vad för bett??

T

TeamWahlund

En av mina hästar är 180cm hög och har inte den bästa grunden i ridningen.
Han känns en aning framtung ibland när jag rider honom och så blir han superstark när det är dags o hoppa, och jag vet att de är dressyr som ska till o de håller vi på med för fullt men tills dess undrar jag om ni har några ideer på bett? (att ha i hoppningen) vill ju kunna tävla kontrollerat nu med.
Gag känns inte som ett alternativ eftersom den gör hästen lägre eller hur man ska säga.
Pelham?
Förslag?
Ha i åtanke att han kan bli lite framtung.

Sv: vad för bett??

Pelham eller kombibett tycker jag kan vara bra på lite starka hästar.

Kombibett har jag testat i mylers eller vad man kallar det , de funkade rätt bra, nu är han för stark på de (men de är nog för att han är hoppad völdigt lite den senaste tiden så han e väldigt pigg)men man kan ju alltid testa det igen i ett annat märker kanske , tips?

En av mina hästar är precis som din. Jag hade ett rakt gummipelham på honom förut.Men han fick skav av de så bytte till ackamore med långa skänklar. På de går han bra, fast bara i kortkort galopp och inga andra gångarter.I de andra gångarterna, framförallt i banhoppningstempo så drog han ner huvudet och drog så jag hade ingen chans att stoppa honom. Så nu har jag bytt till ett westernbett. Ett rakt stång med tungfrihet och när man köper de så finns de ingen kindkedja eller nått men jag har satt på en aachenrem så att de får mer effekt.Det bettet går han grymt bra på. Han är inte framtung och lyssnar skitbra =D

Tack för alla svar!
Finns de någon med fler ideer så skriv gärna:)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama