vad gäller vid köp/försäljning?

bigganl

Trådstartare
En kompis letar ponny och har hittat några hon varit intresserad av. Säljarna har vatit med på noterna ända tills veterinärbesikning kommit på tal. Den första som säljer en treårig, inte inriden, är ptivatperson. Hon menar att eftersom hon gick ner lite i pris så får köparen stå för besiktningen. Den andra som säljer driver ett stuteri. Där säljs en fyraåring som är insutten. Även hon har gått ner lit i pris. (Det är väl rätt naturligt nu då det är köparens marknad). Denne stuteriägare menar dock att det alltid är köparens uppgift att stå för besiktningen. Detta lät lite konstigt i mina öron då hon driver stuteri vilket är företag och om jag inte minns helt fel så har väl företaget ett ansvar att visa vilket skick hästen är i vid försäljning? Själv har jag bara köpt och sålt till/av privatpetsonet och det har varit köparen som stått för gårdsbesiktning alla gånger.

Ni som har koll på detta, vad gäller? Vilka skyldigheter har säljare resp köpare vid försäljning? Vad är skillnaden när säljaren är privatperson resp företagare?
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Den som vill ha besiktning beställer och betalar. Det finns inga regler för vem som ska göra besiktningen, men som köpare är jag alltid mån om att själv betala och stå som beställare. Alltid. Även om det finns en besiktning gjord av säljaren.

Som säljare vägrar jag att göra en besiktning, jag säljer en vara som jag deklarerar. Övrigt är upp till köparen (och dennes undersökningsplikt) att försäkra sig om.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Men är det samma regler när säljaren är ett företag? Det faller ju under olika lagstiftning så vilka skyldigheter man har varierar ju. Finns det någon bra sajt där man kan läsa om detta?
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

jag har nog alltid som köpare stått för besiktningen när jag har köpt... och när jag har sålt har köparen fått stå för den (alternativt att jag har stått för gårdsbesiktning och att köparen får betala om denne vill ha in hästen på klinik eller liknande). Inget konstigt alls tycker jag.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Samma här, och jag har bara köpt av företagare.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag stod för gårdsbesiktning när jag sålde häst och de jag köpt har besiktigats av säljaren. De jag pratat med har pratat med har samma erfarenhet. Kan det vara en ren slump?
Hur som helst så kan jag berätta för henne att säljarna i te är unika på något sätt då.
Pratade med henne nyss och hon har bestämt sig för att ta ena ponnyn på prov i en månad. Jag tror jag åker med och hämtar den under helgen.

Till alla
Tack för era svar!

P.s
Har någon av er koll på skillnaderna i att köpa från privatperson och företag? Gärna en hint om vart man kan läsa om skyldigheterna för var och en.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag har alltid varit med om att säljaren är den som betalar besiktningen och köparen betalar extra som röntgen osv. Men grundbesiktningen har alltid i mitt fall säljaren betalat.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag har alltid som krav att säljaren betalar besiktning och röntgen (i mitt fall enbart spatt (islandshäst)) om hästen inte går igenom besiktningen. Går säljaren inte med på det så blir det ingen affär, jag har ingen lust att betala en massa för hästar som inte är fräscha.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

som flera sagt är det köparens undersökningsplikt som gäller dvs köparen står för besiktning och väljer då även veterinär. om hästen inte går igenom besiktning är det säljaren som skall bekosta, vilket dock inte står i lag.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Fast det har jag aldrig hört om, att det skulle vara kutym att säljaren betalar om hästen inte går igenom. Har genom åren aldrig stött på det ö h t. Antingen är det köparen eller säljaren som betalar besiktningen, aldrig varit med om just det upplägget.

Därmed inte sagt att man inte kan prova att förhandla fram det, men absolut inte någon standard.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

nej som sagt det är inte kutym. dock har köparen undersökningsplikt och står i regel för besiktningen, vilket jag skrev och även att det är vett och ektikett och rätt sunt att säljaren , om än inte i lag, bekostar besiktningen om köparen inte kan köpa pga att hästen inte går igenom.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

ja det upplägget har jag också varit med om och själv haft också - alltså att jag som säljare står för besiktningen om hästen inte går igenom. Den gången gällde det dock enbart gårdsbesiktning.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag har varit med om både och. När jag har sålt har jag valt att erbjuda mig att betala för en gårdsbesiktning och om köparen önskat något mer så har de fått stå för det själva.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

nej som sagt det är inte kutym. dock har köparen undersökningsplikt och står i regel för besiktningen, vilket jag skrev och även att det är vett och ektikett och rätt sunt att säljaren , om än inte i lag, bekostar besiktningen om köparen inte kan köpa pga att hästen inte går igenom.

Precis, det är sunt förnuft att om man finner att varan är defekt ska den tilltänkta köparen slippa betala i mina ögon. Det gäller dock bara en rimlig nivå på undersökningen och inte hur dyra undersökningar som helst. Var gränsen går få man göra upp om beroende på situationen.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Precis, det är sunt förnuft att om man finner att varan är defekt ska den tilltänkta köparen slippa betala i mina ögon. Det gäller dock bara en rimlig nivå på undersökningen och inte hur dyra undersökningar som helst. Var gränsen går få man göra upp om beroende på situationen.

Fast för att vända lite på det: det är ju inte i säljarens intresse att hitta defekter. Det är köparen som kan ha nytta av att finna dem.
Alltså kan jag tycka att det är rimligt att den tilltänkte köparen bör betala för besiktningen oavsett utfall.

Gällande de av mina hästar som varit besiktigade innan köp, har säljaren valt att fixa besiktning och betala för den. Jag har inte varit med vid besiktningen.

I mitt fall har jag valt att sällan eller aldrig låta veterinärbesiktiga eftersom jag köpt billiga problemhästar eller unghästar som inte varit inridna. Visst kan det finnas många fel och defekter på sådana hästar, men då får jag själv ta konsekvensen av att ha köpt en häst med fysiska problem.

Den senaste hästen jag köpte var veterinärbesiktigad för en hingstlicens ett par veckor innan affären. Vid en sådan besiktning på tvåårig hingst, går man ju igenom samma saker som vid en "normal" besiktning plus att vet. kollar att båda kulor är nere och ungefär lika stora, så där såg jag inget behov av specifik besiktning inför köp.
Uppenbarligen en tänkt avelshingst - men märkligt billigt pris.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag har alltid varit med om att säljaren är den som betalar besiktningen och köparen betalar extra som röntgen osv. Men grundbesiktningen har alltid i mitt fall säljaren betalat.

Så har det varit för oss också. Men jag har fått välja veterinär.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Fast veterinärintyg är ju färskvara. Jag som säljare har inget intresse av ett en vecka gammalt intyg, hästen kan ju ha hunnit slå ihjäl sig på den tiden.

När jag sålt har köparen besiktigat och valt veterinär. Hästarna har varit friska, förutom något litet som mugg, och köpen har genomförts.

Hade jag däremot misstänkt att någon av hästarna hade någon skada skulle jag stå för besiktningen, men å andra sidan skulle jag aldrig försöka sälja en häst som inte är frisk.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Fast för att vända lite på det: det är ju inte i säljarens intresse att hitta defekter. Det är köparen som kan ha nytta av att finna dem.
Alltså kan jag tycka att det är rimligt att den tilltänkte köparen bör betala för besiktningen oavsett utfall.
Det är i säljarens intresse att sälja hästen. Nu har jag inte köpt någon större mängd hästar men hittills har ingen protesterat mot mina villkor, men hade jag inte fått igenom dem så hade det inte blivit någon affär. Jag har sorterat bort en spatthäst på det här viset, den första hästen jag var spekulant på, den gången avtalet vi att vi skulle dela på kostnaderna men i slutändan tog säljaren hela, hon tyckte inte det var rätt att ta betalt för den.

Och nog är det i seriösa säljares intresse att hitta defekter så de slipper trassel med reklamationer och missnöjda köpare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: rebus
·
  • Låst
Hästmänniskan Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
18 032
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp