Vad för sadel?

nexxa

Trådstartare
Ska börja sitta lite på stoet och ska nu leta efter lämplig sadel. Kan tänka mig begagnad (mot min vilja) i början för att vi förmodligen måste byta när hon musklar om.
För tillfället kan jag berätta att det är en häst på 170 i mkh, hög manke, smal över ryggen (kommer förmodligen vara det sedan också). Kan fota sen så fort jag hinner och kommer ihåg, vill dock ha lite tips på vad som kan passa?
Jag är inget stort fan av varken Stübben eller Albion.

:bow:

Sv: Vad för sadel?

Då hästen har hög manke kan det i första hand vara enklast att leta sadlar med Cutback eller som är Ordentligt rymliga i höjd framtill.
Sen beror det helt på hur hästen ser ut över ryggen - rak eller svank?

Vad är det för typ av sadel du vill ha, hoppning/dressyr? Sen kanske du ska beskriva vilka typ av sits på sadeln som du vill ha... Ex en uppbyggd, mjuk sadel....

:)

Hopp/allrond ur den serien tror jag inte passar. ev. dressyrsadeln men jag vill ha hopp :p

Ska börja sitta lite på stoet och ska nu leta efter lämplig sadel. Kan tänka mig begagnad (mot min vilja) i början för att vi förmodligen måste byta när hon musklar om.
För tillfället kan jag berätta att det är en häst på 170 i mkh, hög manke, smal över ryggen (kommer förmodligen vara det sedan också). Kan fota sen så fort jag hinner och kommer ihåg, vill dock ha lite tips på vad som kan passa?

:bow:

Du gillade inte stubben fast ja tror en stubben MF skulle passa jättebra. min jättemankade häst har en sån.. ska tyvärr sälja den då ja inte hoppar alls.. Mycket skön sadeln iaf då man får mkt stöd.

Grejen är den att jag tycker stübben är ruskigt obekväma :o
Jag hr ryggproblem och hur jag än vänder och vrider mig så hamnar jag fel!

Hur kan du INTE tycka om Albion :eek: Jag :love: Albion! :p

Men sak sammma. Prestige kan du ju ändra bomvidd på ett par gånger iaf, det är ju lämpligt på en unghäst. Även Griffin & Wintec går på sina sätt att ändra bomvidd på om du vill ha syntet.

Bomlöst? :angel: Bara för att sitta in hästen med menar jag :p

Grejen är den att jag tycker stübben är ruskigt obekväma :o
Jag hr ryggproblem och hur jag än vänder och vrider mig så hamnar jag fel!

okej.. men provat en MF? för ja tycker inte den går att jämnföra med rest stubben sadlar.. sen kan man ju ha en gelpad över? d har ja på en annan stubbensadel..

Jag är bestämd när det gäller det, ingen Stübben så långt ögat kan nå, tack :o

Fast jag skrev ju Prestige, Wintec o Griffin också... ;)

:D syntetsadel är bra att satsa på till en unghäst....
finns ju även såna man kan ändra bomvidden själv.är super......
;) är ju inte jättedyra alltid men dock dom som e justerbara.hästen kommer ju att muskla sig mkt..s¨å köp en gammal dålig sadel först som du inte är så rädd om.så kan du köpa en bättre till hästen sen när ni kommit igång men ska du bara sitta på den än så är det ju inte jätte noga.lycka till!!!!

Då hästen har hög manke kan det i första hand vara enklast att leta sadlar med Cutback eller som är Ordentligt rymliga i höjd framtill.
Sen beror det helt på hur hästen ser ut över ryggen - rak eller svank?

Den goaste sadel jag någonsin har haft var en UBO hoppsadel, jag har tyvär slitit ut den nu efter nästan 20 år, men finns det INGEN som vet om någon begagnad UBO, de tillverkades i Österrike och Hugo Simon ska ha hoppat runt i en sån.
Snalla någon ...hjälp mig att hitta en,jag har inte råd att köpa en ny för de kostar runt 18000:-

jag har en underbar Kieffer hoppsadel. Det låter som om min häst ser ungefär ut som din... Hög manke och lite svankrygg. Kieffern var den enda som passade när vi provade. Den är cutback och flatback och man får ett otroligt stöd till skänkeln! Jag köpte min beg. för 4500 kr. den är absolut värd att prova!

Eftersom du beskriver hästen som åt det svankigare hållet så lär du slippa rida i en albion, de passar hästar med raka ryggar.
Stubben kan dock vara ett alternativ till din häst, om man hittar en modell som funkar att sitta i, vill säga. Hubertus, Wintec, Prestige är andra modeller som kan passa, beroende på hur mycket man vill lägga ut på en unghäst som troligen kommer att muskla om sig allt eftersom.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Debsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka