Vad finns det för utbildning om man vill bli foderrådgivare??

D

Dindi

Hej allihop!

Jag har försökt hitta information om var man kan ta olika kurser eller utbildningar för att bli foderrådgivare, men jag har inte lyckats hitta något ställe som erbjuder det. Nu undrar jag om det finns någon därute som vet vart man kan vända sig??
Jag har när jag gick i gymnasiet läst kursen "hästkunskap" som omfattar 150poäng, kursen sträckte sig från år1 till år3 och där fick vi massor med lärdom om foderstatsberäkning, foderanalyser mm.

Jag anser mig ha tillräckligt med kunskap för att räkna foderstater till såväl unga hästar som tävlingshästar och även sk. "problem" hästar som har andra behov. Men jag tycker ändå aldrig att man kan få för mycket kunskap inom området. :)

Jag funderar starkt på att arbeta som foderrådgivare, kanske som egen företagare, men jag skulle upskatta lite tips och råd från er därute som kanske arbetar just som foderrådgivare. Vilka kurser/utbildningar har ni gått??

Sv: Vad finns det för utbildning om man vill bli foderrådgivare??

Vill du arbeta som foderrådgivare så ska du nog läsa till husdjursagronom på SLU.

Jag kan som de andra rekommendera husdjuragronomutbildningen, men tänk på att det är en bred, naturvetenskapliga utbildning som innebär kunskap inom många områden av husdjurssektorn.

Jag arbetar inte som foderrådgivare och har inte ngn "hästutbildning". Men jag har en annan akademisk naturvetenskaplig utbildning och har läst en hel del näringsfysiologi för hästar. det är ett ämne som fascinerar mig mkt.

Jag håller med de andra som svarat dig. Jag tror inte att det räcker med en gymnasieutbildning för att bli en bra foderrådgivare. Då kan man nog bara de vanliga fallen. Du bör nog verkligen förstå hur det fungerar och varför man ska fodra på ett visst sätt. jag har sett många exempel på foderrådgivare som hade behövt lite mer kunskaper i kanske speciellt kemi för att kunna ge bra förslag på foderstater. En del av dessa förslag har vad jag tycker varit direkt felaktiga.

Jag är också väldigt intresserad av foder till hästar. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med det, och ge rådgivning till hästägare.

Jag har försökt att fråga några fodergivare på krafft ang deras utbildning, men ingen svarar..

Har alla verkligen en fullständig utbildning som kallar sig foderrådgivare? Tycker det verkar finnas så många, vilket är bra såklart! Men frågan är om de ger rätt rådgivning. Har vart med om en person som gav mig helt knasig foderrådgivning, och det var också det som fick mig att börja studera hästens foder själv och lära mig att räkna ut foderstater på egen hand.

Foderrådgivare är ju inte direkt någon "skyddad titel", dvs vem som helst kan kalla sig för foderrådgivare utan att behöva redovisa vad h*n har för förkunskaper.

För att kunna ge bra råd och dessutom kunna svara på varför det ska vara på just det här sättet, så är nog agronomutbildning i botten näst intill ett måste.
Jag tycker jag själv har snappat upp en hel del under årens lopp, men skulle inte vilja kalla mig för foderrådgivare för det kan jag alldeles för lite för.

Jag håller helt med dig.
Om man ska kunna ge råd i de fall som inte följer böckerna så är detta svårt. Det är mkt man måste vara insatt i. Det är ju dessutom oerhört viktigt att det råd man ger verkligen stämmer överrens med hästens behov och förutsättningar. Foderstater till korsförlamningshästar tex är ett bra exempel där man bör vara väl insatt för att ge råd som inte är till nackdel för hästen.

Jag har läst en del själv men skulle aldrig vilja ta på mig att vara foderrådgivare. Det kan jag inte tillräckligt mkt för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka