vad gäller vid köp/försäljning?

Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Det är i säljarens intresse att sälja hästen.

Och nog är det i seriösa säljares intresse att hitta defekter så de slipper trassel med reklamationer och missnöjda köpare.

Ja det är i säljarens intresse att sälja hästen. Det är i köparens intresse att se om/att hästen är OK.

En "seriös säljare" - vad är det?
I min värld är en seriös säljare en person som berättar om eventuella nackdelar eller speciella sidor hos den häst som säljs - en ärlig person.

Om en säljare berättar om de eventuella svagheterna hos individen, är det sedan köparen som bör beställa en besiktning av den vara man står i begrepp att köpa.

Tycker jag, som hittills endast köpt häst, inte sålt.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Det är i säljarens intresse att sälja hästen. Nu har jag inte köpt någon större mängd hästar men hittills har ingen protesterat mot mina villkor, men hade jag inte fått igenom dem så hade det inte blivit någon affär. Jag har sorterat bort en spatthäst på det här viset, den första hästen jag var spekulant på, den gången avtalet vi att vi skulle dela på kostnaderna men i slutändan tog säljaren hela, hon tyckte inte det var rätt att ta betalt för den.

Och nog är det i seriösa säljares intresse att hitta defekter så de slipper trassel med reklamationer och missnöjda köpare.

Om jag har en häst att sälja som jag haft i ett par år, den har funkat utmärkt hela tiden. Varför ska jag då leta fel om jag ska sälja den?
Sen ska jag självklart vara ärlig med hästens nackdelar - för sämre sidor finns hos alla hästar, men leta fel för ev köpare göra.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Vill jag besiktiga en häst jag vill köpa så väljer jag en veterinär jag har förtroende för och betalar själv, det ligger ju i mitt intresse att det går rätt till.

(Fast jag har en tendens att köpa mina osedda...)
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Menar du att man är oseriös om man anser att den som vill ha en besiktning utförd ska betala den?

Själv har jag bara sålt hästar som jag har fött upp. Jag kan berätta allt från hur de föddes tills dagsläget. Spekulanter har också fått träffa gamla och friska mamma och jag har erbjudit spekulanterna att få se hennes röntgenplåtar (för att få se att hon inte har några lösa benbitar på de vanligast förekommande ställena).
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

KL
Om man tittar på det i juridisk mening så blir det ju så (tänk mu på t ex hästhandlaren som på TV) att om säljaren besiktigar hästen så har säljaren papper på att den är UA. Vilket gör att oavsett status på säljaren (privat eller näringsidkare) så får köparen svårt att hävda sig vid ev tvist. För köparen har ju då godtagit den undersökning som säljaren gjort.
Det är ju så att den som beställer och betalar är den som ger veterinären i uppdrag att utföra det. Det innebär också att det är bara denna personen som rätt att ta del av resultatet. Veterinären får inte lämna ut information till andra utan tillstånd av uppdragsgivaren. Med andra ord kan man aldrig vara helt säker på att man får all information om man inte gör den själv.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Precis min erfarenhet.

Däremot har jag som beställare av besiktningen ingen lust att dela med mig av resultatet till säljaren, om det nu är så att jag inte köper hästen. Jag kan alltså välja att säga "nej tack, jag är inte nöjd med resultatet" och gå från affären, utan att vidare motivera detta. Vill säljaren ha en genväg till utredning, får denne vackert betala hela eller dela av kostnaden.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

liten tanke bara, men det är väl därifrån det här med att om hästen inte går igenom besiktningen så betalar säljaren?
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Ja det är i säljarens intresse att sälja hästen. Det är i köparens intresse att se om/att hästen är OK.

En "seriös säljare" - vad är det?
I min värld är en seriös säljare en person som berättar om eventuella nackdelar eller speciella sidor hos den häst som säljs - en ärlig person.

Om en säljare berättar om de eventuella svagheterna hos individen, är det sedan köparen som bör beställa en besiktning av den vara man står i begrepp att köpa.

Tycker jag, som hittills endast köpt häst, inte sålt.

Seriös är bland annat att inte ta en krona betalt om det visar sig att varan är defekt. Givetvis så ska inte defekter som man redan fått upplysning om spela någon roll utan det är nya såsom hälta efter böjprov eller spatt.

Det finns givetvis många andra aspekter på seriositet än vem som betala veterinärbesiktningen.

Vill inte säljaren gå mig till mötes angående att stå för kostnaderna vid besiktning och i viss mån röntgen (problemområden för rasen) om hästen inte är ua så kanske jag drar mig ur, jag skulle tolka det som om denne har en misstanke om att allt inte är okej.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Om jag har en häst att sälja som jag haft i ett par år, den har funkat utmärkt hela tiden. Varför ska jag då leta fel om jag ska sälja den?
Sen ska jag självklart vara ärlig med hästens nackdelar - för sämre sidor finns hos alla hästar, men leta fel för ev köpare göra.

Tja, en anledning kan vara att du vill ha den såld. Nu var det för min del inte frågan om att du skulle betala för att leta fel utan för besiktningen om det visar sig att det är fel på hästen. Gissningsvis övergår ändå veterinärbesiktningen till hältutredning den stund hästen exempelvis visar hälta vid böjprov så jag kan inte riktigt förstå problemet.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Det är ju fortfarande något som man måste komma överens om mellan köpare och säljare.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Som jag skrev, det är ett villkor från min sida för att köpa, vill inte säljaren gå med på det så finns det fler hästar. Jag har aldrig påstått att det är någon slags regel att man måste göra så här, det är givetvis en förhandlingsfråga. Den som tror sig ha en frisk häst lär knappast ha problem med kraven men om man är tveksam så kanske man inte vill riskera mer kostnader utan säger nej.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

som flera sagt är det köparens undersökningsplikt som gäller dvs köparen står för besiktning och väljer då även veterinär. om hästen inte går igenom besiktning är det säljaren som skall bekosta, vilket dock inte står i lag.

Detta diskuterades också. Köparen frågade om säljaren stod för besiktningskostnaden i det fall hästen inte gick igenom. Det gick hon inte med på.
Nu verkar säljaren lite konstig i mina ögon. Sälhsren erbjöd köparen ha ponnyn på prov en månad. När köparen dagen efter sa att hon gick med på det hade säljaren ångrat sig. Hon ville inte låna ut ponnyn, hon ville (!) Stå för en gårdbesiktning och hon hade lagt på 5000 kr på priser som de kommit överens om. Jag behöver väl knappast säga att köparen drog sig ur.;)
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Jag har alltid varit med om att säljaren är den som betalar besiktningen och köparen betalar extra som röntgen osv. Men grundbesiktningen har alltid i mitt fall säljaren betalat.

Då har vi samma erfarenhet. Det är uppenbarligen inte alltid så.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

KL
som flera redan sagt. Säljaren har givetvis ett intresse i att betala en veterinärbesiktning innan den säljer sin häst, för egen referens och säkerhet.

utöver det har köparen undersökningsplikt enligt lag. då är det vettigt och logiskt att köparen står för besiktningen. Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara ngt annat upplägg som känns vettigt, annars skulle en säljare bekosta femtielva besiktningar å köpares vägnar som aldrig sen köper.

däremot som vi varit inne på tidigare, så är det en vettig gest, att om hästen inte går igenom besiktning står säljaren för kostnaden av besiktningen. dock inget som står i lag.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Delvis KL
Efter att ha läst på länken till ASVH:s sida så kan jag konstatera att den sida innehåller inte korrekta fakta. Den anger inte enligt vilken lagstiftning den ger råd och det som funkar i den ena lagen gör det inte i den andra.
Som exempel att det står "Skriv in i avtalet att försäljningen sker ”i befintligt skick”." Detta kan aldrig gälla om det är konsumetköplagen som gäller, bara om det är köplagen.
Så ta inte de råden rakt av eftersom det då kan bli väldigt fel.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Finns det någon bättre sida man kan läsa? Även om jag inte ska sälja eller köpa själv just nu så är det förmodligen aktuellt till sommaren så det kan vara bra att läsa på lite.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

KL
som flera redan sagt. Säljaren har givetvis ett intresse i att betala en veterinärbesiktning innan den säljer sin häst, för egen referens och säkerhet.

utöver det har köparen undersökningsplikt enligt lag. då är det vettigt och logiskt att köparen står för besiktningen. Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara ngt annat upplägg som känns vettigt, annars skulle en säljare bekosta femtielva besiktningar å köpares vägnar som aldrig sen köper.

däremot som vi varit inne på tidigare, så är det en vettig gest, att om hästen inte går igenom besiktning står säljaren för kostnaden av besiktningen. dock inget som står i lag.

Självklart har köparen undersökningsplikt. I det här fallet har köparen tänkt klinikbesiktiga hästen, men säljaren ville inte stå för den om hästen inte skulle gå igenom.
Att jag tycker det är viktigt för säljaren att besiktiga är just för att i händelse av klagomål/reklammation ligger ju bevisbördan på säljaren om denne är företagare. Om denne då inte har besiktigat kan denne inte påvisa vilket skick hästen varit i vid försäljningen. Då är det upplagt för problem. Köper man av privatperson ligger bevisbördan på köparen vid en eventuell tvist och då är det förstås viktigt för köparen att denne besiktigat hästen. Jag tycker man ska göra vad man kan för att undvika trubbel. Det är så många som hamnat i kläm när det gäller hästaffärer och det medför dessutom väldigt stora kostnader för någon av parterna. Inte alls roligt.
 
Sv: vad gäller vid köp/försäljning?

Menar du att man är oseriös om man anser att den som vill ha en besiktning utförd ska betala den?

Nej.
Jag menade att det känns ganska självklart att den som vill ha besiktningen ska betala för den.
Inlägget var som ett svar på ett tidigare inlägg från Lobelia, som skrev att seriösa säljare själva låter besiktiga hästen.

Om jag som privat person säljer en till synes frisk och välfungerande häst, ser jag inget intresse för mig som säljare att låta veterinärbesiktiga hästen. Det ligger helt i köparens intresse att undersöka "varan" före köp.

Men jag kan med lite god vilja se varför en säljare vill låta besikta hästen: om säljaren är näringsidkare, är det förstås i säljarens intresse att "bevisa" så långt det går att varan är felfri.

Generellt tycker jag att det verkar vara väldigt vanligt med tvister kring hästköp.
Ibland är det säljare som lurar köparen, ibland visar sig hästen inte motsvara köparens önskemål även om säljaren inte gjort något fel.
 

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har en köpare på min häst, säljer inte häst så ofta, så därför har jag lite frågor. Eftersom flera har ringt och man hör historier...
Svar
2
· Visningar
847
Senast: rebus
·
  • Låst
Hästmänniskan Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
18 032
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp