Vad för olja?

Nej jag har pluggat detta på Alnarp.
Men behövde några snabba, lättfunna källor som svar på kritiken jag fick.

Min kunskap kan dessutom ha blivit omodern.
Men så verkar inte vara fallet.
Om "1 dl per 100 kg häst per utfodring" är något du lärt dig på Alnarp var det ett mycket bra tag sen. Vad studerade du?

Rekommendationerna som du länkar motsäger ditt påstående också. Det är lite underligt det här att du skriver som om saker är fakta när det inte är det. Ingen god akademiker eller vetenskapligt lagd människa uttalar sig i sådana absoluter. Snabba, lättfunna svar betyder inte nödvändigtvis fakta. Speciellt inte om det är dåligt understött eller felaktigt. Man bör alltid vara källkritisk.
 
Inte så underligt att stall brinner upp ibland.
Säkerhetstänkandet lämnar en del övrigt att önska.

Nu tycker jag att du är rätt dryg. Flera av oss har berättat att linfröolja man äter och den kokta linolja (även kallad linoljefernissa) har olika egenskaper. Bla kring flampunkten. Det är inte vi som är slarviga! (I så fall hade ju hus också brunnit ner pga linfröolja och der har jag nog aldrig hört någon hävda)

Sen är sjävantändning i både hö och på gödselstäder en verklig grej. Dock få personer som pratar om det och hur det skall förhindras.
 
Sen är sjävantändning i både hö och på gödselstäder en verklig grej. Dock få personer som pratar om det och hur det skall förhindras.
Och ännu färre har ordentliga brandceller alternativt inget brandfarligt i sadelkammaren, men nu börjar diskussionen gå ot.

Håller med @SiZo att om det sker vid fällning vore nog mer protein det att satsa på. Dock behöver man börja tidigare än man oftast tror..
 
Om "1 dl per 100 kg häst per utfodring" är något du lärt dig på Alnarp var det ett mycket bra tag sen. Vad studerade du?

Rekommendationerna som du länkar motsäger ditt påstående också. Det är lite underligt det här att du skriver som om saker är fakta när det inte är det. Ingen god akademiker eller vetenskapligt lagd människa uttalar sig i sådana absoluter. Snabba, lättfunna svar betyder inte nödvändigtvis fakta. Speciellt inte om det är dåligt understött eller felaktigt. Man bör alltid vara källkritisk.
Det var nog per dag.
Tror jag
Nu så blir jag osäker.
Min kurslitteratur blev stulen något år senare, så jag kan inte kolla.

Hästhållning i lantbruksföretag.
Det var överraskande mycket näringslära i den.
 
Nu tycker jag att du är rätt dryg. Flera av oss har berättat att linfröolja man äter och den kokta linolja (även kallad linoljefernissa) har olika egenskaper. Bla kring flampunkten. Det är inte vi som är slarviga! (I så fall hade ju hus också brunnit ner pga linfröolja och der har jag nog aldrig hört någon hävda)
Det brinner ju i hus emellanåt.
Och ofta i hus under renovering.
Så det vet man ju egentligen inte.

Det varnas massor om att hantera olja fel vid målning.
Det är när trasor och penslar är inblandade som det blir farligt.
Jag kan tänka mig att en läckande oljeflaska där oljan rinner ner bland fodersäckar i en trång och stängd foderkammare kan bli en reell risk.
Bag in box verkar i det närmaste livsfarligt.
 
Nu tycker jag att du är rätt dryg. Flera av oss har berättat att linfröolja man äter och den kokta linolja (även kallad linoljefernissa) har olika egenskaper. Bla kring flampunkten. Det är inte vi som är slarviga! (I så fall hade ju hus också brunnit ner pga linfröolja och der har jag nog aldrig hört någon hävda)

Sen är sjävantändning i både hö och på gödselstäder en verklig grej. Dock få personer som pratar om det och hur det skall förhindras.
Må så vara.
Men om det kan hindra ett endaste stall (eller bostadshus) från att brinna upp så är det bara så värt det.

Så jag tar det.
 
Det brinner ju i hus emellanåt.
Och ofta i hus under renovering.
Så det vet man ju egentligen inte.

Det varnas massor om att hantera olja fel vid målning.
Det är när trasor och penslar är inblandade som det blir farligt.
Jag kan tänka mig att en läckande oljeflaska där oljan rinner ner bland fodersäckar i en trång och stängd foderkammare kan bli en reell risk.
Bag in box verkar i det närmaste livsfarligt.
Under renovering har man ofta värmefläktar och strålkastare, som nog är en så pass stor risk att det inte går att förbise. Beroende på hur pass genomgående renovering givetvis. Och där blir väl problemet om man inte har koll riktigt. Jag skulle aldrig lämna penslar eller trasor obevakade i huset. Åker man därifrån så behöver de förvaras i en brandsäker behållare, och helst inte i bostadshuset... Men har man inte koll på dessa saker så är det givetvis en reel risk.

Men, som sagt, det är stor skillnad på den olja man ger som mat och den man målar med. De har helt olika kemisk komposition. Det blir lite som att jämföra margarin och smör, båda ser ungefär lika ut. Men vi vet båda att det INTE är samma sak.
 
Det var nog per dag.
Tror jag
Nu så blir jag osäker.
Min kurslitteratur blev stulen något år senare, så jag kan inte kolla.

Hästhållning i lantbruksföretag.
Det var överraskande mycket näringslära i den.
Det är bättre att medge osäkerhet än att hävda något tvärsäkert. Per dag låter mer rimligt att det lärdes ut, medan per utfodring är tvivelaktigt. Kuriosa: Idag inkluderar utbildningen SLUs utfodringsrekommendationer från 2011 med mera, som @SiZo länkade till.
 
Då låter det snarare som att han behöver mer protein? Det går åt mer protein att göra päls. På vilket sätt faller han ur? Hur ändrar sig kroppen?
Han tappar både hull och muskler, blir väldigt tunn och tar tid innan han kommer tillbaka till sin ursprungliga vikt.
 
Han tappar både hull och muskler, blir väldigt tunn och tar tid innan han kommer tillbaka till sin ursprungliga vikt.
Då hade jag ökat lusernen (om han äter det) kring jul/nyår, det är då de börjar sätta päls. Då ökar du både energi och protein. Lite osäker på när de börjar sätta vinterpälsen exakt, men någon annan har säkert koll på den biten. Jag har för mig att det är runt midsommar, men osäker som sagt.

Hursom så ökar man först grovfodret, sedan kraftfodret, och olja brukar vara det sista man provar att liksom toppa lite med om det behövs. Men har du tur så räcker det med extra lusern.
 
Då hade jag ökat lusernen (om han äter det) kring jul/nyår, det är då de börjar sätta päls. Då ökar du både energi och protein. Lite osäker på när de börjar sätta vinterpälsen exakt, men någon annan har säkert koll på den biten. Jag har för mig att det är runt midsommar, men osäker som sagt.

Hursom så ökar man först grovfodret, sedan kraftfodret, och olja brukar vara det sista man provar att liksom toppa lite med om det behövs. Men har du tur så räcker det med extra lusern.
Hade jag kunnat ge mer lusern hade jag såklart gjort det. Men han vill inte äta hur mycket lusern som helst, därför jag behöver lägga till något annat än hö och lusern 😊
 
Hade jag kunnat ge mer lusern hade jag såklart gjort det. Men han vill inte äta hur mycket lusern som helst, därför jag behöver lägga till något annat än hö och lusern 😊
Jag förstår!

Är han kräsen med kraftfoder?
Det här hade jag provat om han tål havre och du har någon granngården i närheten:
1724397656745.png


Vilken lusern får han förresten? Det finns väldigt olika innehåll i dem. Kanske kan du annars komma undan med att bara byta lusernsort?
 
Hade jag kunnat ge mer lusern hade jag såklart gjort det. Men han vill inte äta hur mycket lusern som helst, därför jag behöver lägga till något annat än hö och lusern 😊
Jag hade satsat på Granngården protein special (330g protein/kg) och betfor om hästen har svårt att få i sig stora mängder. Just protein special har funkat väldigt bra i flera år för att min äldsta häst ska behålla muskelmassan. Och betfor är smakligt och räknas som ett grovfoder. Om du vill kan du ju toppa med någon dl olja men det verkar snarare vara proteinet som fattas inte energin.
 
Jag förstår!

Är han kräsen med kraftfoder?
Det här hade jag provat om han tål havre och du har någon granngården i närheten:
Visa bifogad fil 151881

Vilken lusern får han förresten? Det finns väldigt olika innehåll i dem. Kanske kan du annars komma undan med att bara byta lusernsort?
Inte kräsen, han vill bara inte äta så mycket kraftfoder.
De flesta hästar klarar sig på enbart fri tillgång på hö, så att han inte velat äta så mycket kraftfoder har aldrig varit ett problem, förens nu då han blivit äldre.

Jag har provat
Krafft Lucerne Pure pellets
Krafft Lucerne Pellets
Krafft Lucerne Chopped
Brogaarden Lucerne Mix
HorseLux Lucerne Pellets
Krafft Muscle Up
Granngården Protein Müsli

Jag har provat att ge i krubban på väggen, jag har provat att ge i balja på golvet för en mer naturlig ät position.
Han äter en del, men han äter inte upp allt jag ger, och helt enkelt inte tillräckligt för att hålla hullet nu när han blivit gammal.
 
Hästen går på bete och får lusern just nu.
Under hösten till våren får han fri tillgång på hö, uträknad foderstat och lusern.
Tänderna kollas varje år och ser bra ut.
Kollar masken 2 gånger per år och avmaskar vid behov.
Det är främst på hösten och våren när han byter päls som han faller ur i hull.
Om han inte klarar att hålla hullet på bete så hade jag stallat in. Bättre det så att du kan fodra ordentligt och ge både så mycket grovfoder som möjligt samt kraftfoder flera gånger per dag.
 
Inte kräsen, han vill bara inte äta så mycket kraftfoder.
De flesta hästar klarar sig på enbart fri tillgång på hö, så att han inte velat äta så mycket kraftfoder har aldrig varit ett problem, förens nu då han blivit äldre.

Jag har provat
Krafft Lucerne Pure pellets
Krafft Lucerne Pellets
Krafft Lucerne Chopped
Brogaarden Lucerne Mix
HorseLux Lucerne Pellets
Krafft Muscle Up
Granngården Protein Müsli

Jag har provat att ge i krubban på väggen, jag har provat att ge i balja på golvet för en mer naturlig ät position.
Han äter en del, men han äter inte upp allt jag ger, och helt enkelt inte tillräckligt för att hålla hullet nu när han blivit gammal.
Om det är främst mängden som är problemet så hade jag tagit något riktigt näringstätt. Soja eller potatisprotein är det proteinrikaste du kan ge en häst. Soja är lite mer lätthanterligt, potatisprotein är som ett pulver och blandas gärna med något annat + vatten oftast. Men accepterar hästen det så skulle potatisprotein + betfor kunna vara en vettig lösning kanske?


Hur många ätplatser har ni i hagen och hur många hästar? Om din häst är lågrangad så kan problemet ligga i att han kanske inte kommer åt foderplatsen så ofta som han behöver. En sådan sak är givetvis lätt fixad med fler ätplatser bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp