Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tjära är ju uttorkande, så det kanske inte är så bra att ha på torra hovar
.
Min pålle har lite dåliga hovar och spricker och är torra. Har använd Hovtjära ett tag nu och skulle vilja prova något annat.
Vad tycker ni är bra produkter att använda? Något att rekomendera?
Biotin fungerar bara om den dåliga hovkvalitén beror på biotinbrist, samt behövs en lång behandlingstid för att se resultat. Enligt Ove Wattle på SLU (hovexpert) är olivolja det bästa man kan smörja på hovarna. Tillför ej så mycket fukt, men ser till att fukten i hovarna stannar i hoven.
Min vetrinär sa att ja kunde köpa vanlig olivolja och smörja på precis vid kronranden varje dag så den 'nya' hoven som växer blir starkare ... ja tycker att det har fungerat bra och har använt det i ungefär ett och ett halvt år (:
det gjör inget om det rnner lite eller så men man skulle inte smörja hela hoven , kommer inte ihåg varför men det var inte bra ^^
Det sa min hovslagare oxå, när jag bytte stall och fick hage utan vatten på marken.Min vetrinär sa att ja kunde köpa vanlig olivolja och smörja på precis vid kronranden varje dag så den 'nya' hoven som växer blir starkare ... ja tycker att det har fungerat bra och har använt det i ungefär ett och ett halvt år (:
det gjör inget om det rnner lite eller så men man skulle inte smörja hela hoven , kommer inte ihåg varför men det var inte bra ^^