vad gäller vid köp/försäljning?

Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Knapplån

Är det någon som vet hur det blir rent juridiskt om både köpare och säljare vill stå för besiktningen och alltså delar på kostnaden och bägge står som beställare? Kan man göra det eller måste köparen göra en besiktning och säljaren en för att det ska vara hållbart juridiskt?
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Nej.
Jag menade att det känns ganska självklart att den som vill ha besiktningen ska betala för den.
Inlägget var som ett svar på ett tidigare inlägg från Lobelia, som skrev att seriösa säljare själva låter besiktiga hästen.

Var skrev jag det???

Vad jag uttalade mig om var om vem som skulle betala en eventuell besiktning om det visade sig finnas anmärkningar och det bevisligen är fel på hästen. Om man över huvud taget ska besiktiga är en helt annnan fråga, det beror helt på situationen.
 
Senast ändrad:
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Knapplån

Är det någon som vet hur det blir rent juridiskt om både köpare och säljare vill stå för besiktningen och alltså delar på kostnaden och bägge står som beställare? Kan man göra det eller måste köparen göra en besiktning och säljaren en för att det ska vara hållbart juridiskt?
Ingen tvist inga problem med att göra så.
Men att om det går till en tvist kan det ställa till problem och göra att det tar längre tid att lösa det hela.
För det är ju någon av de här två parterna kommer att bestämma och boka den veterinär man ska använda. Vilket kan komma att användas vid en konflikt av smarta jurister.

Det absolut bästa som man kan göra och som ofta görs när andra dyra saker säljs är att både köpare och säljare gör var sin oberoende besiktning och delger motparten resultat om det blir affär. Då har bägge sidor uppfyllt sina skyldigheter.
 
Senast ändrad:
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Om jag har en häst att sälja som jag haft i ett par år, den har funkat utmärkt hela tiden. Varför ska jag då leta fel om jag ska sälja den?
Sen ska jag självklart vara ärlig med hästens nackdelar - för sämre sidor finns hos alla hästar, men leta fel för ev köpare göra.

Här håller jag med, men skulle heller inte vara främmande för att ta hela besiktningen om fel dök upp som gjorde att köparen avbröt köpet. Förutsätter att någon form av hälta gjorde att köpet avbröts, då kan jag genom det använda besiktningen till en vidare utredning vilket inte annars är möjligt.

I övrigt om jag säljer häst får köparen själv bekosta en besiktning, då jag redan känner att grunden för min avveckling av hästen ligger i att den är frisk såvitt jag känner till.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Knapplån

Är det någon som vet hur det blir rent juridiskt om både köpare och säljare vill stå för besiktningen och alltså delar på kostnaden och bägge står som beställare? Kan man göra det eller måste köparen göra en besiktning och säljaren en för att det ska vara hållbart juridiskt?

Bägge kan stå som beställare, sedan får man nog göra upp sinsemellan om betalning då veterinär/klinik knappast kommer att ge två kvitton/fakturor med halva beloppet var.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Du kan bara kryssa i en av rutorna på intyget, om det inte är ändrat under 2012.

Okej. Tack :)

Ingen tvist inga problem med att göra så.
Men att om det går till en tvist kan det ställa till problem och göra att det tar längre tid att lösa det hela.
För det är ju någon av de här två parterna kommer att bestämma och boka den veterinär man ska använda. Vilket kan komma att användas vid en konflikt av smarta jurister.

Det absolut bästa som man kan göra och som ofta görs när andra dyra saker säljs är att både köpare och säljare gör var sin oberoende besiktning och delger motparten resultat om det blir affär. Då har bägge sidor uppfyllt sina skyldigheter.

Jo det bästa är väl att göra två men det var just med ett jag funderade på. Då vet jag hur det fungerar. Tack för svaret :)

Bägge kan stå som beställare, sedan får man nog göra upp sinsemellan om betalning då veterinär/klinik knappast kommer att ge två kvitton/fakturor med halva beloppet var.

Nej det är klart. Det var just det juridiska som jag funderade på. Tack för svaret :)
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

KL
Nu blir det nog ponnyköp av för min kompis. Vi var och tittade på en ponny idag och säljaren kör ponnyn till kliniken där köpare beställt besiktning och säljaren betalar vad en gårdsbesiktning hade kostat och köparen betalar resten. De kom överens direkt.
 

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: rebus
·
  • Låst
Hästmänniskan Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
18 032
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp