Vad för produkt är bäst för hovarna?

NaTTa

Trådstartare
Min pålle har lite dåliga hovar och spricker och är torra. Har använd Hovtjära ett tag nu och skulle vilja prova något annat.

Vad tycker ni är bra produkter att använda? Något att rekomendera?

Sv: Vad för produkt är bäst för hovarna?

Tjära är ju uttorkande, så det kanske inte är så bra att ha på torra hovar:crazy:

Jag har använt torskleverolja till hovarna med bra resultat.

Lucern i foderstaten tycker jag verkar funka bra, även för tillväxten. I boxen upplever jag torv vara bättre än spån för att bevara fuktigheten.

Jag personligen är av åsikten att det inte är riktigt bra att smörja hovarna allt för ofta då de då vänjer sig att få fukt serverat. Det är precis som med oss människor när det gäller handkräm, använder man det dagligen torkar ju händerna ut fullständigt om man inte använder det på några dagar. Självklart är det inte farligt att smörja lite då och då men jag tror att man ska akta sig för att bli allt för regelbunden. Istället har jag fått rådet att använda flytande Biotin till min häst dåliga hovar. Det har verkligen fungerat för mig, visserligen tar det ett tag innan man kan se resultat men det är väl värt att prova! Biotin finns även i pulverform men jag blev rekomenderad att använda det flytande då de tydligen ska tillgodogöra sig det bättre! :)

Oftast kommer problem med hovarna innifrån, så du borde börja med att titta över foderstaten. Hästen kanske har brist på någon vitamin eller mineral. Tror att B-vitamin är bra för hovarna, för pälsen är det bra iaf. :)

Fodertran runt väl rengjorda kronränder och på sulorna.

Det finns en lång tråd om detta sedan tidigare, tror jag. Sök på hovolja eller något liknande så kanske du hittar den.

Min pålle har lite dåliga hovar och spricker och är torra. Har använd Hovtjära ett tag nu och skulle vilja prova något annat.

Vad tycker ni är bra produkter att använda? Något att rekomendera?

ENZION :bow::bow::bow:. Min Frida va jätte torr o sprucken om hovarna. fick tips då om Enzion som har funkat kanon på henne.
Tog första månaden max dos, sen kunde man sänka successivt o nu är det ca 2 skopor per vecka. Hon älskar det. Men det är rätt dyrt i början.

Biotin fungerar bara om den dåliga hovkvalitén beror på biotinbrist, samt behövs en lång behandlingstid för att se resultat. Enligt Ove Wattle på SLU (hovexpert) är olivolja det bästa man kan smörja på hovarna. Tillför ej så mycket fukt, men ser till att fukten i hovarna stannar i hoven.

Biotin fungerar bara om den dåliga hovkvalitén beror på biotinbrist, samt behövs en lång behandlingstid för att se resultat. Enligt Ove Wattle på SLU (hovexpert) är olivolja det bästa man kan smörja på hovarna. Tillför ej så mycket fukt, men ser till att fukten i hovarna stannar i hoven.

Ja, det håller jag med om. Det har jag använt ibland också och har lika bra effekt som fodertranet, men är dyrare. Det luktar definitivt godare än tran.

Enzion är ett tillskott som funger mkt bra på de flesta hästar som har hovproblem! Dock ska du absolut inte använda tjära! Det ser juh till att hoven inte kan ta emot fukt utifrån och det är juh jätteviktigt för att hoven inte ska torka ut! Hade du haft en häst som hade problem med röta o att hovarna vittrade sönder pga det så skulle tjäran varit bra.

Enzion har funkat kanon på mina hästars hovar!
Har gett steel joint som mineraler i sex år och jag såg ingen skillnad på hovarna förän jag började med Enzion.

Biotin funkar ju bara om dom har brist på det, har funkat på en häst som jag haft. Ett fullblodssto som var väldigt mager när jag fick hem henne, så hon kunde mycket väl ha en brist på biotin. På övriga hästar som jag provat har det inte haft effekt.

Min vetrinär sa att ja kunde köpa vanlig olivolja och smörja på precis vid kronranden varje dag så den 'nya' hoven som växer blir starkare ... ja tycker att det har fungerat bra och har använt det i ungefär ett och ett halvt år (:
det gjör inget om det rnner lite eller så men man skulle inte smörja hela hoven , kommer inte ihåg varför men det var inte bra ^^

Jag har använt mig av ullfett när min dåvarnade nordis hade lite problem med torra hovar...

Köps på apoteket.... Tipset fick jag av min hovslagare... funkade jättebra... Om det däremot är det bästa skall jag inte uttala mig om.

Tjära verkar, som tidigare nämnt, uttorkande (man använder tjära exempelvis när det är mycket blött i hagarna).

I foderväg skulle jag rekommendera kiesel och nypon - dock tar det ett litet tag innan du ser resultat.

Som en del redan skrivit - A och O är att ha koll på att hästens foderstat är balanserad och täcker hästens alla behov. Har du en uträknad foderstat efter just ditt grovfodrets värden?
Om inte så finns risk för att grovfodret innehåller för låg mängd av framförallt protein vilket är viktigt för allt som växer. Får den för lite protein kan hovarna bli dåliga.

När fick din häst dåliga hovar? Nu i sommar? Efter sommaren? Har den gått på bete? Det som är längst ner på hovarna nu är resultat från förra vinterns utfodring/påverkan. Kanske fick den då undermåligt med t ex protein?
Det är därför LUSERN många ggr hjälper till... för att hästen helt enkelt behöver mer protein.

Om du har haft och har uträknad foderstat och vet att hästen fått/får sig det den behöver så kan man utesluta att brister finns (helt säker kan man aldrig vara dock). Då kan man ju försöka påverka UTIFRÅN och då gäller i så fall att smörja (och massera) KRONRANDEN och möjligtvis sulan men inte själva överdelen av hoven. Och smörj med någon olja eller med t ex fodertran, fiskleverolja. INTE tjära!!
Hoven behöver också bra blodcirkulation och det får den genom rörelse - stora hagar att röra sig i och gott om motion!
Yttre påverkan frestar också på hovarna så om man har allt för leriga hagar kan man försöka att byta till torrare, om det går. Och kanske byta från spån till torv...

Min vetrinär sa att ja kunde köpa vanlig olivolja och smörja på precis vid kronranden varje dag så den 'nya' hoven som växer blir starkare ... ja tycker att det har fungerat bra och har använt det i ungefär ett och ett halvt år (:
det gjör inget om det rnner lite eller så men man skulle inte smörja hela hoven , kommer inte ihåg varför men det var inte bra ^^

Det har min hovslagare också rekommenderat, dock aldrig provat det själv!

En sommar när det var jätteblött ramlade min ponnys hovar sönder helt och hovslagaren kunde knappt slå på en sko.
Då gav jag henne biotin (foram tror jag, iaf en brun burk med oranget lock) och hovslagaren märkte rätt mycket skillnad redan nästa gång hon skoddes.
Efter det har hennes hovar varit jättefina och hon har bara fått biotin under vissa perioder.

Som sagt, en väl sammansatt foderstat är viktigt.
Min häst hade lite småsprickiga hovar när jag köpte henne i våras, men har nu smörjt hovarna dagligen med olivolja på rekommendation av min hovis, och märker absolut skillnad!
Olivoljan binder den fukt som redan finns i hoven.
Är det torrt ute brukar jag blöta hovarna med en väldigt blöt svamp inne i stallet, och när det jsunkit in i hoven smörjer jag på oljan.
Har ingen aning om ifall det fungerar men jag inbillar mig det:angel:

Det sa min hovslagare oxå, när jag bytte stall och fick hage utan vatten på marken.

Anledningen till varför man bara har det på kronranden är för att det är där tillväxtzonen är + att när man masserar in det så stimulerar man tillväxten.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 027
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 120
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat