Vad för olja?

Jag skulle inte chansa.
Insatsen är alldeles för stor och fördelarna finns inte.

Dyrt, brandfarlig och onödigt.
Rapsolja är bra grejor det.
Du fodrar med kallpressad linfröolja, inte kokt linolja. Dessutom brukar de få tillskott i sig som ex e-vitamin, då oxiderar den inte lika lätt.
Brandfarligheten i kokt linolja är inte själva oljan utan det du använder i oljan eller om du har otur i tex spånskivor. Men det krävs exakta ”bra” förhållanden till det.
Dessutom
 
Det där är ett studentarbete ser det ut som? Går man tillbaka till hennes egna källor så står det helt andra saker än vad hon har skrivit i sin text. I SLUs utfodringsrekommendationer står det max 75 gram olja/100 kilo häst/dag.

https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf

Så ganska långt ifrån siffran du sa.

https://ker.com/equinews/feeding-oil-horses-choose-wisely/

KER får väl ändå anses som seriösa, och de uppger max 100 ml/100 kg häst.
 
Här så verkar det finnas en senare snabbguide.
Anna Jansson SLU.

"Ge max 375 g olja till en 500 kg häst."
Så optimalt verkar vara lägre med mer noggrann forskning.

https://www.slu.se/institutioner/an...el-av-travhastar--10-punkter-i-en-snabbguide/
Något som även motsäger det du skrev, inte sant?

En snabbguide till utfodring av travhästen i arbete utan källor dokumenterade i guiden. Ja, det är en forskare vid SLU och jag misstror henne inte, men du verkar benägen att norpa källor ur luften med en googling som ska föra talan åt dig. Källor används för att underbygga argument, inte för att kastas fram som en ridå.
 
https://ker.com/equinews/feeding-oil-horses-choose-wisely/

KER får väl ändå anses som seriösa, och de uppger max 100 ml/100 kg häst.
Ungefär samma som SLU då, 75 gram/100 kilo häst per dag. 100 ml lär väga runt där tänker jag, eftersom det är lättare än vatten. Men jag orkar inte gå o kontrollväga just nu.

Men inte per utfodringstillfälle som @Inte_Ung ville ha det till först. De preciserar också att om man ska ge maxdos så behöver man dela upp det på 3 utfodringar/dag. Det känns mer rimligt. Även om jag själv aldrig har kunnat ge mer än 1 dl innan hästarna har vägrat äta det för att de blir lösa i magen. Men det är ju smått orelevant.
 
Jag skulle inte chansa.
Insatsen är alldeles för stor och fördelarna finns inte.

Dyrt, brandfarlig och onödigt.
Rapsolja är bra grejor det.
Hade den man ger till hästarna varit brandfarlig så hade det stått en varning på flaskan och det har det inte gjort på de flaskor jag har haft i alla fall.
 
Då så kan vi lika gärna ta den här.

"Växtoljor blir varma när de torkar, eller rättare sagt, oxiderar. Om man skrynklar ihop en trasa full med olja eller oljefärg så samlas värmen längst inne. Ju varmare det blir desto snabbare torkar oljan och ju snabbare olja torkar desto varmare blir det. Under ogynnsamma förhållanden (rätta balans mellan mängden av olja, isolering genom trasan och tillträde av luft för att oljan alls ska kunna torka, typ av material som ökar oljans exponering till luften, samt typ av olja, lösningsmedel och torkmedel) så kan denna process alstra så mycket värme att trasan fattar eld."

Jag skulle inte chansa med rapsolja heller, men den antänder inte lika lätt.

https://fargriket.com/sjalvantandning/
Är mycket som förvaras i många stall som är självantänder så som bla spån, hö, halm och spannmål.
 
Hade den man ger till hästarna varit brandfarlig så hade det stått en varning på flaskan och det har det inte gjort på de flaskor jag har haft i alla fall.
Det gör det inte på burkarna från färgbutikerna heller. Vätskan i sig är inte lättantändlig på det sättet.

Det är som sagt egenskapen att att den oxiderar under värmeutveckling det handlar om. OM man t.ex. dränker in ett antal trasor och knövlar ihop i en hög så att man skapat en massa kontaktyta mellan olja och syre där mycket olja samtidigt oxiderar OCH på något vis stänger in den värmen så den koncentreras istället för att spridas till omgivningen så KAN denna balans mellan syretillgång, oxidationshastighet och värmeinstängning leda till självantändning.
Häng upp din trasa så den får torka luftigt och ingen risk existerar.

Om man tar linfrön och pressar dem och samlar oljan på flaska så får den inte några radikalt olika egenskaper beroende på om man skriver matolja eller målarolja på etiketten.
 
Det gör det inte på burkarna från färgbutikerna heller. Vätskan i sig är inte lättantändlig på det sättet.

Det är som sagt egenskapen att att den oxiderar under värmeutveckling det handlar om. OM man t.ex. dränker in ett antal trasor och knövlar ihop i en hög så att man skapat en massa kontaktyta mellan olja och syre där mycket olja samtidigt oxiderar OCH på något vis stänger in den värmen så den koncentreras istället för att spridas till omgivningen så KAN denna balans mellan syretillgång, oxidationshastighet och värmeinstängning leda till självantändning.
Häng upp din trasa så den får torka luftigt och ingen risk existerar.

Om man tar linfrön och pressar dem och samlar oljan på flaska så får den inte några radikalt olika egenskaper beroende på om man skriver matolja eller målarolja på etiketten.
Sist jag köpte en burk olja från färgaffären så var det en varningstext om risken för brand :)
 
Det gör det inte på burkarna från färgbutikerna heller. Vätskan i sig är inte lättantändlig på det sättet.

Det är som sagt egenskapen att att den oxiderar under värmeutveckling det handlar om. OM man t.ex. dränker in ett antal trasor och knövlar ihop i en hög så att man skapat en massa kontaktyta mellan olja och syre där mycket olja samtidigt oxiderar OCH på något vis stänger in den värmen så den koncentreras istället för att spridas till omgivningen så KAN denna balans mellan syretillgång, oxidationshastighet och värmeinstängning leda till självantändning.
Häng upp din trasa så den får torka luftigt och ingen risk existerar.

Om man tar linfrön och pressar dem och samlar oljan på flaska så får den inte några radikalt olika egenskaper beroende på om man skriver matolja eller målarolja på etiketten.

Fast målaroljan är kokt, och det förändrar proportionerna med linolsyra, vilket är ämnet som har en exergisk reaktion när det oxiderar.

Kallpressad olja för livsmedel har extremt låg chans att lyckas självantända, även om man tar den perfekta bomullstussen och stänger in i en lufttät liten burk.

Det här är liksom en icke-diskussion, det är inte relevant.

Det är mer intressant att diskutera huruvida vi kan hitta belägg för om det gör skillnad med tillskott av vegetabilisk omega 3 till häst, dvs om det finns någon poäng i att ge linfrö istället för raps.

Vi verkar ju alla vara överens om att inte ge soja, majs, eller solros? Men varför det, egentligen? Är det bara känsla eller kan vi hitta riktiga belägg för det?
 
Sist jag köpte en burk olja från färgaffären så var det en varningstext om risken för brand :)
Men då var det väl en allmän informationstext som ingår i vad som tillverkaren vill skriva på burken?
Inte en brandfarlighetsmärkning enligt obligatoriskt regelverk med orange symboler och så. Om det är en ren linolja så det inte finns andra tillsatser i den som kan vara det brandfarliga?
 
Men då var det väl en allmän informationstext som ingår i vad som tillverkaren vill skriva på burken?
Inte en brandfarlighetsmärkning enligt obligatoriskt regelverk med orange symboler och så. Om det är en ren linolja så det inte finns andra tillsatser i den som kan vara det brandfarliga?
Jag kommer faktiskt inte ihåg men det var just en text om att inte lämna trasor indränkta i olja eftersom de kan spontant fatta eld.
 
Fast målaroljan är kokt, och det förändrar proportionerna med linolsyra, vilket är ämnet som har en exergisk reaktion när det oxiderar.

Kallpressad olja för livsmedel har extremt låg chans att lyckas självantända, även om man tar den perfekta bomullstussen och stänger in i en lufttät liten burk.
Man använder både rå och kokt för hantverksändamål. Men inte ens den kokta omfattas av krav på varningstext. Just den sista delen av inlägget var kanske inte den mest välformulerade genom tiderna, och den gick även tillbaka på tidigare diskussioner om att inte ens en rå kallpressad linolja inte skulle vara ätbar om den inte är livsmedelsmärkt på förpackningen.

Huvudpoängen var att har man bara ett hum om vad det är för situation man inte ska preppa för så är den reella brandrisken med att använda linolja, av vilken sort det än är, inte större än sjuttioelva andra saker man gör till vardags utan att se det som problematiskt.
 
Här vill jag nog påpeka att veterinären inte har någon vidare grundlig utbildning på foder om hen inte har utbildat sig ytterligare än den vanliga veterinärutbildningen.

Det första man gör är att öka grovfodret. Äter hästen så mycket det går (fri tillgång) så kan man börja med att prova lusern, grönpellets eller betfor, som alla är grovfoder. Fungerar inte det så kan man lägga på kraftfoder, vad som passar bäst beror på vad ditt grovfoder innehåller.

Behöver hästen gå upp mycket i vikt så rekommenderar jag Equi-Jewel, 18 mj/kilo, riskli och snällt mot magen. Det räddade min fd häst lite när hon var väldigt tunn.

Olja är det sista jag rekommenderar.
Hästen går på bete och får lusern just nu.
Under hösten till våren får han fri tillgång på hö, uträknad foderstat och lusern.
Tänderna kollas varje år och ser bra ut.
Kollar masken 2 gånger per år och avmaskar vid behov.
Det är främst på hösten och våren när han byter päls som han faller ur i hull.
 
Jag har då gett linfröolja i ett halvår nu, och strövis innan dess, utab problem. Köper 10liters bag-in-box och tappar över i en gammal 2,5l vitamindunk (svart) som jag satt pump på. Tappen på 10l boxen är lite dryg, en sån man vrider på.
Inte haft några problem att den härsknat, har smakat bra när jag råkat smaka.
Hästarna äter den. Dom får atm 30ml till ena och 60ml till andra, då jag främst ger för att den ska va extra bra för huden (har mycke insekter) och att ena är en spinkis. Han fick 3 pump (90ml) ett tag, men jag blir ju snål oxå 😅
Visst dyrare än rapsolja (gett det innan oxå) men ska väl va bättre omega sammansättning, och förpackningarna känns bättre. Blir färre flaskor som ska släpas på återvinningen iaf. (Och går ju inte stoppa pump på 2l flaska från affärn, så då ska de likas måttas å slabbas...)

Tittar jag på en av människoflaskorna av linfröolja som det inte blev av att jag använde (då 1msk i en shake smakade mer än jag mindes) så står det då inga varningar, annat än att man inte ska steka i den. Aldrig haft hintat i stallet att det tagit sig värmen, och då spills det ju såklart en del. Den är ju annars i konsistensen än den på färgbutikerna.
 
Något som även motsäger det du skrev, inte sant?

En snabbguide till utfodring av travhästen i arbete utan källor dokumenterade i guiden. Ja, det är en forskare vid SLU och jag misstror henne inte, men du verkar benägen att norpa källor ur luften med en googling som ska föra talan åt dig. Källor används för att underbygga argument, inte för att kastas fram som en ridå.
Nej jag har pluggat detta på Alnarp.
Men behövde några snabba, lättfunna källor som svar på kritiken jag fick.

Min kunskap kan dessutom ha blivit omodern.
Men så verkar inte vara fallet.
 
Hästen går på bete och får lusern just nu.
Under hösten till våren får han fri tillgång på hö, uträknad foderstat och lusern.
Tänderna kollas varje år och ser bra ut.
Kollar masken 2 gånger per år och avmaskar vid behov.
Det är främst på hösten och våren när han byter päls som han faller ur i hull.
Då låter det snarare som att han behöver mer protein? Det går åt mer protein att göra päls. På vilket sätt faller han ur? Hur ändrar sig kroppen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp