Sv: Vad förväntar du dig av personalen på förskolan?
Min son är 4,5 och har gått på dagis i 2 år och 3 månader. Han har gått på 2 avdelningar och har hittills haft 13 olika fröknar (då har vi inte räknat alla vikarier, sommarpersonal, utbytespersonal).
Ht-2011 Tre barnskötare 15 barn
Helt ok inskolning. Lite virrig ansvarig fröken.
Där och då ville vi mest veta att allt gått bra under dagen. Krav på pedagogik inte så stor. Vi förväntade oss att sonen med hjälp av personalen skulle komma in i gruppen.
Vt-2012 Tre barnskötare 16 barn
Började terminen med vikarie och att alla barn var inomhus en vecka. Det resulterade i att 3 barn var friska samtidigt i ungefär en månad. Våren gick ok. I samband med skolornas avslutning blev det bara vikarier vilket resulterade i en ganska stökig barngrupp.
Under denna terminen hade vi ett samtal med dagis om att det inte är ok att lämna 2 åringar ensamma på gården, ensamma i blöjrummet lekandes med vatten osv osv. Vi hade överhuvudtaget inga krav på pedagogik. Kraven var mer att ungen skulle vara vid liv när vi hämtade honom
Ht-2012 en förskollärare (som var sjuk hela terminen), två barnskötare och ibland en vikarie 16 barn
Höstterminen var kämpig. Hattigt med personal och otryggt i gruppen. En fröken som var helt underbar som höll ihop hela avdelning. Hon höll på att gå under stackaren.
Sonen äldre och lite mer stimulansbehov. Vi pratade mycket med personalen och ville gärna att sonen skulle få öva i att ramsa, sjunga och komma in bra i leken. Vi hade även förväntningar att personalen skulle hjälpa honom att gå på toaletten eftersom han slutat med blöja under sommaren. Det gick sådär med den saken. Vissa dagar hade han kissat och bajsat på sig 4 gånger. Hemma hände det ca en gång per helg.
Vt-2013 En nyanställd äldre förskollärare, två barnskötare 16 barn
My good! Den här terminen kämpade vi oss verkligen igenom! Hade vi fått samma förskollärare igen hade vi bytt dagis. Fortfarande var den underbara barnskötaren från föregående termin vårt halmstrå.
Sonen blev slagen och biten dagligen utan att vi fick veta. Detta uppdagades i maj då jag tog upp det med förskolläraren. Denna sa då att det var ett barn i gruppen de hade lite problem med. Jag underlade varför de itne sagt något och hon hänvisade till tystnadsplikt. Då freakade jag! Sa till henne att jag skiter i vilken unge som slår vem men om min är inblandad så ska de fanimej berätta det! Fick löfte om att de skulle punktmarkera barnen. Denne fröken gjorde otaliga knasiga grejer. Mina förväntningar inför terminen var höga i och med att vi för första gången hade en förskollärare. Vartefter terminen fortlöpte blev förväntningarna mest att vi alla skulle orka gå till dagis. Terminen slutade katastrofalt. Jag började leta nytt dagis men valde att stanna med köfte om att få byta avdelning.
Ht-2013 en förskollärare 2 barnskötare 18 barn, ny avdelning
Underbart start. Vi hade ett startsamtal med förskolläraren, nu en som vi känt sedan tidigare. Vi berättade att vi kände oss misshandlade! 12 fröknar hittills och otroligt illa bemötta. Hon lyssnade och satte upp en strategi för hur vi skulle börja trivas igen. Redan då började det kännas seriöst mycket bättre.
Helt plötsligt kunde sonen sjunga på engelska och spanska. Han kan bokstäver, lärde sig att räkna. Kunde sitt på dagis och pussla och bygga. Han var med och styrde i leken. Han gjorde verkligen ett jättelyft utvecklingsmässigt på dagis. I och med att vi alla började känna oss säkra på att han skulle överleva en dagisdag så blev förväntningarna högre. Först på slutet av höstterminen kom vi med det första pedagogiska önskemålet; att sonen skulle få utlopp för sin bokstavsfashination. Dagen efter hade de hämtar pussel, laddat ner app och lekt med bokstäver ute. Helt otrolig känsla.
Pust! Som du ser har våra förväntningar mest varit att sonen ska leva när vi hämtar honom. Våra grundgrejer har alltid varit att få veta om han har haft en ok dag, dvs en snabb dialog vid hämtning. Ibland har vi inte fått veta något...
Hoppas du fått något att fundera på
och att er dagiserfarenhet blir/är/varit bättre än vår !
Mvh Miks