Vad gäller juridiskt?

MalinJ

Trådstartare
Jag har ett hyrköpsavtal på en häst. Jag har företag (uthyrare, säljare), "blivande köpare" är privatperson. Hon hyr hästen av mig för 3000 kr i månaden tills hon kommit upp i köpesumman, då går hästen över i hennes ägo. Tills dess är den helt och hållet min. I kontraktet står klart och tydligt att om hon inte sköter betalningarna, kan jag hämta hästen utan att betala tillbaka det hyresbelopp hon dittills betalat.

Idag ringde en tjej som var intresserad av hästen - jag fattade först inte ens vad det handlade om. Det visade sig att hon som hyr min häst inte har råd att betala färdigt hästen och försöker därför sälja hästen. Hon hade visserligen varit tydlig med att berätta att hon hade en skuld till mig, men har inte hört av sig till mig över huvudtaget.

OM hon skulle sälja hästen och köparen handlar i god tro - vad gäller då för min del? Kan jag hämta hästen hos den nya köparen om inte hästen är färdigbetald? Och om hon inte säljer hästen och inte heller betalar mig vid avtalat sista datum, hur lång tidsfrist behöver jag ge henne innan jag kan hämta hem min häst från "hyrköparen"?

Gäller över huvudtaget en försäljning av en häst som man bara hyr?

Sv: Vad gäller juridiskt?

Är väl bara att ringa henne och tala om att hon inte får sälja en häst som hon inte äger och sedan hämta hästen.

ägern hon inte hästen = får inte sälja den. Ring henne och förklara detta, kan hon inte betala för den mer åk och hämta hem den och säljs den själv.

Jag kan inte hämta hästen så länge hon sköter betalningarna, vilket hon har gjort hittills - om än på sitt sätt (kontanter i ett brev på posten istället för insatt på konto som vi kom överens om):crazy:.

Jag tycker att det allra bästa faktiskt vore om hon hittar någon som vill ha hästen och betalar resterande köpesumma till mig. Det jag undrar över är vad som gäller om hon istället behåller pengarna - om det är jag eller nya köparen som kommer i kläm.

Ett tag efter att vi gjorde upp affären och hästen flyttade till henne, var det en annan tjej som ringde mig och berättade att min "köpare" också hade köpt en häst av henne. Hon hade i det fallet tagit hästen på avbetalning och skickat kontanter på posten fast alla kontanter hade inte kommit fram så hästen blev aldrig färdigbetald... Deras kontrakt var inte utformat på samma sätt och hon kunde inte hämta hem hästen utan i det fallet har polisanmälan gjorts.

Om hon i mitt fall påstår att hon skickat pengarna fast dom inte kommer fram, kan jag hämta tillbaka hästen. Vi kom överens om att dom skulle sättas in på mitt konto och om hon valt ett annat och mer riskabelt sätt, är det hennes ansvar om det går fel. Fast om då hästen är såld till någon annan blir det ju inte lika enkelt att hämta hem den.

Hälsa henne att om köparen vill ha din häst kan den kontakta dig så får ni göra upp affären eftersom hästen ännu inte tillfallit den som hyr idag.

Just hon som ringde igår är inte intresserad av hästen. Hon hade fått väldigt knapphändig information och efter att jag fyllt på med det hon undrade över var det inte intressant längre.

Det spelar ingen roll att hon påstår att hon skickat pengarna, har hon inget kvitto eller uthämtningsbevis (t.ex. rekommenderat brev med svarslapp) har hon inte heller betalt. Du kan faktiskt, om du är riktigt jävlig, påstå att hon INTE skött betalningarna...

skickar hon kontanter i ett brev är de på hennes eget ansvar, skulle dom inte komma en dag så är de hennes ansvar att betala dig "igen".

Jag hade inte accepterat pengarna så, helt enkelt ta inte emot dem, har hon skrivit under ett papper att hon ska betala in på konto och hon inte gör det bryter hon erat avtal. Kanske är en person som sätter de i system, sköter betalningen ett tag för att sedan skylla på app posten "slarvat" bort pengarna och hon ska inte behöva skicka nya.

mkt korkat att skicka 3000kr i ett brev.

OM hon skulle sälja hästen och köparen handlar i god tro - vad gäller då för min del? Kan jag hämta hästen hos den nya köparen om inte hästen är färdigbetald? Och om hon inte säljer hästen och inte heller betalar mig vid avtalat sista datum, hur lång tidsfrist behöver jag ge henne innan jag kan hämta hem min häst från "hyrköparen"?

Nu blev det ju inte aktuellt, men i det här fallet så hade inte köparen kunnat i köpa i god tro för hon visste ju om hur det låg till. Att det var du som skulle ha en del av pengarna. Om det skulle ha skett en affär så skulle den ha behövt godkännande från er alla tre som var inblandade i det hela.

Du hade i vilket fall som helst inte kunnat hämta hästen från köparen. Även om den sålts dit utan din vetskap och du inte fått ett öre för den. Du hade behövt gå via polisen och en dom i rätten mot tjejen som sålt hästen för att ha chans att få tillbaka den. Hade du hämtat den hade gjort dig skyldig till ett brott.

Gäller över huvudtaget en försäljning av en häst som man bara hyr?
I just det här fallet skulle det ju rent teoretiskt kunna gå till så att hon sålt hästen och omedelbart gett dig resterande pengar. Det har ju inte varit helt rätt enligt reglerna men det hade inte gått att påverka för dig för hästen hade ju varit hennes så fort den var helt betald och då helt klart säljbar igen.

Nu blev det ju inte aktuellt, men i det här fallet så hade inte köparen kunnat i köpa i god tro för hon visste ju om hur det låg till. Att det var du som skulle ha en del av pengarna. Om det skulle ha skett en affär så skulle den ha behövt godkännande från er alla tre som var inblandade i det hela.

Du hade i vilket fall som helst inte kunnat hämta hästen från köparen. Även om den sålts dit utan din vetskap och du inte fått ett öre för den. Du hade behövt gå via polisen och en dom i rätten mot tjejen som sålt hästen för att ha chans att få tillbaka den. Hade du hämtat den hade gjort dig skyldig till ett brott.

I just det här fallet skulle det ju rent teoretiskt kunna gå till så att hon sålt hästen och omedelbart gett dig resterande pengar. Det har ju inte varit helt rätt enligt reglerna men det hade inte gått att påverka för dig för hästen hade ju varit hennes så fort den var helt betald och då helt klart säljbar igen.

Tack Masse - det var väl ungefär så jag misstänkte att det låg till. Vad mig anbelangar har jag som sagt inget emot att hon säljer hästen om jag bara får mina pengar men jag vill ha klart för mig vad som gäller om det utvecklas till en situation där jag står utan vare sig pengar eller häst. Speciellt med tanke på att hon tidigare gjort "fulingar".

Den köparen blev ju nu inte aktuell så det man får se är om det dyker upp några pengar till nästa betalningsdatum. Om inte - hur lång tid har hon på sig att betala efter förfallodatum innan jag kan hämta hem hästen?

Om hon skyller på att pengarna kom bort vid posten - kan jag genast se det som att hon inte har betalat eller måste jag gå via polis eller dom för att få hämta hem hästen? Alltså kan hon bestrida min rätt att hämta hästen?

HON kan verkligen inte sälja hästen,för hon äger den inte.Så det ni får göra är att DU säljer hästen och tar den resterande summan som är kvar upp till det beloppet du skulle ha från början.resten får hon som har hästen nu,och "hyrde den" av dig.

HON kan verkligen inte sälja hästen,för hon äger den inte.Så det ni får göra är att DU säljer hästen och tar den resterande summan som är kvar upp till det beloppet du skulle ha från början.resten får hon som har hästen nu,och "hyrde den" av dig.

Allvarligt håller jag inte med här. Eftersom summan är förverkad om hon inte sköter sig så ha rhon heller ingen rätt att sälja hästen. Betala klart eller lämna tillbaka är valen hon har. Om ägaren nu säljer till någon annan (med hyrarens ok) ska ägaren alltså ha alla pengar...

Om jag uttrycker mig så här då: HON får gärna skaffa en köpare på hästen. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någon större lust att få hem hästen och börja om med att leta köpare. Det här är ingen lättsåld häst vi pratar om...

Arabsto, 3 år, inte inriden, väldigt vacker men ganska svår och känslig vid hantering, inte registrerad pga att uppfödaren fortfarande inte betalat fakturan för registrering på varken det här stoet eller hennes mamma (trots kontrakt på det).

Allt detta var hon medveten om och det står inskrivet i kontraktet, där det också står att det tagits hänsyn till det vid prissättningen och att jag inte tar ansvar för om uppfödaren kommer fixa registrering eller inte. Men hon ville prompt ha hästen ändå.

Jag sa först nej eftersom jag inte ville ha någon avbetalning men hon ringde och bönade och bad för hon ville VERKLIGEN ha den här hästen. Så jag gick med på det till slut under förutsättning att vi utformade kontraktet med hyresavtal i stället för ren avbetalning så att jag inte skulle kunna förlora hästen om hon inte betalade allt.

Själv har jag haft så många turer med både hästen och hennes uppfödare att jag bara vill kräkas rakt ut och jag har så många andra hästar så varken tid eller intresse räcker till för en sådan häst.

Om hon skyller på att pengarna kom bort vid posten - kan jag genast se det som att hon inte har betalat eller måste jag gå via polis eller dom för att få hämta hem hästen? Alltså kan hon bestrida min rätt att hämta hästen?
Om avtalet är utformat så att det hävs om hon inte följer betalningsplanen, så kan du hämta hästen omedelbart. Även om de flesta företag som har liknade avtal brukar ge köparen lite tid på sig att fixa till det.

Om det inträffar så kan en bra lösning för dig vara att du skriftligt kräver ett bevis på att pengarna är skickade och om du inte får det eller pengarna inom tio dagar så kommer hästen att hämtas.

Enklast för dig om hon skulle lyckas sälja hästen och inte betala till dig är att gå via Kronofogden och driva in resterande skuld. Även om det skulle ta lite tid brukar det bli det mest effektiva sättet att få sin pengar. Mycket enklare och framförallt billigare än driva det rent rättsligt för att hon sålt en häst som är hennes. En sådan process kan ta flera år och hästen kan till ock med hinna dö innan om det vill sig riktigt illa.

Nä att driva det rättsligt blir nog inte aktuellt. Har varit i den svängen förut - ironiskt nog med uppfödaren till den här hästen... Precis som du säger - långdraget och dyrt och det ledde ingenstans trots att advokaten från början menade att fallet var solklart.

Jag avvaktar nu och ser hur det utvecklar sig.

Vill bara säga att enligt de jag har lärt mig så finns det inget som heter i "god tro" längre.
Köper man något av den som man tror äger föremålet, och sen inte gör de så har den rätta ägaren rätt att få hem sitt föremål oavsett om det handlar om god tro eller ej.
OBS det är bara vad jag fått lära mig..

Vill bara säga att enligt de jag har lärt mig så finns det inget som heter i "god tro" längre.
Köper man något av den som man tror äger föremålet, och sen inte gör de så har den rätta ägaren rätt att få hem sitt föremål oavsett om det handlar om god tro eller ej.
OBS det är bara vad jag fått lära mig..

På sätt och vis stämmer det. Begreppet "god tro" är inte som det var förr och den riktiga ägaren kan ha rätt att få tillbaka det.
Men man får inte hämta det själv och man får det inte heller direkt rak av bara. Det ska igenom en utredningsprocess hos polisen och det skattas ett beslut om det i rätten.

En liten uppdatering:

Jag pratade med hon som hyr hästen i förra veckan. Hon visste en kille som eventuellt ville köpa hästen och jag bad henne då att han skulle ringa mig samma dag eller dagen efter så att vi kunde komma överens om något. Han ringde aldrig och jag fick veta att han inte hade några pengar i nuläget.

Hyran skulle varit betald i lördags, vilket den inte blev. Jag gav henne några dagar extra för att den tiden skulle användas till att reda ut några frågor hon hade till uppfödaren som hon ansåg var oklart (som inte är oklart egentligen - allt står tydligt i kontraktet). Både jag och uppfödaren har ringt henne hela helgen men hon svarar inte. Vi har båda lämnat meddelande på telefon samt mailat men inte heller det svarar hon på.

Jag skrev ett mail där jag gav henne tre alternativ:

1. Betala hyran inom dom närmsta dagarna och sen nästa hyra INNAN förfallodag.
2. Köpa loss hästen för dom pengar som återstår.
3. Lämna tillbaka hästen (då förlorar hon det hon hittills betalat i hyra - allt enligt kontrakt)

Har fortfarande varken fått svar eller pengar...

med tanke på ditt sista inlägg - åk å hämta hästen. det är sommar, så uppstallning är ju lite lättare, iom att man kan ha henne ute på bete!

även om du inte känner att du varken har tid eller lust till det, så är det ändå bättre att avsluta kontakten med hyraren nu, innan ni blir mer oense.

och nu har du helt klart juruduskt övertag på henne, eftersom hon inte betalat.

skulle hon ragga fram pengar och vilja köpa loss henne efter att du hämtat hem henne, så lägg på lite extra för bensin och uppstallning.

Jo, det lutar nog däråt faktiskt. Eftersom hon själv inte visar något intresse av att reda ut situationen eller ens höra av sig, får det nog bli så ändå.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Ekonomi & Juridik För att undvika igenkänning vill jag inte gå in på alla detaljer, jag är bara intresserad av det juridiska läget, inte vad som är rätt... 2
Svar
38
· Visningar
2 826
Senast: Tora
·
A
Ekonomi & Juridik Får försäljningsstall ( rent juridiskt) begära ett " reservationsbelopp" = " deposition" INFöR provridning? Jag kan förstå poängen...
Svar
17
· Visningar
3 010
Senast: gylle
·
Ekonomi & Juridik Behöver svar från någon juridiskt kunnig människa. Jag satte ut annons på ett arabsto och fick en hel del svar - två som verkade mer...
Svar
12
· Visningar
1 367
Senast: MalinJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31