Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?
Jag föder upp med målet att avkommerna ska bli WC hoppare. Sedan så ska man ju vara gruvligt väl medveten om att svenssonhästar behöver man inte föda upp, de blir ändå. VIKTIGT att ta i beaktande är att om just inte denna hästen har kapaciteten att gå WC så kanske blir just den en svenssonhäst. (nu menar jag en aktiv ryttare som iallafall tävlar 130) så ska den också kunna hanteras av denne och inte vara svårriden etc.
Svenssonhästar för fritidsryttare utan ambitioner om mer än lätta klasser, brukar inte vilja ha det som följer med (oftast) i paketet om man avlar mycket på prestation och återigen menar jag här hästens temperament. Man vill ha en lättriden okpmplicerad häst som ska vara trygg.
Även då jag siktar högt så försöker jag ha i åtanke att det är ändå bara ett fåtal individer som går till toppryttarna. Så viktigt för mig är att alltid tänka att jag avlar på gott temperament i första hand.
Prestation är viktigt. Har jag ett oprövat sto i avel så väljer jag helst inte en ny hingst utan jag tar hellre en som presterat bra. Kostnaden med att välja en dyrare hingst som kanske även går på FAI har jag då oftast igen. Då tänker jag främst att det beprövade kortet kan ge mer fingervisning av vad avkomman torde prestera under ex. treårs, kvalitets osv. Då blir den också mer lättsåld, priset låter jag vara osagt.
Anledningen att jag väljer att hålla på mina nu är just pga konjunkturen. Finns ingen anledning att slumpa bort någon skitbilligt för näst intill produktionskostnaden. Nä då går de kvar här och utbildas efter hand. Har några tvååringar som ska köras in nu. Utmärkt träning innan ridningen kommer på allvar sen. Ridningen överlåter jag åt andra, då jag själv inte har kapaciteten att utbilda på det jag själv har som lägsta förväntning.
Öhh om jag ska falla tillbaka till vad köpare vill ha, så kan jag ju lägga en kommentar att min Irco Mena-Calido rycks det lite i (-även från Canada) Men så talar ju stammen självt liksom att syskonen som kommit ut inte gjort bort sig helt, kvalitetsvinnare, finalist i falsterbo, unghästVM etc.
Annars så är det självklart att jag helst säljer som föl. Får man ett riktigt bra bud där så har man ju på sätt och vis återsäkrat investeringen. För hur det än är så vet du aldrig vad morgondagen för med sig. Skador och dyl. Att sälja något som haft en ordentlig skada eller sjukdom , ja då kan man många gånger hålla sig för skratt. -Eller så är det jag som är petig.
Gira