Vad för stam "säljer sig själv"?

LucyShow

Trådstartare
Ni som föder upp hopphästar: Vad för stammar "säljer" nu (både i SE o int)? Missförstå mig rätt, självklart handlar det om individen (och mödernet) när man kommer så långt men vilka är "snackisarna"? Jag är inte ute efter de som får flest ston i Sverige utan det handlar om vilka hingstar som ger avkommor som så att säga blir intressanta på ren stam och headhuntas av toppryttarna. Jag är nyfiken både på vilka "nya" hingstar det handlar om och vilka som håller i.

Sv: Vad för stam "säljer sig själv"?

jag har ingen erfarenhet av storskalig uppfödning, men mkt intreserad av avel.Jag tror Stakkato-blodet kommer hålla i popularitet ett tag framöver.Contender är redan "stor", men jag tror contendros godkända avk kan sätta avtryck.Armitage är väldigt intressant, Guidam o en tronföljare efter for pleasure. I Sverige e jag mest nyfiken på Saint Amour, Niveau, Common Sense.Som uppfödare vill jag sj inte ta föl efter poppishingstar i för stor utsräckning tex QE, Cardento,Robin Z osv.Jag vill gärna ha ett internationellt blod, men utan att ha "samma som alla andra"

Problemet för oss som uppfödare är att vi ska försöka förutse vilka hästar ryttarna ska komma vilja ha om minst 4-5 år, när hästarna börjar komma upp i tävlingsbar ålder... De flesta köper inte föl.

Jag är med dig men vad jag menar är: Låt säga att du har två unghästar just nu. Båda är till salu, den ena med hingst X som far den andra med hingst Y. Får du 10 samtal om avkomman med hingst X och 50 om avkomman med hingst Y tyder ju det på att hingst Y är mer intressant i köparens första urval. I detta fall egentligen ointressant vilken ålder på unghästen..Vad skulle du säga då?

Jag är med dig men vad jag menar är: Låt säga att du har två unghästar just nu. Båda är till salu, den ena med hingst X som far den andra med hingst Y. Får du 10 samtal om avkomman med hingst X och 50 om avkomman med hingst Y tyder ju det på att hingst Y är mer intressant i köparens första urval. I detta fall egentligen ointressant vilken ålder på unghästen..Vad skulle du säga då?

Nu var inte frågan ställd till mig, men lyckligtvis är inte en intressant stam samma för alla. Det beror ju på önskningar på avkomman. Drömmer du som köpare om att hitta ett föl som kan bli ruggigt bra, då får man kanske gräva lite i mödernet med och vilka kombinationer med vilka hingstar som blivit tillräcklig bra. Hur många gånger har man inte tittat genom de hingstar anmälts till bruks och dräglat.. och i många fall blivit besviken. Samma på andra hållet, man ser en kanonläcker häst och får veta att den har en medioker och ganska tråkig stam. Framförallt kan jag tänka mig att det händer om man med stam tänker på "pappa-morfar".
För mig hade jag om jag letade hoppföl tillexempel gärna tittat på en Iowa-Irco Mena eller kanske en Ludwigs Champion-Emmerton eller Niveau-Turban Rose om de hade vettiga möderne, samtidigt finns dessa hingstar tillgänliga i Sverige och blir kanske inte lika spännande som en Cumano, Emilion, Calido, Lux Z etc. som gissar säljer lättare även med svagare morfarshingst .. Fast det betyder ju inte att avkomman faktiskt blir bättre.
Himla farligt att ge namn, framförallt bara att spotta ur sig namn utan att ha studerat närmare men jag tror att det blir svårare att få en avkomma som säljer sig själv om man har ett dussinsto e.dussinhingst och väljer samma hingst som alla andra har valt.
/U
Fast jag är ju dressyrtant nuförtiden (eller vart det än så länge?) ;)..

I sverige är folk dessvärre lite "sega" dom fattar inte förutom eliten vilka stammar som är bra, dom flesta ser inte längre än näsan räcker. Men ska du sälja utomlands så är Calido I, Quidam de revel, Contender och Darco några säkra kort. I sverige så spelar det ingen roll om hästen är e: Cardento för i slutändan är det priset som spelar mest roll, det finns inte lika stor efterfrågan och inte så många som har stora pengar i sverige jämfört med andra länder. Speciellt på föl så är det nästan som det kvittar om du tar en nygodkänd omeriterad hingst eller om du tar Cardento folk vill inte betala för föl oavsett stam.

För mig hade jag om jag letade hoppföl tillexempel gärna tittat på en Iowa-Irco Mena eller kanske en Ludwigs Champion-Emmerton eller Niveau-Turban Rose om de hade vettiga möderne,

Fast jag är ju dressyrtant nuförtiden (eller vart det än så länge?) ;)..

Det är nog tur du är dressyrtant numera ;):D för hu vilka kombinationer du satt ihop inget jag som hoppryttare skulle ens fundera att titta på. Hingstarna i sig är helt ok men icke kombinerade så här.

I sverige är folk dessvärre lite "sega" dom fattar inte förutom eliten vilka stammar som är bra, dom flesta ser inte längre än näsan räcker. Men ska du sälja utomlands så är Calido I, Quidam de revel, Contender och Darco några säkra kort. I sverige så spelar det ingen roll om hästen är e: Cardento för i slutändan är det priset som spelar mest roll, det finns inte lika stor efterfrågan och inte så många som har stora pengar i sverige jämfört med andra länder. Speciellt på föl så är det nästan som det kvittar om du tar en nygodkänd omeriterad hingst eller om du tar Cardento folk vill inte betala för föl oavsett stam.

För bra föl finns det alltid folk som betalar bra, men då skall även fölungen se lovande ut eller ha syskon som redan visat framfötterna.

Det finns inga säkra kort vad gäller hingstar om inte stoet är tillräckligt bra, det kvittar hur bra hingst man lägger på om inte stoet har något att tillföra.

Finns ingenting som motiverar tex att en Cardento avk med en medioker mamma skall generera mer pengar än en nygodkänd på ett bra sto.

håller inte riktigt med omatt det kvittar vilken stam om man köper föl.Är man intresserad av att köpa föl vill man ju gärna ha "det senaste".Ett blod som kan vara aktuellt om 3-4 år då hästen blir aktuell i olika sammanhang.Jag får för mig att de som är intresserade av att köpa föl är mer stamintresserade.

För bra föl finns det alltid folk som betalar bra, men då skall även fölungen se lovande ut eller ha syskon som redan visat framfötterna.

Det finns inga säkra kort vad gäller hingstar om inte stoet är tillräckligt bra, det kvittar hur bra hingst man lägger på om inte stoet har något att tillföra.

Finns ingenting som motiverar tex att en Cardento avk med en medioker mamma skall generera mer pengar än en nygodkänd på ett bra sto.

självklart pratar jag om bra ston och riktigt fina föl, men det spelar ingen roll det är fortfarande svårt att sälja föl och marknaden är inte stor därför att dom flesta vill absolut inte betala mer än 50.

håller inte riktigt med omatt det kvittar vilken stam om man köper föl.Är man intresserad av att köpa föl vill man ju gärna ha "det senaste".Ett blod som kan vara aktuellt om 3-4 år då hästen blir aktuell i olika sammanhang.Jag får för mig att de som är intresserade av att köpa föl är mer stamintresserade.

Jag tycker inte att stammen kvittar nej men spekulanterna är inte mer intresserade av att betala 60 för ett Cardento föl än vad dom är för att betala samma summa för ett föl efter en nygodkänd hingst överlag är det så enligt mina erfarenheter. Sverige är inget hästkunnigt land på samma sätt som tex Tyskland det märks mycket i dessa sammanhang. I sverige vill dom flesta ha en klar häst marknaden för att sälja föl blir således väldigt liten, föl vill folk helst köpa för 25 vilket är välgörenhet i mina ögon.

Det är nog tur du är dressyrtant numera ;):D för hu vilka kombinationer du satt ihop inget jag som hoppryttare skulle ens fundera att titta på. Hingstarna i sig är helt ok men icke kombinerade så här.

haha, jag satt och jobbade samtidigt (myglade lite) men det var hingstar som var för sig klingar bra i mina öron, men hur de skulle kombiners fick jag inte funderat så mycket på ;).

Tja jag vet inte. Det är som ameo skriver, vi måste veta vad som efterfrågas om 3-5 år typ.

Själv har jag satsat mina kort lite olika. Allt efter att jag helst vill ha det som ingen annan har. Iallafall i just den kominationen men ibland blir det inte alltid så utan vad jag tror kan vara efterfrågat mer i poppisväg. Någon enstaka gång har det av vissa skäl inte blivit första hingstvalet utan jag har fått ta till reservhingst och då är det inte alltid det följer grundtanken.

*s* men när jag väl annonserar så kan jag plocka upp tråden och tala om vilken som från köpares sida var mest intressant av följande (fast det lär nog dröja, för jag avser hålla på dem) :p

Irco Mena -Calido
Niveau - Calido
Sheraton - Highlight
Hip Hop -Landprinz
Hip Hop -Robin Z
Casa Grande -Calido
Lancier -Calido
Guido -Casa Grande
Sandakan -Casa Grande

Annars så är contenderblodet av intresse samt att jag gillar Quidam de revel.
Lap Top och Niveau samt Irco Mena är hingstar (på svensk mark)jag tänker nyttja igen. Öhh ja, sen har jag alltid varit barnsligt förtjust i Escudo, men har inte tillverkat någon avkomma ännu...

Gira :banana:

Aaah! Äntligen lite diskussion!

För att klargöra igen: Jag pratar avkommor som förhoppningsvis ska gå högre klasser( dvs med bra möderne, eventuella syskon med meriter, osv). Inte "hobbyhästar" alltså utan hästar som toppryttare skule bli intresserade av att köpa utan att se eventuella tester/championat eller dylikt alltså INNAN de visar ngt själva. Förutsätt att mödernet är bra antingen genom egna meriter i 1,40 + eller på andra sätt.

En ung häst kan man ju inte utvärdera som en häst som faktiskt tävlat och visat att den där tekniken också hänger ihop med en skalle som alltid vill gå nolla och inte bryr sig om att bo i en box som byter skepnad mest hela tiden utan käkar och trivs mest hela tiden och kan fortsätta prestera. Man får ju helt enkelt gå på vad de bakom gjort och vad de brukar ge.

Sen måste jag säga att det är lite konstigt i min värld att hingstar med egna meriter och avkommor som visar resultat värderas samma som "nya" t.ex. bruksprovsvinnare vad gäller priser på föl. Där om någonstans borde ju "statistiken" värderas och inte en nämnds "förhoppningar" på en ung hingst.

En annan fråga till er. Om jag läser mellan raderna verkar det som de flesta av er avlar för att sälja som föl (eller behålla själva). Ni som kör på teorin att man med vettig stam och visat resultat i championat kan få mer och att det kan vara värt den investeringen - stämmer teorin?? Jag menar det kostar ju att hålla en unghäst med utbildning osv..

jlite trött så jag kanske svamlar;)...men jag tror de uppfödare som kan övertyga en ev köpare att de har en mkt bra möderne på sitt häst kan få ut mer pengar.Det finns alltid de kunder som vill satsa o köpa kvalite.Det handlar om att kunna göra reklam för sin vara och ha lite turen att valt "rätt" blod vid rätt tillfälle.Det gäller i alla branscher.....

Sen måste jag säga att det är lite konstigt i min värld att hingstar med egna meriter och avkommor som visar resultat värderas samma som "nya" t.ex. bruksprovsvinnare vad gäller priser på föl. Där om någonstans borde ju "statistiken" värderas och inte en nämnds "förhoppningar" på en ung hingst.

..

Här har du just biten med att veta vad som är hett om 4-5 år när det är dags för "fölen" att gå ut på tävlingsbanorna. Förhoppningarna är ju att aveln skall gå framåt vilket betyder att om den verkligen gör det så skall de unga hingstarnas avkommer vara ännu bättre än de beprövade om man lyckas med avelsframstegen. Det vill till att någon vågar betala för avkommer till en ung lovande än så länge oprövad hingst för att uppfödarna skall våga använda en sådan. Det köparen betalar för är att förhoppningsvis vara bland de första som får en av de där kanonerna som den nya hingsten visade sig ge. Att satsa på att köpa föl är lika mkt gambling som att föda upp. Chansar man aldrig vinner man aldrig.
Sen tror jag ingen betalar för att "nämnden" tror på en hingst, utan en köpare betalar för att den själv tror på hingsten ifråga. Tror ingen köper en avkomma till en ny hingst dyrt om den inte själv tror mkt på hingsten ifråga.

Skall man alltid vänta och se vad varje hingst nedärver innan man vågar chansa ja då lär inte avelsframstegen bli så snabba och man lär inte heller ha en av de första åtråvärda avkommerna som man kan tjäna mkt pengar på när det visar sig att hingsten lämnar super utan då hamnar man i den stora massan som vågar betäcka när hingsten väl visat vad den går för och vips när det föds 100 avkommer till hingsten så sjönk också priserna drastiskt på dem då utbudet blev stort och det finns många att välja på.

håller med om att man måste våga satsa på "nytt" blod om man har som mål att sälja avkomman.Sen kan man ju satsa på beprövat blod som man vet fungerar med sitt eller sina ston.Ska man sj behålla avk behöver man kanske inte chansa så fullt mkt utan gå efter det blod man sj tycker om o behöver inte vända sig till marknandens "behov"

Det här är hur intressant som helst. När jag skrev att jag tyckte det var konstigt att gemene man i Sverige betalar lika för avkomma till meriterade föräldrar än till avkomma från "ny" hingst hade jag inte en tanke på "föra aveln framåt" vilket ju är helt riktigt. Annars kan vi ju lika gärna klona befintlig stam och köra på, om man ska hårddra det alltså..:angel:

Dock är jag kvar i frågan om vad som är intressant i köparens ögon och deras chanstagning när de köper föl eller unghäst som inte hunnit bevisa något. Den chansningen måste ju ändå vara större med "ny" hingst = inte vara värd lika mkt. Att sedan uppfödaren tänker längre och ser avelsframsteg osv är ju en annan (dock ej oviktig sak). Men om jag fortsätter trådens tanke dvs att det är toppryttare och unghästar med stora möjligheter vi pratar om så kanske de är öppnare för "nytt" än gemene man?

Någon som har lust att svara på min fråga ang att behålla o utbilda och sedan sälja? Har ni samarbete med unghästutbildare eller gör ni det själva (helt eller delvis)?

Jag föder upp med målet att avkommerna ska bli WC hoppare. Sedan så ska man ju vara gruvligt väl medveten om att svenssonhästar behöver man inte föda upp, de blir ändå. VIKTIGT att ta i beaktande är att om just inte denna hästen har kapaciteten att gå WC så kanske blir just den en svenssonhäst. (nu menar jag en aktiv ryttare som iallafall tävlar 130) så ska den också kunna hanteras av denne och inte vara svårriden etc.

Svenssonhästar för fritidsryttare utan ambitioner om mer än lätta klasser, brukar inte vilja ha det som följer med (oftast) i paketet om man avlar mycket på prestation och återigen menar jag här hästens temperament. Man vill ha en lättriden okpmplicerad häst som ska vara trygg.

Även då jag siktar högt så försöker jag ha i åtanke att det är ändå bara ett fåtal individer som går till toppryttarna. Så viktigt för mig är att alltid tänka att jag avlar på gott temperament i första hand.

Prestation är viktigt. Har jag ett oprövat sto i avel så väljer jag helst inte en ny hingst utan jag tar hellre en som presterat bra. Kostnaden med att välja en dyrare hingst som kanske även går på FAI har jag då oftast igen. Då tänker jag främst att det beprövade kortet kan ge mer fingervisning av vad avkomman torde prestera under ex. treårs, kvalitets osv. Då blir den också mer lättsåld, priset låter jag vara osagt.

Anledningen att jag väljer att hålla på mina nu är just pga konjunkturen. Finns ingen anledning att slumpa bort någon skitbilligt för näst intill produktionskostnaden. Nä då går de kvar här och utbildas efter hand. Har några tvååringar som ska köras in nu. Utmärkt träning innan ridningen kommer på allvar sen. Ridningen överlåter jag åt andra, då jag själv inte har kapaciteten att utbilda på det jag själv har som lägsta förväntning.

Öhh om jag ska falla tillbaka till vad köpare vill ha, så kan jag ju lägga en kommentar att min Irco Mena-Calido rycks det lite i (-även från Canada) Men så talar ju stammen självt liksom att syskonen som kommit ut inte gjort bort sig helt, kvalitetsvinnare, finalist i falsterbo, unghästVM etc.

Annars så är det självklart att jag helst säljer som föl. Får man ett riktigt bra bud där så har man ju på sätt och vis återsäkrat investeringen. För hur det än är så vet du aldrig vad morgondagen för med sig. Skador och dyl. Att sälja något som haft en ordentlig skada eller sjukdom , ja då kan man många gånger hålla sig för skratt. -Eller så är det jag som är petig.

Gira :banana:

Med risk att folk halshugger mig...

Men jag sätter hellre ett oprövat ungt sto utan egna meriter men med kalas stam i avelsboxen än en som kanske också har bra stam men inte lyckats prestera vidare bra på tävlingsbanan.

Gira

Liknande trådar

Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 542
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka