Vad försvinner egentligen i fjolårshö/hösilage?

Nethril

Trådstartare
Ja, hur är det nu?:)

Vet ju att det går bra att fodra med fjolårshö eller hösilage (om det är av god hygiensisk kvalitet så klart)

Är det bara vitaminerna som "går ur" eller är det någonting mer?
Vilka vitaminer är det i sådana fall som man behöver ge tillskott av?

Tack på förhand! :)

Sv: Vad försvinner egentligen i fjolårshö/hösilage?

Det är bara vitaminerna som försvinner, ja.
Vilka du behöver ge tillskott av har jag inte i huvudet, men jag själv fodrade hela förra vintern med fjolårshösilage.

vad jag läst och hört är det bara vitaminerna som försvinner. men de gör de ju även succesivt i nyare grovfoder. Om man ska ge vitaminer eller inte är det väl ganska delad menigar om har jag förstått det som när jag läst foderböcker. Men hästen tillverkar ju c och b vitamin själv och de är vattenlösliga dvs kan inte lagar i kroppen utan behövs få ny tillförsel, men A, E och D vitamin är fettlösliga dvs de kan lagras i kroppen en lång tid ca 6 månader, så har läst att hästar kan fylla på dessa vitaminer under sommarn när de går på gräs som ju är ävldigt vitaminrikt och sen klara sej på det under vintern.
Är ju ofta vitaminer tillsatta i färdigfoder oxå.

*kl*

Tack för era svar!:)

Puttar tråden lite samtidigt och undrar om någon vet säkert vilka vitaminer det är som kan behöva ges?
Och jag kommer att ge av fjolårs-hösilage i ungefär 2 månader innan jag går över till årets skörd av hösilage. Eftersom det rör sig om såpass kort tid så kanske jag inte behöver tänka på vitaminerna alls?
Tänkte på det du sa Tuvisen, att hästen kan lagra vitaminer och klarar sig över vintern på de vit. den fått i sig på betet.

Jag är inte riktigt säker heller på just vilka vitaminer det är som man behöver ge extra utav. Om hästen t.ex. fortfarande går och kan beta grönt samtidigt som du ger utav det nya fodret kanske det kan hända att du inte behöver ge några vitamintillskott alls eller om du t.ex. ger någon form utav kraftfoder eller mineraler. De flesta kraftfoder (om du ger müsli eller pellets) innehåller ju vitaminer och behovet borde bli tillgodosett då. Och t.ex. vetekli innehåller gott om b-vitamin.

Nu hade jag inte riktigt svar på din fråga, men Om du ger t.ex. extra mineraltillskott så kika på påsen och se vilka vitaminer det innehåller så ser du i alla fall vilka hästen ändå får i sig.

Själv har jag ca 300 kg fjolårs hö kvar som vi kommer använda till min häst och de hästarna där jag jobbar. Men för våran del är det ingen fara med om vitaminerna inte blir tillgodosett helt genom höet eftersom de ändå fodras extra med havre, vetekli, mineraler och betfor samt att de fortfarande går och betar så de kommer klara sig bra ändå då behovet ändå blir tillgodosett.

Senast ändrad:

vill du vara på säkra sidan så kan du ju ge ett mineralfoder om de inte får något annat krafftfoder. Allting innehåller ju mer elelr mindre av vitaminerna eller mineralerna, beror ju oxå på hur mkt grovfoder din häst äter om den kan uppfylla sitt behov från det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka