Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Apollo 13

Trådstartare
Jag är eg inte jätte insatt i vad man kan eller ska förvänta sig av personalen på förskolan, och tänkte att det kunde vara intressant att se vad vi har för olika uppfattningar om det.
Jag skulle uppskatta om ni förklarade tydligt, säg inte bara att ni förväntar er att personalen är engagerade i leken ute på gården utan var gärna mer specifika. Förväntar ni er att de ex sitter med i sandlådan och gräver eller att de har en övergripande uppsikt på barnen och övervakar att allt funkar utan bråk osv.

Jag förstår också att det skiljer sig beroende på hur stora grupper det handlar om och hur grupperna är uppbyggda åldersmässigt.. Beta gärna hur ni har det och vad ni förväntar er.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Min son är 4,5 och har gått på dagis i 2 år och 3 månader. Han har gått på 2 avdelningar och har hittills haft 13 olika fröknar (då har vi inte räknat alla vikarier, sommarpersonal, utbytespersonal).

Ht-2011 Tre barnskötare 15 barn
Helt ok inskolning. Lite virrig ansvarig fröken.
Där och då ville vi mest veta att allt gått bra under dagen. Krav på pedagogik inte så stor. Vi förväntade oss att sonen med hjälp av personalen skulle komma in i gruppen.

Vt-2012 Tre barnskötare 16 barn
Började terminen med vikarie och att alla barn var inomhus en vecka. Det resulterade i att 3 barn var friska samtidigt i ungefär en månad. Våren gick ok. I samband med skolornas avslutning blev det bara vikarier vilket resulterade i en ganska stökig barngrupp.
Under denna terminen hade vi ett samtal med dagis om att det inte är ok att lämna 2 åringar ensamma på gården, ensamma i blöjrummet lekandes med vatten osv osv. Vi hade överhuvudtaget inga krav på pedagogik. Kraven var mer att ungen skulle vara vid liv när vi hämtade honom :nailbiting:

Ht-2012 en förskollärare (som var sjuk hela terminen), två barnskötare och ibland en vikarie 16 barn
Höstterminen var kämpig. Hattigt med personal och otryggt i gruppen. En fröken som var helt underbar som höll ihop hela avdelning. Hon höll på att gå under stackaren.
Sonen äldre och lite mer stimulansbehov. Vi pratade mycket med personalen och ville gärna att sonen skulle få öva i att ramsa, sjunga och komma in bra i leken. Vi hade även förväntningar att personalen skulle hjälpa honom att gå på toaletten eftersom han slutat med blöja under sommaren. Det gick sådär med den saken. Vissa dagar hade han kissat och bajsat på sig 4 gånger. Hemma hände det ca en gång per helg.

Vt-2013 En nyanställd äldre förskollärare, två barnskötare 16 barn
My good! Den här terminen kämpade vi oss verkligen igenom! Hade vi fått samma förskollärare igen hade vi bytt dagis. Fortfarande var den underbara barnskötaren från föregående termin vårt halmstrå.
Sonen blev slagen och biten dagligen utan att vi fick veta. Detta uppdagades i maj då jag tog upp det med förskolläraren. Denna sa då att det var ett barn i gruppen de hade lite problem med. Jag underlade varför de itne sagt något och hon hänvisade till tystnadsplikt. Då freakade jag! Sa till henne att jag skiter i vilken unge som slår vem men om min är inblandad så ska de fanimej berätta det! Fick löfte om att de skulle punktmarkera barnen. Denne fröken gjorde otaliga knasiga grejer. Mina förväntningar inför terminen var höga i och med att vi för första gången hade en förskollärare. Vartefter terminen fortlöpte blev förväntningarna mest att vi alla skulle orka gå till dagis. Terminen slutade katastrofalt. Jag började leta nytt dagis men valde att stanna med köfte om att få byta avdelning.

Ht-2013 en förskollärare 2 barnskötare 18 barn, ny avdelning
Underbart start. Vi hade ett startsamtal med förskolläraren, nu en som vi känt sedan tidigare. Vi berättade att vi kände oss misshandlade! 12 fröknar hittills och otroligt illa bemötta. Hon lyssnade och satte upp en strategi för hur vi skulle börja trivas igen. Redan då började det kännas seriöst mycket bättre.
Helt plötsligt kunde sonen sjunga på engelska och spanska. Han kan bokstäver, lärde sig att räkna. Kunde sitt på dagis och pussla och bygga. Han var med och styrde i leken. Han gjorde verkligen ett jättelyft utvecklingsmässigt på dagis. I och med att vi alla började känna oss säkra på att han skulle överleva en dagisdag så blev förväntningarna högre. Först på slutet av höstterminen kom vi med det första pedagogiska önskemålet; att sonen skulle få utlopp för sin bokstavsfashination. Dagen efter hade de hämtar pussel, laddat ner app och lekt med bokstäver ute. Helt otrolig känsla.


Pust! Som du ser har våra förväntningar mest varit att sonen ska leva när vi hämtar honom. Våra grundgrejer har alltid varit att få veta om han har haft en ok dag, dvs en snabb dialog vid hämtning. Ibland har vi inte fått veta något...

Hoppas du fått något att fundera på :) och att er dagiserfarenhet blir/är/varit bättre än vår !

Mvh Miks
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Vi har bara haft sonen på förskolan lite drygt ett halvår.

4 förskolelärare (Jag vet att en är utbildad förskolelärare, en utbildad lärare och de övriga två vet jag inte men de är de äldsta med mest erfarenhet). 14 barn.

De sitter med barnen och leker. Verkar vara mycket pedagogiska och sonen har stortrivs sen dag 1. Vi får ut veckobrev där de berättar vad de gjort under veckan för att följa läroplanen.
Jag är grymt nöjd med vår förskola :love:
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Oj.. jag blir helt stum.. snacka om att få lite perspektiv på saker.. fast alltså.. det där kan väl inte vara normen....?

Vi håller precis på att skola in dottern, det är lite därför jag funderar på detta. Hon är precis fyllda ett och på vår förskola är det tre dagars inskolning som gäller. Idag var första dagen och allt gick jätte bra och rent generellt verkar det jätte bra även om jag har ett par frågor som jag måste ta upp imorgon. Men jag vet att barnen älskar att vara där, våra grannbarn går där och de älskar fröknarna och att vara på dagis vilket känns som ett bra betyg.

Jag tycker eg inget negativt om verksamheten eller att något var dåligt, men jag blev lite förvånad över att ingen bokstavligen lekte med barnen och engagerade sig i deras lek. Under inskolningen är det jag som har ansvaret för min dotter, men jag har aldrig varit en förälder som springer 50 cm bakom henne och vaktar och eftersom jag känner två av barnen på förskolan så hamnade jag i sandlådan med dem samtidigt som jag hade koll på min dotter när hon upptäckte gården. Det slutade med att jag satt och lekte med upp till 5 barn åt gången (de bytte av varandra lite då och då), uppmuntrade samarbete och utvecklingen av leken. Jag kunde inte se något sådant engagemang hos de andra vuxna, även om de absolut var närvarande och hade koll på barnen och tillrättavisade osv vid behov.
Sen är det klart att man inte alltid ska behöva vara med, det är väl bra för barnen att kunna klara av sånt själva också..

I övrigt, i verksamheten inomhus, på samlingar osv verkar de super pedagogiska, pratar om dagar, månader, år osv. De äldre barnen samlar de enskilt och pratar om ex snö, hur ser den ut, vad händer om man tar in den osv. Ämnena de pratar om styrs ofta av barnens egna intressen vilket är super!

Men jag tycker det är svårt, jag vet inte hur det "ska" vara och därför inte vad jag kan förvänta mig riktigt...
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Jag förväntar mig att personalen ser mitt barn och dess behov. Lyckas de få till någon pedagogik så är det plus.

Jag tycker det är bra när de tar tillvara på barnens ideer och initiativ. Häromdagen hade de byggt en glasskiosk eftersom det kommit fram i leken (jag anar att min son var inblandad i den iden). :) De sitter ofta med och leker i sandlådan och gör fart vid gungorna etc.

Vi har två förskolelärare och en barnskötare på 15 barn i åldern 1-3 år. Mycket nöjd med personal, lokaler och sonen älskar att vara där.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Har erfarenhet av två olika avdelningar på förskola. En för 1-3 åringar och en för 3-5 åringar.

Båda ställena jobbar pedagogiskt, har samlingar, pratar om bokstäver, siffror och barnen får lära sig saker; som att t ex sätta en lapp med sitt namn på tavlan när de är där. De har teman; t ex samla löv och göra konstverk av dem, så frön på våren och se när det växer, måla krukor, snickra osv.

Det som gjort att småbarnsavdelningen har pluspoäng jämfört med den andra är att de som jobbar där visar mer engagemang när man lämnar och hämtar. De engagerar sig tydligare i att barnet kommer och välkomnar; överlämningarna blir bra. Och framförallt; när man hämtar så BERÄTTAR de lite om vad som hänt under dagen; hur barnet har mått, om hen varit ledsen/glad, om hen sagt något roligt eller bara om vad de gjort. På den avdelningen med större barn fick vi alltid aktivt fråga själva. Och svaret blev oftast bara "jo, det har väl gått bra". Man kände sig till slut lite .... konstig för att man frågade när ingen i personalen någonsin självmant berättade. Kanske blir de bättre på det på en småbarnsavdelning där de är vana vid att de små barnen helt enkelt inte KAN uttrycka själva hur de haft det?

Dessutom blev jag lite förvånad när vårt stora barn verkade ha en ledsen period och pratade om en kompis som var "dum"; det verkade inte som om personalen alls såg eller märkte när något hände. Tills hon som vi hade föräldrasamtal med (som hade jobbat med vårt minsta barn på småbarnsavdelningen terminen innan; som vi hade stor tillit till) faktiskt började uppmärksamma och ge oss återkoppling på det som barnet upplevde var problem.

Mina förväntningar är att de ska vara engagerade och ta hand om våra barn på ett bra sätt. Att de är duktiga pedagoger och jobbar med att få barnen att lära sig ta hänsyn och samarbeta. För min del behöver de inte sitta med och aktivt "leka" hela tiden, men vara närvarande och engagerade (det kan man vara utan att själv gräva i sanden, rita eller vad det nu är). I min utopiska värld skulle dessutom alla vara genuskunniga, men det får jag nog till viss del lägga på hyllan känns det som.... tyvärr.

Jag tycker inte att de ska prioritera att ta kort till den där pärmen som varje barn har. Det är kul om de hinner, men det är överkurs. Det är viktigare för mig att de skapar trygghet, stabilitet och är närvarande med barnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Jag skulle rekommendera dig att vara en passiv trygg punkt under inskolningen. Din dotter ska veta vart du finns men själv leta sig utåt. Jag hade inte satt mig och lekt eller gått efter henne.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Det var precis så jag gjorde. Jag lekte inte med henne utan med de andra barnen, och höll koll på henne på avstånd. När jag såg att hon var lite vilsen, ropade jag och vinkade, då blev hon nöjd och fortsatte.

Det jag däremot funderar på, är att hon inte har fått någon inskolningsfröken.. Nu har det ju bara gått en dag men under den dagen hade hon eg minimal kontakt med fröknarna. Jag funderar lite på om hon inte borde få lära känna dem under dessa dagar så hon är trygg (så gott det går) med att det är dom som tröstar om det händer något sen.. Det kommer väll ge sig med tiden men fortsätter de som nu så kommer hon ju känna till miljön bra, men inte personalen och det ställer jag mig lite frågande till..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Med dottern förklarade de att de inte ville utse någon särskild till en början, för att undvika att barnet "bondade" för starkt med en fröken, vilket inte är bra.
Det är ju bättre att de "vaktar" det nyaste barnet under en period och att alla pedagoger engagerar sig lika mycket. Alltså att de håller koll så barnet inte känner sig ledset, ensamt, ramlar, osäker, och stöttsr DÅ istället för att klistra sig på från början.

jag tycker att det låter sunt att det inte var sånt "pedagogiskt tryck" vid utomhusleken, särskilt eftersom det var inskolning (!).
På "vår" fsk är de väldigt engagerade och brinnande för den pedagogiska verksamheten ... men det är varvat med helt fri och cool lek.

Jag tror inte man kan "skola in med pedagogik"- det är viktigt att barnet får "mogna in själv".

Jag tyckte också det var svårt och konstigt att ongen "brydde sig" om
dottern när vi skolade in, men det gick kanon. Sennärndet säkert olika för olika barn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Förväntar mig så mycket att det skulle bli en essä. De uppfyller det.

Och ja de för mindre barn gräver i sandlådan o åker pulka aktivt. De för större barn tror jag inte gör det. Men det känns ganska vettigt.

Men ngt kortfattat- varma positiva aktiva utbildade gillar barn.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Med dottern förklarade de att de inte ville utse någon särskild till en början, för att undvika att barnet "bondade" för starkt med en fröken, vilket inte är bra.

Hur tänker du nu? Det är väl jättebra att de har en egen vuxen att vända sig till. En som känner barnet, och är den tryggaste punkten då barnet börjar. Sen är det den vuxnas ansvar att "knuffa" ut barnet mot andra barn och vuxna efter den allra första tiden.

Har ni inget egenvårdarsystem där? Med hembesök o.s.v.?

Ur Med barnaögon, egenvårdarmodellen:

Allt emellanåt kommer barnet till vårdaren för att tanka trygghet och när trygghetsbehovet är tillfredsställt kopplas anknytningssystemetbort. Då blir det vårdarens uppgift att hjälpa barnet tillbaka till lek och utforskande. När barnet igen verkar vara intresserat av att undersöka sin omgivning skall vårdaren låta honom/henne leka i fred, hjälpa vid behov och med glädje dela barnets kliv mot självständighet. Allt detta förutsätter en tillräcklig närvaro från vårdarens sida. Den är inte möjlig om hon inte är tillräckligt
nära intill eller tillräckligt intonad på barnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Fast nu har du nog inte läst. Min dotter är precis fyllda ett och jag har inga som helst synpunkter på att verksamheten för henne inte var pedagogisk.
Dottern var inte med i sandlådeleken utan upptäckte gården på egen hand.

Även fast jag nog föredragit en inskolningsfröken så förstår jag lite vart du är på väg, MEN för oss är det ju så att jag har ansvaret för barnet och hon fick ingen direkt kontakt alls med fröknarna. Det var lite som att vi var på vilken lekplats som helst. Jag hade nog föredragit att de tagit kontakt med henne och försökt umgås med henne så att de blir kända ansikten för henne. Nu är det dessutom så att den fröken som jag och min man haft kontakt med, som är ansvarig, hon är ledig på fredag vilket är den första dagen dottern ska vara där ensam. Det spelar väl egentligen ingen roll för dottern som inte känner henne bättre än någon av de andra men för mig känns det lite snopet.

Nåja jag får prata med dem och höra hur de ser på saken.

Fö har jag funderat lite på det där med leken utomhus och att jag uppfattade det som att personalen inte var speciellt aktiv i barnens lek.. jag tror nog att jag kommit fram till att det inte är något att fundera på. De var närvarande och med i allt även om de inte aktivt lekte med barnen, men det känns ok och jag vet att iaf en av personalen satt och spelade spel med några äldre barn när vi kom på förmiddagen.. fö verkade verksamheten super och over all är jag jätte nöjd.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Lite input från en som har arbetat på förskola innan jag vidareutbildade mig:

Jag har arbetat på flera olika förskolor och varit mycket nyfiken på olika sorters pedagogik och därför diskuterat detta med både utbildad och outbildad personal. De flesta verkar dela mitt synsätt och även arbeta efter det :)

När barnen är ute på gården brukar jag försöka att inte leka alltför aktivt med barnen just eftersom det är bra när de får leka tillsammans utan någon vuxens inblandning. Jag tycker att de utvecklar leken mycket bättre, visar mer kreativitet och lär sig att samarbeta bättre om de inte får leka själva.

Detta gäller även när barnen blir ovänner (äldre barn ska tilläggas). Man måste självklart hålla koll så att inte bråket går överstyr och ibland måste man gå in och medla och prata med barnen och vad som har hänt, hur de känner och hur man ska kunna lösa det. MEN i de flesta fall, om man som pedagog har lite is i magen och läser av situationen och ger barnen tid, så lyckas de hitta på bra lösningar själva. Det är jättebra för barnen att själva lära sig att lösa konflikter!

Sedan håller man såklart koll så att inget händer på gården och ser man att något barn verkar utanför/är ledset på något att göra så ska den situationen lösas. Jag brukar sällan lägga mig med i leken annat än om barnen leker t.ex. kiosk (Då går man dit och frågar vad t.ex. en glass kostar och pratar lite, men låter sedan barnen leka själva.)

Sedan händer det att man kanske samlar några barn och diskuterar vad som händer i naturen vid olika årstider, berättar om lite olika djur och sånt, men det är inget som händer varje dag.

Utomhus fokuserar jag mer på de mindre barnen och där får man ju engagera sig lite mer i leken och leka i t.ex. sandlådan, men även de mindre barnen får utveckla leken själva även om man ger stöd då och då :)

Inomhus leker jag mer med barnen och lägger mer aktiv tid i leken. Spelar spel, läser bok, bygger pussel och liknande. Men även där tycker jag att det är viktigt att de får möjligheten att leka själva. Att barnen får leka själva är minst lika viktigt som att de får stöd och hjälp i leken. :)
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Nu bor vi inte i Sverige utan i Österrike men det kanske kan vara intressant att läsa ända.

Mina barn är snart 5 och 3 och gar i Kindergarten. I deras grupp är dom 15 barn mellan 3 och 6 ar. En "förskollärare" (E) och en assistent (till ett barn med lite extra behov men hon finns för alla barn), sen finns det en resurs som gar mellan dom tva grupperna.

Jag kunde inte vara mer nöjd, barnen älskar att ga dit och jag ser i stort sätt aldrig ngt barn som är ledsen vid lämningen.

E är väldigt engagerad i barnen, när dom kommer hälsar hon alltid pa barnen och fragar om dom mar bra och om dom sovit gott. Har barnet ett gosedjur pratar hon alltid lite om det. Barnen verkar alltid känna sig välkommna. Dom arbetar med olika temat, nu har dom precis avslutat ett isbjörnsprojekt och da är isbjörnar/nordpolen ngt som är med i allt dom gör, pyssel, böcker dom läser osv. Nu har dom precis pabörjat Karnevalltema. Dom arbetar ocksa mycket med att lyssna pa barnen och vad dom har för intressen och funderingar. Nyligen var manga av barnen väldigt intresserade av bokstäver och da blev det ett tema.

Ute är dom oftast bada grupperna tillsammans och där har jag mest sett när jag hämtar och da blir det mest att personalen pratar lite med föräldrar men jag vet att dom är engagerade i barnens lek. Men eftersom barnen är manga i förhallande till personal sa ges det mycket utrymme till egen lek ocksa.

Inskolningen har skött sig själv med bada barnen, dom anpassar den helt efter varje barns egna behov. Äldsta gick full dag dag 3 (8-12 för mina barn) och yngsta full dag redan dag 2 (men da hade hon en trygg punkt i storasyster och hon kände redan personalen).

Nu haller dom pa att bygga en ny lokal och ska slas ihop med den andra Kindergarten till hösten, jag hoppas allt kommer vara lika bra da.
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Precis så uppfattar jag att det är hos oss. Och våran förskola är helt underbar!!!!
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Mycket intressant läsning för mig som är förskollärare. Själv har jag också upplevt inskolning från synvinkeln som förälder och insåg att jag var väldig obekväm med att sitta med under inskolningen eftersom det kändes som pedagogerna var extra pedagogiska och nästan lite rädda för att jag var förskollärare.

Jag är mycket nöjd med min dotters förskola och avundsjuk på hur sammansvetsade arbetslaget är. De har arbetat ihop länge (Finns både för och nackdelar med det), men de behöver bara se på vandra så vet de att något behövs göras. Det saknar jag i mitt nya arbetslag!
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Det känns inte helt bra. Jag gillar hembesök av BVC men det skulle kännas som ett riskmoment om personalen alltid gör ett tidigt hembesök. En oprofessionell person skulle kunna låta sig påverkas. (Sådana finns)

Ex 1 en pedagog som är väldigt vänster skulle kunna få antipati gentemot X pga att hon bor i en "ljus o fräsch" villa. (Det motsatta än värre såklart, fula gamla möbler...)
Ex2 en pedagog som ser noll böcker skulle kunna anta att barnet inte uppskattar pussel o läsning.

Fördomar finns ändå såklart men det kan finnas chans att personalen lär känna barnet först om föräldrarna är lite försiktiga. (Tex har HM tröjan istället för Gant första veckan eller tar de mest hela kläderna första veckorna)
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Jag vill att personalen ska SE min dotter, och lyssna till hennes behov och känslor. När jag hämtar vill jag veta hur det gått under dagen, inte i detalj men de får gärna berätta om hon ätit bra och om allt varit lugnt.
Om det uppstått konflikt i gruppen där dottern varit delaktig vill jag veta det och höra hur de löst situationen. (de får gärna ha pratat med barnen om känslorna som uppstår, och i viss mån låta de lösa lite av konflikten själva, under uppsikt).
Jag förväntar mig att de ger min dotter en trygghet, att hon kan gå till vem som helst i personalen och prata om det är någonting. Och att det finns en stor kram att krypa upp i om något är jobbigt.
Jag vill att personalen är engagerade i leken, utan att störa. Men gärna hitta på bus eller få med barnen i någon större lek/aktivitet och inte bara stå bredvid och titta på. Vill någon att hon ska vara med och gräva i sandlådan en stund, så visst ska de göra det! Vill man inte åka ensam i pulkan ned för backen, ja då ska fröken åka med! ;)

Och så här är det på vår förskola och vi är så otroligt nöjda!


Det är 3 personal på ca 13 barn (en är resurs) men även 2 personal på andra avdelningen (10 barn) och de hjälps åt över gränserna .
 
Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?

Jag upplevde samma sak vid två inskolningar av dottern och det har gått kanon- alltså att de inte sökte så mycket/någon kontakt med henne de första dagarna. Dottern var ett år och en månad vid första inskolningen och nyss fyllda två andra.

Och det har varit kanon båda f-skolorna. dottern pratar fortfarande med glädje i rösten om första dagiset och älskar det
andra. Både jag och maken känner oss trygga med personalen som är engagerade, omtänkssmma och bra att prata med om både de
stora och små sakerna...

Nu var det en hel veckas inskolning iofs och man fick börja med att "gå ifrån" först en timme och sen utöka.

Men det är ju viktigt att det känns bra för er som föräldrar!!!!

Och ursäkta att jag läste slarvigt för det gjorde jag säkert och det var inte med flit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp