vad för färg kan det bli på fölisen??och ärver fölet mammans humör??

L

lie

mitt sto är fux och pappan är mörkburn*silver pine* båda är travare! på mammans sida så är hennes pappa*västerbo gracis* mörkfux och hennes mamma brun!

och på pappans sida så vet jag inte vad för färg hans föräldrar har!

vad blir det antagligen för färg??

mitt sto hon är väldigt ranghög i hagen och hon kör med andra hästar,hon är helt enkelt bossen! kan de smittas över till flisen? mitt stos pappa var oxå bossig och ranghög..!!

kanske blev lite rörigt..! hehe..

Fölisen kommer att bli fux, brun el. mörkbrun.

Ja, ranghöghet "smittar" ofta av sig från mamman till fölet, p g a att de går i hop. Att pappan är ranghög spelar ingen roll då de antagligen inte träffas.

Om pappan inte har ett dolt anlag för fux eller svart så blir fölet brunt. Om pappan har ett dolt fuxanlag så kan fölet bli fux. Om både mamman och pappan har ett dolt anlag för svart så kan det även bli ett svart föl men den chansen är inte så stor... :-)

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 105
Senast: Gimlan
·
J
Avel Hej, Jag undrar om ni kunde hjälpa mig att se vad det kommer att bli för färg på denna lilla krabat :) Det är fölets mamma i...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: Lukas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka