Vad för olja?

Syrax

Trådstartare
Min äldre häst har svårt att hålla hullet.
Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja.
Vad för olja ska jag ge för hullet?
Rapsolja? Olivolja? Solrosolja? Linfröolja? Fiskolja?
 
Jag har gett rapsolja till min häst, det har funkat hur bra som helst. Köper i vanlig mataffär, då blir det billigare. Köper du "människo-olja" är momsen 12,5%, men köper du samma olja som "häst-olja" är momsen 25%.
Brukar också köra rapsolja från mataffären när jag har behov av det, mest för att det är enkelt att hitta svensk.
 
Du får bara 1 MJ per dl olja om jag har räknat rätt och det är ganska lite.
Min 25-åring kan inte äta mer än 1 dl olja per dag utan att bli väldigt lös i magen.
Däremot innehåller riskli 16 MJ per kilo foder och det brukar vara väldigt bra för hästar som behöver få upp hullet.
 
Du får bara 1 MJ per dl olja om jag har räknat rätt och det är ganska lite.
Min 25-åring kan inte äta mer än 1 dl olja per dag utan att bli väldigt lös i magen.
Däremot innehåller riskli 16 MJ per kilo foder och det brukar vara väldigt bra för hästar som behöver få upp hullet.

Mm, förutsatt att de faktiskt äter det. Jag fick göra mig av med 40 kg snordyr Equijewel för att min häst som var en magerskrika och i desperat behov av att matas upp sa "Tack, men nej tack". Lusern, seniorfoder och rapsolja gick dock ner med glädje.

(Och 1 dl olja ger väl 3-4 MJ? Ger du en dutt morgon och kväll är du uppe i 8 MJ)

Edit: jag föredrar att ge rapsolja. Går att köpa en stor dunk på tex Willys vilket är MKT billigare än om man tex köper Kraffts olja. Linfröolja är bra förvisso, men härsknar fort och smakar mer än rapsolja.
 
Viktigt med alla oljor att de inte är härskna. Det är inte så bra för kroppen. Glasflaskor ger bäst skydd mot härskning. Billiga plastdunkar/flaskor ger dåligt skydd. Enkelomättade oljor härsknar inte lika fort tex raps.
 
Den är dyr och svår att hantera och därför fullständigt onödig för en häst som behöver mer energi.

Bl.a. så är den brandfarlig.
https://www.brandskyddsforeningen.se/brandsakerhet-i-hemmet/linolja/

Vilket är orsaken till att jag inte utfodrar med den oljan.
En liten läcka i förpackningen eller ett spill bland fodersäckar kan bränna ner hela stallet.
Men den linfröolja man använder till mat är väl inte samma som man oljar trä med? Man ska ju till exempel inte dricka den linoljan man oljar trä med.
 
Men den linfröolja man använder till mat är väl inte samma som man oljar trä med? Man ska ju till exempel inte dricka den linoljan man oljar trä med.
Jag har svårt att tro att den skulle fungera annorlunda.
Skillnaden är nog bara att den inte är livsmedelsklassad.
 
Ja men den behandlas på olika sätt. Den lättantändliga varianten är 'kokt'. Det är inte den ätbara varianten
Jag skulle inte chansa.
Insatsen är alldeles för stor och fördelarna finns inte.

Dyrt, brandfarlig och onödigt.
Rapsolja är bra grejor det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp