker det är synd att så många inte sköter detta med avbetaningar, för det ger dom som faktiskt sköter det ett himla kasst rykte:(

JAg tog min pålle på avbetalning på 3 månader, annars hade jag aldrig haft råd.

Var ute efter en billigare häst egentligen, förre ägaren hade skrivit att priset va prutbart till rätt hem, men det blev inte så lågt att jag hade klumpsumman. Det va en del spekulanter på hästen så jag hade inga större förhoppningar men vågade ändå fråga om hon skulle kunna tänka sig avbetalning. Och hon gick med på detta:bow: Tyckte att han skulle få det bäst hos oss och det va det viktigaste:) Vi skrev ett kontrakt som nog inte hade varit helt svårt att bryta, men både jag och hon höll vår del och allt gick fint och vi hade väldigt bra kontakt under hela tiden,och fortfarande, och hon har sagt att hon är så glad att han kom till oss:)

Ville bara dela med mig av en avbetalningsaffär som gick kanon.

Och tacka för min fina pålle:love:

KL

Jag är också himla nyfiken. Hämtade du hem henne eller hur blev det?
Hoppas allt har gått bra iallafall.

OJ - här har jag ju glömt uppdatera!

Jag satte ut henne på annons igen till ett väldigt lågt pris. Tanken var att hitta en köpare som kunde hämta henne direkt där hon stod eftersom jag inte ville utsätta henne för att först flytta hit och sen flytta igen. Hon har redan flyttat för mycket som det är dom senaste månaderna.

Jag fick massor av svar och en av dom som hörde av sig hade varit här hos mig en gång i vintras för att titta på mina hästar. Hon föll då för just det här stoet men vid det tillfället var hon redan tingad. Eftersom hon redan träffat hästen och jag hade träffat henne och tyckte bra om henne föll det sig ganska naturligt att hon också fick köpa henne. Så det gjorde hon. Skrev kontrakt, betalade utan krångel och hämtade henne samma vecka. Super!

Sen fick hästen foderstrupsförstoppning i transporten så det blev lite dramatik på vägen men det ordnade sig i alla fall till slut... :o

Nu KAN det väl inte hända något mer?... :crazy::D

Va skönt att det ändå gick bra denna ggn (förutom i transporten) och hon verkar äntligen ha kommit till ett bra hem:)

Men jag vill ändå poängtera,som i mitt inlägg lite längre upp, att vissa av oss sköter avbetalningar och det inte är strul med alla. Tyvärr ger de som missköter avbetalningar oss andra dåligt rykte:( Och då går kanske många hästar miste om bra hem:(

Fast din hade ju tur nu iaf får vi hoppas:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Ekonomi & Juridik För att undvika igenkänning vill jag inte gå in på alla detaljer, jag är bara intresserad av det juridiska läget, inte vad som är rätt... 2
Svar
38
· Visningar
2 826
Senast: Tora
·
A
Ekonomi & Juridik Får försäljningsstall ( rent juridiskt) begära ett " reservationsbelopp" = " deposition" INFöR provridning? Jag kan förstå poängen...
Svar
17
· Visningar
3 010
Senast: gylle
·
Ekonomi & Juridik Behöver svar från någon juridiskt kunnig människa. Jag satte ut annons på ett arabsto och fick en hel del svar - två som verkade mer...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka