Vad för slags utrustning är viktigast?

zefron

Trådstartare
Nybliven hästägare till världens underbaraste häst:love:,hon kommer i augusti & nu undrar jag vilken slags utrustning jag borde köpa först,fick med lite tunna täcken,träns & sadel,vad bör jag satsa på att köpa som är viktigast efter det,vintertäcke regntäcke? :)

Sv: Vad för slags utrustning är viktigast?

Skulle nog köpt täcke efter hand som de behövs dvs börja med ett regntäcke och när det blir kallare kan man köpa täcken alltefersom så blir det inte så dyrt på en gång. Bas grejor för att kunna rykta till att börja och även där fylla på efter hand som behovet uppstår. Gärna en extra grimma om den du har går sönder. Schabrak klarar du dig till att börja med med 2 st tror jag. Stallapotek tycker jag du ska köpa direkt, om ngt händer så händer det alltid en sen lördag kväll och då är det inte lätt att få tag på sånt, då är det även bra att ha lindor och paddar om du behöver lägga nattbandagage. Annars kan du nog köpa det mesta efer hand som du har behov av det. Lycka till med hästen :)

Stallapotek ska jag fixa direkt som du säger,har du nått tips på vad mer jag ska köpa för mitt stallapotek? Tack så mycket :D

Sårvårdsprodukter är viktigt, termometer så du kan ta temp, bandage osv.
En bra grimma och några grimskaft och borstar. Resten köper man av bara farten för att det är kul :p

Som redan sagt, ett litet apotek, temp, borstar m.m, något schabrak, extra grimma, täcken kan man som sagt köpa efterhand dock är priset oftast högre när det är säsong. Hästgodis ;)

Tack för alla tips,uppskattas väldigt mycket :) självklart blir det massor hästgodis åt henne,hehe :p

absolut ett stall apotek, sedan kan jag ge dig tipset att köpa natriumklorid i färdiga pipettter på apoteket, väldigt bekvämt om det skulle behövas till att tvätta ögonen såhär i sommartider :)
sedan är det väl myggspray, solhelosan och en flughuva som kan vara skönt att ha nära till hands :)

Först vill jag säga: Grattis till hästen!

Täcke är egentligen inte särskilt nödvändigt.. min häst och alla andra på gården går otäckade året om.. och dem går på lösdrift dygnet runt/året om. -sålänge man har kvar vinterpälsen och erbjuder vindskydd.

Vad som "ska" inhandlas först är väl natriumklorid (finns på apoteket), flugspray, hästsalva är bra att ha på sommaren, olika sårrengöringar och uppmjukande salva (ex. helosan, idomin), temp, solskyddsfaktor om man har en ljus häst. Fluglyva kan man köpa om hästen blir irreterad i ögonen utav alla flugfän.

Schabrak, ridspö, borstar, lädergrimma, tyggrimma, grimskaft, väl passade bett.. eventuellt kraftfoder beroende på värderna i höt/hösilaget/gräset

Ja, det finns så himla mycket att köpa! Jag själv blir aldrig nöjd och har alltid något som jag "måste" köpa.. Det är roligare att handla åt hästen än att handla åt sig själv.. :P

När jag köpte min häst satsade jag på basgrejor dvs tips du redan fått rörande borstar, ett billigare regntäcke. Ingen idé att köpa dyrt ibörjan om man inte vet att passformen är som den ska över bogen och rygg. Dessutom kan hästen sätta jättepäls inför vintern, varför jättetjocka täcken då när den trivs bättre i ett tunnare. Det finns en hel del täcken ute på marknaden för olika hästar...

Hör med säljaren angående benskydd kanske behöver du inte ens köpa sådant. När det gäller stallapoteket har du redan fått bra råd. Köp gärna sådana där elastiska som fäster utan hakar eller tejp som du kan återanvända. En extra vojlock och grimma kan vara bra.

Gå inte på reklam! Investera INTE i dyra tillskottsfoder förrän du vet hur foderstaten för hästen kommer att se ut. Mycket är onödigt om du har bra grovfoder från början. Men det kan du ju läsa om i andra trådar här på buke.

Stallapotek ska jag fixa direkt som du säger,har du nått tips på vad mer jag ska köpa för mitt stallapotek? Tack så mycket :D
Sårspray, jodopax, solkräm (tex HelosanSol), bomull, bandageunderlägg och lindor. Sen behövs en sax och en termometer. Saxen kan användas till mycket! sen gillar jag silverspray eller någon typ av hästsalva som täcker i sår så att insekter etc inte kommer åt.

Glöm heller inte flugspray!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 134
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat