Vad frågar man säljaren, hjälp i djungeln?

S

Stinat

När ni ringer på en hästannons, vad brukar ni fråga? Vad är liksom det första ni vill veta om vi säger att annonsen är ganska kort och otydlig? Ras tex men ras säger inte mig så mycket, känns som folk har antingen halvblod, varmblod eller islandshäst här omkring. Ett halvblod jaha liksom.. Då kan man väl typ göra det mesta om den är frisk och kry? Ett varmblod kan ibland ha svårt med galoppen.. jaha.. :o förstår ni vad jag menar? Spelar ras roll? Verkar så för alla frågar mig om jag säger att jag är medis - aha vilken ras??

Och stammen säger mig verkligen ingenting, några namn verkar ju fina och är hästen dyr och det står att den är "välstammad" antar jag att det är bra haha. men hur lär man sig om sånt? :confused:

Vad är det för skillnad på ett svenskt och ett danskt halvblod förresten? Vad menas med "korsning", "okänd stam"? Då vet man helt enkelt inte antar jag, men någon borde väl kuna se vilken typ det är eller? Det är ju skitsvårt. Har de flesta hobbyryttare som tränar dressyr (LA) och hoppning ca 1m - halvblod? som inte tävlar massa..

Sv: Vad frågar man säljaren, hjälp i djungeln?

Tänk efter vad som är viktigt för dig och skriv upp det på en lista och ställ just de frågorna (max 10 frågor annars är det bättre att ta det när ni träfas kanske)

det jag sulle fråga är:
höjd (om inte det står i annonsen)
tävlingsresultat/hur mycket utbildad den är
om den har några olater
hur den är att lasta
om man kan rida ut själv på den
om den har varit skadad

sedan beror ju detta helt på vad man ska ha hästen till. För mig är stam ointressant, jag ska inte avla och prestationsmässigt så föredrar jag att se till individen. Ras är också ganska ointresannt av samma anlednig. Vill man inte tävla kanske tävlingsresultat är mindre viktiga utan då värdesätter man kanske att den är trafiksäker ist. Vissa leter ju efter en spec ras, vissa vill bara ha en spec. stam.

så fråga dig själv, vad vill du ha? Vad ska du ha hästen till? Eller mitt favoritknep:
skriv upp hur den perfekta hästen skall vara (temperament, utbildning, ras, färg, ALLT) Välj sedan ut det som är mindre viktigt (typ färg, ras mm) så du vet vad du kan tänka dig "ge upp" och fråga dig sedan vad som är det allra viktigaste och så frågar du om det.
Lycka till :)

Instämmer med Zqathan att du ska fråga om sånt som är viktigt för dig och som inte redan står i annonsen.

När jag letade häst så hade jag en ganska tydlig bild av vad jag ville ha för typ av häst, temperament, vad den skulle kunna osv. Det gjorde att det blev ganska enkelt att formulera frågor.

Vad menas med "korsning", "okänd stam"? Då vet man helt enkelt inte antar jag, men någon borde väl kuna se vilken typ det är eller? Det är ju skitsvårt. Har de flesta hobbyryttare som tränar dressyr (LA) och hoppning ca 1m - halvblod? som inte tävlar massa..

korsning är helt enkelt en korsnign av flera raser, ex. min är korsnign halvblod/new forest/welsh
Okänd stam är när man inte vet föräldrarna. Det kan vara en gammal häst där stammen har 'kommit bort på vägen' eller en import eller så har den kommit bort av annan anledning.

Ja, många har halvblod. Men långt ifrån alla (långt ifrån alla tävlar LA också ;)). Och bara för att 'alla' har halvblod betyder det ju inte att det är bäst för dig. Bäst är att se till individen, det kanske är ett halvblod du fastnar för, kanske en arab, en nordsvensk eller ngt annat. :)

Nej ras är väl inte så viktigt, och det jag menade med LA är att det är nivå jag vill kunna komma till själv och tänker att det bra om hästen motsvarar det :) Hmm ja jag ska fundera på vad jag skulle vilja ha, är ju ingen brådska för min del. Men det är så himla kul och planera :D

Jag håller med alla som råder att se till vad du är ute efter. Jag gjorde en egen lista med frågor utifrån den kravlista jag hade. Men jag inledde också alla mina telefonsamtal med att med få ord förklara vad jag var ute efter: En välskolad häst som passade som förstahäst till mig och min son. Då kunde man snabbt avsluta med de vars häst inte passade för detta, oavsett anledning. Sedan gick jag vidare i kraven, lite i prioritetsordning, för att kunna avsluta om något av måstekraven inte uppfylldes. Tex för min del en häst som kunde bära en lång manlig ryttare.

Så planera och fundera, läs annonser och ring och prata med alla vars hästar låter intressanta. Det är jättenyttigt! Jag provred inte så många hästar, för de flesta går att sålla bort redan vid telefonsamtalet om man är lite klar över vad man är ute efter.

Och jag drömde också om en ponny när jag var 8, men hann bli TRETTIO-8 :eek: innan jag köpte första hästen - och inte direkt en ponny utan ett 171 cm högt halvblod.

Precis så har vi gjort också. Talat om vad vi letar efter och vad vi har att erbjuda pållen.

Jag håller med de andra. Fråga om det som är viktigt för dig.
Om inte rasen och stammen är så viktigt så är inte det något du behöver fråga om egentligen åtminstone i första läget.
OM du vill kunna rida ut själv så kolla så det fungerar utan att hästen får tokspel vissa hästar gillar inte det.

För mig var det viktigt med en lugn häst i hanteringen men gärna med motor i ridningen. Trafiksäker och kunna ridas ut på själv. Och det var det jag fråga först sedan fråga jag givetvis om skador och olater för det är viktigt. Något mer jag tycker är viktigt är om hästen kan gå själv i hagen utan att stressa upp sig.

Om det är en privat person som säljer brukar jag alltid fråga: Varför de vill sälja hästen?

Vi har alltid innan hästköp känt efter ordentligt vad det är vi söker, sen så har vi självfallet bestämt oss för vilken typ, ålder och prisklass som blir aktuellt..därefter har vi anpassat sökningen utifrån det...så när väl kontakten tagits med säljaren har frågorna mest rört allmänstatusen, egenheter, personlighet och småsaker... för mig har alltid samtalet med säljaren blivit ett samtal att både lära känna ägare och häst.... andra viktiga detaljer tar man sen efter man sett och upplevt pålle...:D

Jag håller med dom andra här.... Ras och stam behöver inte vara så viktigt. Det vikigaste enligt mig är hästen som individ och kemin mellan er.
Jag provred en hel del hästar förra året och det är verkligen olika!
Red några araber-som förresten var HELT olika
Tävlingsponnier, Hobbyhästar. Unga, gamla osv osv

Det slutade med att jag köpte en "hingstig" 5årig outbildad Nordsvensk:o

Och det var det allra sista jag hade förväntat mig! Men jag kände verkligen klicket direkt och jag har inte ångrat mig!:love: Även om jag igentligen ville ut och tävla då...:angel:

Men mitt bästa råd är att låta hästletandet ta tid, det är trots allt en kompis du förhoppningsvis kommer ha flera år och tillbringa mycket tid med...
Så köp inte första bästa häst, och var öppen för andra hästtyper :D

Vad duktiga och seriösa alla här verkar! (OBS ej ironiskt;) )

När jag började titta efter häst till mig själv, när döttrarna avslutat "ponnykarriärerna", visste jag på ett ungefär vad jag ville ha - ett halvblod, mellan 10-15 år, helst sto, ja, ni hör...

Åkte och tittade på en häst som en bekant i tävlingssammanhang hade en kompis som sålde (konstig mening) Hon visste inte mycket om den, så jag kollade, Det visade sig vara ett fullblod, 6 år, valack, omskolad till fälttävlanshäst (!) men inte riktigt lämpad för detta så jag provred, och sa OK!

Nu två år senare är han en riktig goding, en pärla i stallet och all hantering, pigg att rida ut på, börjar bli bra i dressyren, dottern får hoppa eftersom jag tycker det går väl fort;)

Vad jag menar är att man kan vara ganska bestämd, men det blir inte alltid som man tror, men det kan bli bra ändå!
Foto0424.jpg

Lycka till i hästletandet!

Så gjorde jag med när jag letade stor häst.. Visste precis vad jag skulle ha, halvblod, vallack, 5-8 år, ca 155 cm, utbildad efter åldern så klart men skulle kunna gå lägst LA så småningom. Kommer hem med en fjording, sto, 14 år, nyss inriden.. Det blir inte alltid som man tänkt sig som sagt..

TS: Håller med andra, fråga det som är viktigt för dig, bry dig inte om vad man "ska" fråga. Spelar inte stammen nån roll behöver du inte fråga, men ska du ha ett sto o avla så småningom spelar det stor roll t ex.
Min senaste häst köpte jag osedd så jag frågade massor. Ung så inga tävlingsmeriter, men utställningsresultat/hingstprem, kritik, hur han var att rida/köra, hur han var att hantera, om han kan ledas av "vem som helst", hur han var att lasta och köra i transporten, m han kunde lämnas själv i stall/hage vid behov, trafiksäker.. Ja, allt. Fick svar på mina frågor + lite till och fick en del filmer o foton. Tog god tid på mig o pratade mycket med säljaren innan jag bestämde mig.

Viktigast av allt är nog: Ta god tid på dig o stresa inte. Köp inte en häst för att du "måste" ha en äst, vänta tills det känns rätt! Lycka till! :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 985
Senast: Otherside
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka