Vad förvånad jag blev!

A

Anteya

Var funktionär på en lokal hoppning div III för häst..
men oj vad förvånad jag blev för (ursäkta uttrycket) alla var verkligen dåligt förberedda eller bara kassa..
på laghoppningen var det EN som klarade sig runt banan felfritt, en av 25(?).. och div III ligger ju ändå bara på 90 cm..
de andra klasserna var 90 cm clear round och 1,00 m 1,10 m med omhoppning..
inte heller där var det bra.. i 1,00 var det bara två st som gick till omhoppning och 1,10 m var det INGEN!

vad har hänt med de hopptävlande?
har klassen på hästar blivit sämre?
har ryttarklasserna blivit sämre?
Tränar de inte ordentligt?

Jag förstår inte alls vad det är för fel, ursäkta om jag låter som en moralkärring men jag blev chockad över att det var så otroligt dålig klass på ekipagen!

Sv: Vad förvånad jag blev!

ja ibland undrar man vad folk gör ute på CLEARROUND när dom inte ens kan svänga/galoppera eller kan reglerna (menar vuxna i första hand)

Dom som tävlar på den nivån är ju inte så bra, varför skulle dom annars tävla den nivån? Inte så konstigt.
Däremot borde fler vart felfria i en 90-klass men, men så är det ju ibland.

Generellt sett så är de flesta dåliga på lokal tävling. Det är ju den absolut lägsta nivån vi har på tävling, då det är ju där alla gröna, ovan och okunniga håller till! Någonstans måste man ju börja lära sig!

Men om resultatet är så katastrofalt som det verkade vara hos dig är det ju något som är fel. Banbyggaren ska anpassa banorna efter de tävlande, och på lokal SKA det vara lätt.

Det som är lite kul med lokala är att unghästarna oftas presterar bättre än de "vuxna". I helgen var jag ute med 4-åringen på lokal och hoppade 1 m. I Avd A så var det 5 felfria och i avd B 8 st. Antalet starter i avd A 43 st, antalet starter i avd B 11...

Men som sagt var. Det är inte mycket att hurra över på lokala tävlingar om man bortser från unghästarna, men det är väl så det ska kunna vara så alla har en chans att lära sig på låga hinder.

/C

Jo precis, unghästarna presterade MYCKET bättre än de andra..

och banan var lätt, det kan jag intyga, så något måste vara galet när det är så illa, eller så hade varenda en en dålig dag bara.. :p ;)

Jag tävlar på den nivån(dock ponny men endå) jag presterar ofta sämre på tväling pga något sämre tävlingsnerver. Sedan finns det dem som e helt gröna på den nivån, men även de som kan en del. Jag skulle nog kunna tävla LC LB om jag inte blev så nervös;) men vi tränar på! nån gång ska det gå!
Men att det skulle gå så dåligt på en lätt tävling, då börjar man undra...

Har legat på elit nivå med ponnyn och har nu ny häst som ska ut på lokala tävlingar och få rutin. Blev förskräckt över nivån på både ryttare och hästar! Ekipage som väfrar ut sig i 90 cm, det kan nog alla hästar hoppa baklänges! Vad är det som har hänt? Eller har det alltid varit såhär??

Jag var också där o kollade, reflekterade över exakt samma saker som du kan jag säga.
Visst är det på "hobbynivå" liksom, men tycker ändå att man borde ha lite mer koll, banorna var absolut inte för svåra. Nästan så jag ångrade att jag inte tog med mig 4 åringen för att debutera 0.90 cm :angel:

Har också funderat på vad vissa folk gör på tävlingar.
antalet startande har bara ökat, i alla fall i skåne. upplever det inte som att hästarna har blivit sämre el banorna blivit svårare. Nej, helt plötligt skall alla ha häst och har man häst så skall man tävla. Folk lägger ner mer pengar på hästköp och utrustning men kan inte rida.
Har tävlat SM på ponny och rider reg/nat nu och det är samma på vissa reg tävlingar. folk köper hästar som kan gå på den nivån men ryttarna rider illa. de flesta tycker att deras hästar går bra när de har skarpa bett och drar in huvudet mot halsen. sedan kan hästen inte se hindret och få svårt att använda sin kropp. ILLA!!

Tävlar en 4 åring också så jag är ute på lokal nivå ibland. När man kommer in på parkeringarna tror man att man har kommit till en nat tävling. vilka dyra bilar och släp, sen ska vi inte snacka om utrustningen. sen kommer man till bana och önskar att man hade fått sett många av de bra hästarna med andra ryttare. Om man nu rider på hobbynivå räcker väl ett hyfsat släp och en vanlig volvo. lägg pengarna på träning istället!!

unghästarna går bättre men där är det ofta mer vana ryttare som rider och kan avgöra vilka klasser som är lämpliga för hästen.
Nej. åk inte ut och tävla om du som ryttare inte är mogen. Och är man orutinerad. låt hästen få lite mer frihet mot hindret. det är bättre att göra för lite som ryttare än att försöka göra för mycket. gör det enkelt, ett normalt grundtempo och en stilla sits. Man behöver inte leta avstånd om hindret ligger på 1m. många orutinerade försöker med detta och lägger ofta sina hästar helt fel. låt hästen tänka själv.

J_e_n_a skrev:
Jag var också där o kollade, reflekterade över exakt samma saker som du kan jag säga.
Visst är det på "hobbynivå" liksom, men tycker ändå att man borde ha lite mer koll, banorna var absolut inte för svåra. Nästan så jag ångrade att jag inte tog med mig 4 åringen för att debutera 0.90 cm :angel:

Jasså, var du där?:)
ja men visst blev man förvånad?
och sen att se hur en del red, jag blev nästan ledsen över att se att don endast satt och tyckte hästarna i munnen eller spöade dom alldeles för mycket, ja när folk sparkade in skänklarna i magen på sin häst..:eek:
inte undra på att den inte har någon lust att gå framåt eller hoppa något då..

och precis, banorna var inte alls svåra..
vad är det som hänt egentligen?
eller är det som meadow säger att alla ska nu för tiden ha häst, och har man häst ska man tävla, oavsett om man kan rida eller ej..

det år tråkigt att det ska bli sådär, jag kan hålla med om att dom säkert är gröna om dom tävlar dom klasserna men lite kvalité vill man se, oavsett om det ligger på 90 cm eller 120..

Visst är det låg nivå på lokala tävlingar.
Men!! Det är meningen, att träna mer ger inte samma känsla som tävling. Var ska en ryttare/häst få rutin och tävlingserfarenhet om inte på lokal nivå. Det är isåfall betydligt värre om dessa ekipage letar sig ut på regionala och nationella tävlingar, som ofta har klasser från 1.00 och uppåt, men är betydligt svårare rent tekniskt.

I vårt distrikt är det inte SÅ låg nivå som ni talar om här, men det är ju säkert olika från säsong till säsong också.
Själv är jag ganska erfaren, men har en häst som inte är det och han behöver helt enkelt ut och träna, få lära sig att rätta sig efter hinder, vara i miljön, ridas fram bland en massa andra, stå och vänta utan att stressa upp sig osv osv. Det ser kanske inte alltid så vackert ut, men det kan inte hjälpas, han måste ju börja nån gång.

Just nu tävlar jag lokalt me min häst eftersom han är så grön och ja tycker det är väldigt olika. En gång blev både jag o min kompis placerade på 4 fel i grunden, fsat i olika klasser, visst det är skoj o bli placerad men på 4 fel i grunden ska man ju inte bli placerad:crazy: Sen på andra tävlingar så är typ mer än 3/4 av startfältet dubbelnollor men då tycker jag kanske att banbyggaren gjort det lite för lätt kanske, men men det är olika från tävling till tävling.
Blev placerad på 4 fel i omhoppningen en gång men den banan var ganska svår för att vara lokalt och mer än halva startfältet hade strykit sig, men om dem inte gjort det hade man nog behövt vara dubbelnolla.

När jag tävlade regionalt me min ponny var det annorlunda, inte nog med att du behövde vara felfri i både grund o omhoppning, du var oxå tvungen o rida snabbt.

Oj, jag blev också förvånad!
men sådär brukar det absolut inte se ut på de lokala tävlingar jag är ute på, var ute senast igår och då såg resultaten ut såhär:
1.10 - 8 dubbelnollor och bara en felfri unghäst
1.00 - 21 dubbelnollor 7 felfria unghästar
1.00 - 19 dubbelnollor, 2 felfria unghästar
0.90 - 25 nollor

jag måste bara visa att alla lokala tävlingar inte håller lika låg klass som du beskriver, det låter himla skumt. klart det finns orutinerade ryttare på lokala tävlingar, men det är väll ganska naturligt?
Alla har kanske inte så höga ambitioner, utan gör det för nöjes skull, sålänge hästen i fråga inte kommer till skada så stör jag mig inte på att ryttare och hästar vägrar ut sig i 90.
får orutinerade ryttare inte hålla till på lokala tävlingar vart får dom då hålla till? dom lokala tävlingarna är ju ändå till för ryttarna på den nivån och inte för de som vanligtvis tävlar på elitnivå.

Anteya skrev:
Jasså, var du där?:)
ja men visst blev man förvånad?
och sen att se hur en del red, jag blev nästan ledsen över att se att don endast satt och tyckte hästarna i munnen eller spöade dom alldeles för mycket, ja när folk sparkade in skänklarna i magen på sin häst..:eek:
inte undra på att den inte har någon lust att gå framåt eller hoppa något då..

och precis, banorna var inte alls svåra..
vad är det som hänt egentligen?
eller är det som meadow säger att alla ska nu för tiden ha häst, och har man häst ska man tävla, oavsett om man kan rida eller ej..

det år tråkigt att det ska bli sådär, jag kan hålla med om att dom säkert är gröna om dom tävlar dom klasserna men lite kvalité vill man se, oavsett om det ligger på 90 cm eller 120..
Japp jag var där!
Det jag vart mest förvånad över var folk som var med och tävlade som jag vet har hållit på länge med hästar och hoppat på lokalnivå många år. Även om man inte blir nåt proffs på denna nivå så "utvecklar" man ju en känsla för hästar genom åren när man rider, oavsett om man tävlar eller inte, och dessa personers totala avsaknad av utveckling för känsla genom åren chockar mig lika mycket varje gång.

Med mitt inlägg menade jag inte att lokaltävlingarna inte är till för de som är nya på denna nivå el de som vill hålla sig på denna nivå. Men fast man rider på lokalnivå så måste man vara färdig för detta.
Jag förstår att många som tävlar är nervösa och hästarna är oerfarna och de ska också få börja någonstans.
Men det finns många fall där ryttarna rider så dåligt och har så mycket saker på sina hästar att man tycker synd om hästarna.
Såg bla några förra helgen som hade ett "flippan" bett på lokaltävling. hästarna såg inte nöjda ut och en ryttarna lättade inte på handen ens över hindret. Det är mkt ryck och slit och " djävla häst". många har grejer för mer än vad hästen är värd. tex stod en och skröt över sin nya Prestige sadel, hon hoppade 0.90, 1 m med dåliga resultat. ingen sadel i världen hade kunnat hjälpa den hästen som blev lagd i botten på varenda hinder.
Har inget emot om det kommer lite tittiga, orutinerade hästar och ryttare som kanske åker häst. el ryttare som glatt rider sina 1m klasser med några nedslag. Alla har inte samma höga ambitioner. men ni som sitter på dyra hästar och rida illa. skyll inte på hästen utan hitta en bra tränare.

jag har förvisso inte varit funktionär, men har nyligen hamnat i "hoppcirkusen" då min bästa vän börjat tävla. Och jag hade kunnat skriva ditt inlägg fast med några tillägg.

Jag tävlar vanligtvis inom ponnytravet, och visst brukar det vara lite "hajraj" i de lägre loppen, men då är det ju förhållandevis små barn (från 8 och uppåt) som är med. På de två hopptävlingar jag varit på hitintills så är det ju mestadels äldre tonåringar och vuxna som är med och jämfört med ponnytravet så är det förjävligt!

Och det som chockade mig mest var inte de dåliga prestationerna på hoppbanan utan den fruktansvärda röran utanför! När vi var i Sundsvall så hade min kompis STORA problem för att andra red upp i arslet på hennes häst (som är osäker och slår, därav den STORA röda rosetten i svansen). En tjej hade problem att rida mellan stallen men envisades med att rida fram och tillbaka där vilket slutade med att hennes häst tryckte upp en stackars farbror och hans hund i väggen, bara tur att han inte gjorde illa sig! Gissa hur nervös jag var som hade barnvagn med mig...

Sen hade ridklubben tydligen svårt att hitta funktionärer för det var mest småtjejer som stod i insläppen. Och visst, det är jättebra och jättekul att de yngre får vara med, men ställ dem inte att öppna dörrar åt hästar på 1,70+ som ryttarna har dålig kontroll över!

På Vålbacken var det något bättre, där fanns iaf ett "hästfritt område", men där stod istället ryttarna med hästar och hängde runt grinden till insläppet, för att titta på de andra och för att vänta på sin tur. Vid ett tillfälle var det sju hästar som stod så nära varandra att det krävts ett steg av dem var för att de skulle kunna braka ihop och slåss. Argumentet "min häst slåss ALDRIG" funkar liksom inte när man är ute så där...

Och avramlingsfrekvensen var skrämmande hög, både på framridningen och inne på banan. Visst, det är klasser som är till för att lära sig tävla, men det är väl inte klasser som är till för att lära sig hoppa?!

Jenny- som ska iväg som supporter till Härnösand till veckan och hoppas på bättre ryttare och arrangemang där!

Jamtland skrev:
Och avramlingsfrekvensen var skrämmande hög, både på framridningen och inne på banan. Visst, det är klasser som är till för att lära sig tävla, men det är väl inte klasser som är till för att lära sig hoppa?!

Word!
:bow: :bow:

meadow skrev:
Såg bla några förra helgen som hade ett "flippan" bett på lokaltävling. hästarna såg inte nöjda ut och en ryttarna lättade inte på handen ens över hindret. Det är mkt ryck och slit och " djävla häst". många har grejer för mer än vad hästen är värd. tex stod en och skröt över sin nya Prestige sadel, hon hoppade 0.90, 1 m med dåliga resultat. ingen sadel i världen hade kunnat hjälpa den hästen som blev lagd i botten på varenda hinder.

:rofl: :rofl: :rofl:

Jag var där på lördagen när de hade ponnytävlingar och det var samma sak då! Min kompis petade tre hinder i grunden och kom tvåa i LB:n, ingen av D-ponnierna kom till omhoppning. Iofs var det få starter i LB men ändå! Tjejen tyckte det var pinsamt att bli placerad på den ritten.. :crazy:

suck vad trött jag blir!
Jag var med på denna tävling där "alla red så himla dåligt".
Själv var det första gången jag och hästen var ute på en tävling. Jag är jätte nöjd.
VI kanske ska påminna om att div 3 klassen gick i SPÖREGN.

Det är synd bara att det alltid är folk som står på backen eller som sitter framför datorn som inte ens sett själva tävlingen som kan förklara varför andra var så dåliga.

Men som sagt, det är ju alltid lättare att rida på läktaren.
Det är det som är det tråkigaste med hästmänniskor.
Alla är så bra på att rida och vet allt, iaf som det låter.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Hästmänniskan - Visste inte vart jag skulle lägga tråden, moderator får gärna flytta - Nu är det visserligen inte aktuellt för mig att skaffa häst...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: abc
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka