Vad för ras?

Sv: Vad för ras?

Hehe tack! :) ja hon är en riktig skönhet ;) beter sig som en liten prinsessa :p

Nej, det är verkligen svårt med raser... alttid när vi är hos veterinären så tror de att hon är någon raskatt och frågar vad det är för ras...
Och vi har ingen aning :p

Dom flesta veterinärerna är inte alls insatta i raskatter och endel tror att dom flesta katterna har raskatt i sig, trots att dom mest troligt inte har det. Huskatter kan se ut precis hur som helst utseendemässigt, dvs det är i princip helt omöjligt att bara genom att titta på dom avgöra om den har raskatt i sig eller ej.
Enda sättet att veta säkert är om den har nån färg som inte finns på huskatter, t.ex maskat (som birma) och choklad. Men din har ingen sån och då kommer det helt enkelt aldrig att veta vad (eller ens om) det finns i henne. Kan lika gärna vara en huskatt helt utan raskattinslag.

Men hon är jättefin!

Varför ska det alltid vara Norsk Skogkatt i alla långhåriga katter ??

Annars håller jag med MIssFideli

Det är en väldigt vacker katt du har! En jättefin huskatt. Du borde testa att ställa ut henne! :D

Varför ska det alltid vara Norsk Skogkatt i alla långhåriga katter ??

Annars håller jag med MIssFideli

Därför att man inte är nöjd med att "bara" ha en huskatt utan måste ha nått som är häftigare? Jag vet faktiskt inte. Tror det dels är en modegrej, för 10 år sen var alla långhåriga angorakorsningar. Nu är dom skogiskorsningar och dom är på väg att bli MaineCoon-korsningar och Ragdollkorsningar. Sen kan veterinärer ha ett finger med i spelen, många är enormt duktiga på att få till raser på huskatter. Hos vissa veterinärer är typ alla korthåriga huskatter Européer, dom långhåriga kan bli långhårig Europé, vilket inte ens finns :devil:
Ofta läser man "min veterinär tror att..." och så en ras.

Sen finns det dom som blir lurade. Såg en annons här på bukes radannonser om en birma till salu. Den var helsvart :confused: Var ju tvungen att maila och fråga då det är helt omöjligt att en Birma är helt svart och hon hade köpt den av nån som påstod att det var en Birma. Så hon blev lurad, vilket nog också är otroligt vanligt om man tittar på blocket och andra annonser.

Hon ser ju VERKLIGEN inte ut som en skogkatt. :cool:

Nej inte i ansiktet, men hennes krage runt halsen är väldigt
likt en skogis.
Det behöver inte alls vara någon inblandning av någon speciell ras,
men det kan påminna om en.
Och självklart är det en väldigt fin huskatt, ingen har påstått något annat.:crazy:

hade det inte vart för färgen och ögonen hade jag tyckt den var lik en norsk skogskatt :p
men sen är ju jag världens amatör på raser :)

Är dessa verkligen lika?

TS katt framifrån:
26376846.jpg

Skogis framifrån:
norweskilesny.jpg

TS katts profil, observera nosryggens böj:
26376848.jpg

Skogis i profil, observera nosryggens raka linje:
modesty.jpg

Är dessa verkligen lika?

TS katt framifrån:
26376846.jpg

Skogis framifrån:
norweskilesny.jpg

TS katts profil, observera nosryggens böj:
26376848.jpg

Skogis i profil, observera nosryggens raka linje:
modesty.jpg

Nu skrev jag ju att ansiktet inte är likt, men kragen.
Hon har ett runt fint typiskt huskatt ansikte.

Jag förstår inte ramaskriet som blir om en huskatt påminner om en raskatt?

Ska lägga in bilder på min Norska skogkatt som jag får hem om fyra veckor:love:.
Antingen då eller när jag får mejlbilder från uppfödaren.
Kan berätta att det är världens vackraste hane (cremefärgad).

Ser inget ramaskri? Men självklart protesterar man om nån påstår att en katt ser ut som nått den inte alls är lik? Om nån påstod att deras ardenner såg ut som ett fullblod, skulle du inte säga att den nog faktiskt inte gör det då?

Fast TS frågade ju inte vilka raser hennes katt hade likheter med utan vad som kunde finnas i henne och det är en ganska stor skillnad.

Dvs, Vilka raser är den här katten lik? och Vilken ras kan finnas i den här katten? kan ge helt olika svar:

skinnyprofil.jpg

:angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
648
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 696
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur