Vad för bett?

flurrizen

Trådstartare
Jag hoppar min häst på ett waterfordbett, han går rätt bra på det, men verkar inte riktigt helt tillfreds. Funderar då på vad jag ska ha för nåt. Han går bra på 3delat i dressyren men blir för stark i hoppningen på det. Har provat tredelat pessoa på mitten ringen, går bra så länge det är lite lägre hinder, men sedan vågar han inte riktigt gå fram till handen på det. Även provat kandar som han går bra på, men vill helst inte ha det i hoppnigen.
Någon som har nåt bra tips, nåt enkelt och bra bett?

Sv: Vad för bett?

Min herre är med lit estark, men jag vägrar att rida på ett med hävstångseffekt! Jag testade ett waterfordbett med parerstänger. o de trivs han verkligne på.. enklare o svänga med :D , men annars kanske du kan testa ett rakt bett med fasta ringar?

Prova tredelat kombinerat med rakt? Fungerar verkligen jättebra på min dam som kan bli lite "stark", men ändå inte stark att jag behöver ha tex pelham.

Det ser ut såhär. Hindrar hästen från att bita sig fast och bli stum, ev hänga.

Jag är inte heller så inne på det med hävstång. Waterford bett med stänger? :confused: Någon bild på det?
Har provat att hoppa på rakt med fasta ringar, men det blev lite hej och hå då, Blev lite för stark och lyssnade inte så bra. I markarbetet går han super på det förövrigt.

Prova tredelat kombinerat med rakt? Fungerar verkligen jättebra på min dam som kan bli lite "stark", men ändå inte stark att jag behöver ha tex pelham.

Det ser ut såhär. Hindrar hästen från att bita sig fast och bli stum, ev hänga.

Nej, det har jag inte gjort. Kanske ska göra det. Låter som om våra hästar är lika. Sitter tygeln i båda ringarna eller bara i den lilla och sidostycket i den stora. Lite svårt att se på bilden.

Waterford bett med stänger? :confused: Någon bild på det?

x-FW%20FULL%20CHEEK%20WATERFORD.jpg

Tygeln löper igenom båda ringarna, det lilla bettet "hänger löst" (högst upp i munnen) och det vanliga tredelade bettet är fast i sidostycket.

En till bild här.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka