Vad för sadel till min häst...

Sv: Vad för sadel till min häst...

Bor i norrbotten, vilket gör det hela ännu mer invecklat...

Börjar även kika på "billigare" sadlar, tex Pfiff, Kentaur men är ju väldigt kräsen... Är de verkligen sköna att rida i? Räcker bomvidderna till för en sådan här "tjockis"?

hon sa att dom åkte ända till luleå, lite mer sällan då men de åker dit. dom flyger upp med sadlarna

tycker båda sadlarna ligger extremt högt. :crazy: du lär behöva en sadel med plattare bossor eller bossar som sitter längre ner. förstår du hur jag menar? :p

hur låg childericen då, förutom att den var för lång? den borde ju komma ner mer..... du är väl inte så stor? isf får du säkert plats i en 17 eller 17,5 om du väljer modellen utan kuddar.

Förstår precis hur du menar, problemet är bara att hitta sådana sadlar... Crownen kommer ner mycket bättre (har tyvärr inga bilder) men de är ju extremt breda i sätet.

Globus har jag också blivit rekommenderad att testa, dock finns det bara en Loke i strl 36 men som jag förstår så har de liknande passform allihopa. Tycker det ser bättre ut? Men Globus är ju fruktansvärt hårda och osköna sadlar...

Loken.jpg

Childericen kom ned bättre, men gled ju som sagt fram... Ryms nog i en 17", gäller bara att hitta en att prova.

Att inverkera rätt på hästen i sadlar som sitter för högt även om de är i lod är inte lätt, får ju ta i mycket mer för att han ska känna mitt säte, inte kul :cry:

den ligger också skumt tycker jag.. du kanske bör leta efter sadlar med paneler? dom är ju oftast betydligt tunnare än ullstoppade.

hur passar prestige då? jag har ju en arab-ponny som är väldigt bred och rund som en tunna.:p har en prestige top dressage 37 till honom nu och den ligger verkligen kanonbra. kommer ned ordentligt och glider varken åt sidan eller fram.

Här är en till i sadelträsket.. Ska prova Equipe + något till märke i morgon, hoppas innerligt att vi kan få den att passa! En kompis köpte nyligen en Equipe och hon är jättenöjd, hennes häst är oxå åt det breda hållet och ganska rak. Dom går tydligen oxå att göra om ganska mycket vilket är bra för mig som har en 4-åring. Har provat Childeric A0 på min pålle och den var nästan för smal, lite gränsfall sedan så tippade den som alla andra sadlar har gjort på min pålle, han är extremt rak så alla sadlar verkar bli för svängda. Dock så tippade den inte extremt mkt men tillräckligt för att jag inte skulle vilja lägga så mkt pengar när sadeln inte var ultimat. Märkte oxå tydligt på pållen att han inte var helt nöjd med Childericen, tyvärr.

Här kommer lite bilder på mitt problem så du kan jämföra lite.:idea:

21522520.jpg

På den här bilden så har jag min gamla Bates Caprilli och den låg hyffsat i stallgången men såg ut så här när man red.. Ignorera sommarfet häst och ryttare..:o
21839337.jpg

AO har med hur kammaret är formad, oftast är det en vid bom men behöver ej vara det. och det säger inget om Hur vid sadeln är.:)

Här kommer en bild på Prestige Doge, bomvidd 35;

prestigedoge.jpg

Den ligger ju också väldigt "ovanpå honom". Har en bild på en Prestige Golden star, 35 också. Dock är det ju lite svårt att jämföra hopp och dressyrsadlar...

GoldenStar.jpg

Dåliga bilder båda två, men man ser iaf hur "konstigt" alla sadlar ligger.

Bild på Crown Jessica, vid bom, för vid så har fårskinn under, ändå kommer den ned mycket bättre.

namnls.jpg

Crownen tycker jag är den som ligger helt klart bäst? men är fruktansvärt oskön att rida med då midjan är väldigt bred.

Tycker tyvärr inte att Crownen ligger bra alls i alla fall inte vad man kan se på bilden. Den tippar ju något enormt, hela bakre delen på sadeln ser ju ut att vara i luften! Sorry,:(

Skrev att det ligger en fårskinnspadd under, alltså under schabraket, därför det ser ut som att det inte ligger an mot hästen... Skrev också att den är för vid.

Ville mest visa att den kommer "ner" mer på hästen, trots fårskinn. Om man jämför med Frank Baines och Dominus.

hoppsadeln ligger ju inte såå illa.. lite för svängd bara. är det verkligen samma vidd?

crownen tycker jag är svår att avgöra pga paden.

har du frågat ellen om hon har några turer uppåt i landet? ridin åker väl också uppåt ibland?

känns ju dyrt att köpa en ny sadel men då blir det förhoppningsvis rätt.. det kostar en hel del av båda tid, pengar och bekymmer att köpa o sälja hela tiden också. :crazy: när jag får hem nya childericen så hoppas jag verkligen att mina sadelbytesdagar är över.:p

super; vilka sadlar har du testat och varför fungerade dom inte?

Nä hoppsadeln ser inte så tokig ut. Dogen är ju rätt "uppbyggd" både fram och bak då sätet är så pass djup, kan vara därför den hamnar så mycket ovanför honom... Kanske en Leonardo hade varit bättre? Det är samma bomvidd på båda, hoppsadeln är en omvärmd 33 och Dogen är en orginal 35...

Amerigo Alto (enda Amerigon jag provat på honom) +3,5 räcker till viddmässigt, och låg inte lika ovanpå honom, men varken jag eller hästen gillade den.

Får mest troligt upp en Crown av annan modell i vidd MW, blir intressant att testa.

Jag tycker nog snarare du ska testa en Venus. Leonardon är ganska uppbyggd den också. En 37'a borde väl räcka till.:)

Tack för tipset, ska kika runt lite på begmarknaden! Hur är gjordstropparna fästa? Hänger de bara "rakt ned"?

Har även en Equipe på gång, så hoppas att mina problem löser sig snart!

Senast ändrad:

hmm om jag minns rätt så sitter det en längst fram på ortspetsen och än längst bak på kåpan.:)

Börjar även kika på "billigare" sadlar, tex Pfiff, Kentaur men är ju väldigt kräsen... Är de verkligen sköna att rida i? Räcker bomvidderna till för en sådan här "tjockis"?

Bomvidd 3(vid) är ca 100 grader, 4:an (Xvid) är ca 110 grader på Pfiff Amaretton.Har en sådan och tycker den är skön att rida i.Prisvärd:)

super; vilka sadlar har du testat och varför fungerade dom inte?

Nu ska vi se om jag kommer ihåg alla, men jag gör ett försök..;)
Wellington elite, Albion, Jaguar, Kieffer,Childeric, Jeremy Rudge, Prestige (vet dock inte vilken modell eftersom sadelutprovaren slängde på och tog av i rasande fart, gäller samtliga sadlar, förutom dom som jag tog hem och provade själv) sedan så var det några stycken som jag inte kommer ihåg namnen på dels för att det gick så fort och dels för att det var relativt okända märken, franskt lät det i alla fall. Det är väldigt likartade problem på alla, dom tippar och inte lite heller.. Den som har tippat minst är faktiskt Childericen, men den tippade ändå lite för mkt för att jag skulle tycka det var värt pengarna. Hoppas hoppas att Equipe går att få att ligga bra på honom i morgon när vi provar!:bump::bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 245
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hopp- eller dressyr spelar mindre roll - sadel får vara grön med rosa prickar bara den passar hästen... Jag har en...
2
Svar
30
· Visningar
7 428
Senast: bambam
·
Utrustning Fick hjälp av sadelutprovare i höstas med utprovning av hoppsadel till min häst och check av dressyrsadeln. Hoppsadeln blev en Prestige...
Svar
0
· Visningar
930
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 712
Senast: Aureola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V