Vad finns det för strukturer mellan 'knä och rygg' som kan ge problem?

Alexandra_W

Trådstartare
Haft en all time low med lilla Fröken på kliniken idag och tårarna rinner mest..

Men mellan knäleden (bak) och länd/kors, vad finns där för något som kan ge problem utan att tydligt upptäckas? Höftleden, men vad mer?

NÅGONTING är knas i höger bak. rtg upp till knäet är ren, rtg av länden är ren. Höftled går ju inte att röntga på stående häst, korset har uteslutits. Men vad finns det mer, som man kan kolla?

Sv: Vad finns det för strukturer mellan 'knä och rygg' som kan ge problem?

Men, vad visar hästen för symtom?
Rörelsemönster, muskelspänningar?
Har ni kollat knäleden och hasen med ultraljud? Det kan visa mycket som inte röntgen visar.
Jag förmodar att hästen inte visar något på böjprov.
Det är ganska vanligt att hästar kan få problem med bursan som sitter intill trochanter major nära höftleden. Även irritationer i de muskelfästen som finns i den regionen är vanligt.

Vad menar du med att korset har uteslutits? SI-leden? Förutom höftledens ledytor kan diverse ligament spöka samt naturligtvis muskler. Vad säger vet?

Ja du. Nånting kan gå knas där som tydligen är väldigt svårt att upptäcka. Precis som du beskriver hade min kompis häst. Utdömd när hon köpte den, men "kom tillbaka" efter kiropraktorbehandlingar. Det kom och gick i flera år, men tävlades på LA-nivå utan problem under sina friska perioder.

Hej Alex. Vi står nästan i samma sits.
Fast vår ettåring svajar i baken.
Tydligen finns det en massa orsaker som kan skapa rörelsestörning eller ojämnhet i bakkärran.
Jag skrev en tråd i går om detta.
Något du kanske känner igen??

TRÅD

En fråga.
HAr ni testat liggande röntgen??

AM

Borde inte hela hästen magnetröntgas är min tanke. Långt ifrån alla skador syns ju inte ens på vanlig röntgen.

Till alla:

Hästen vurpade som 1½ åring, fick en muskelskada, och var halt bägge bak. Detta var strax innan jul 04. I jan 05 var vi in på klinik då hon inte blev bättre som hon skulle. Halt BB, fick finadyne och order om värme och vila. På ÅB i feb var muskelskadan läkt men halt BB; knäledsinflammation. Sprutades för det två ggr och var bra. Dock ansåg vet redan vid första besöket att hästen såg sned ut i korset och gick till och med in och kände då hon befarade spricka i bäckenet (det var det inte).

Min equiatriker kollade på hästen en vecka efter vurpan samt frekvent under hela 2005, flera ggr med specifik frågeställnings nedhet, men hävdade att hästen INTE var sned.

Så 2005 ägnade vi åt att behandla ledinflammationer... Hon var i snitt i klinik en gång/månad på återbesök, och det var en ond cirkel av behandla - hästen svarar - friskförklara - hästen dålig igen, behandla - hästen svarar osv. Spelade ingen roll vad vi behandlade med, lokalt eller allmänt, hon svarade men blev dålig igen. Spelade ingen roll om hon vilade, promenerades eller 'tränades' - hon blev dålig igen. Röntgades och inget som kunde förklara det hela hittades.

Hon blev utdömd av två olika vet den hösten, då hon slutat svara på behandling. I ett sista desperat försök tog jag en second opinion av en annan equiatriker och BINGO. Hon var sned i bäckenet, sned i bogen och sned i halsen. Han rättade henne, hon var UA på böjprov på ÅB efter det och sen sattes hon igång, höll sig UA, hennes utbildning fortsatte, hon var UA. I maj 2006 var hon helt inriden, gick 3 ggr/vecka ca 30 - 40 minuter/pass rakt ut i skogen i alla gångarter och kändes jättefin. Återbesöket så gick hon genom böjprov UA, ohalt vid longering, men under ryttare så syndes en ganska tydlig skillnad mellan trav i vä varv och i hö varv. Hö varv var jättelätt och jättefint, medan vä varv tog emot utan att vara dåligt. Mest för vi ändå var där las en bedövning i kotleden HB där det satt en birkelandsfraktur vi upptäckt redan som tvååring. Den släckte minireaktionen. Då hon börjat reagera en aning på den, och dumt låta det bli mer togs beslut om att ta bort den, och hon opererades med atroskopi i början på maj. Hon var helt friskförklarad från sviterna efter vurpan.

Hon opererades, slaktade sin konvalescens och betäcktes. På återbesöket efter OP så var operationen en succe, kotleden mådde prima. Men hon var halt igen.. Equiatrikern expressringdes ut och hittade snedhet, antagligen efter kastningen. 2 v senare på ÅB - lindriga reaktioner kotleder BF, var dock väldigt låst vä bog så klinikens kiro var en ngel och kikade på henne. Släppte låsningen i bogen, hittade snedhet i bäcken och länd, lossade de och hästen är halt HB. Kiron tyckte att vore det hans häst så bedöva hasen då han trodde det kom därifrån. Hasen bedömas och se på fan om inte hältan försvann. Sprutad båda haslederna, på ÅB mkt bättre men inte bra, gått tillbaka liite i snedhet och lite ojämnhet kvar. Rättad och hasen sprutad. order om hem och sätta igång och komma tillbaka om 2 mån med henne fullt igång för förhoppningsvis friskförklaring.

Två veckor efter det kastas hästen och opereras på Ultuna, står där två veckor, kastar sitt föl, står sen en vecka på konvalescentstall och kommer sen hem. Är alltså inte igång som hon ska, vet tycker jag kan skjuta på tiden och sätta igång först om allt känns bra. Jag velar, då hästen förr känts bra men INTE varit det. Det visar sig dock att det INTE på några villkors vis går att ställa henne åt vä, så jag åker in.

Och tur var väl det.. Initialt ohalt på löpargången, reagerar 2 grader från kotlederna BF, är sned i rygg, länd och nacke samt satt fast i halsen vä sida. KAN bero på kastningen men nja njä tycker kiron och vet... Kiron börjar nu vackla på sin tidigare teori, och har inte en jävla aning om vad grundorsaken är och är uppenbart nedslagen. Veterinären har inte den blekaste VAD som orsakar detta, diverse teorier avhandlas och förkastas. Vet tycker det är nog dags för scint nu, kiron tycker att nu är det höger baknä som spökar och tycker det ska sprutas, och matte balanserar på galenskapens rand men börjar återgå till sin ursprungside - det sitter något jävelskap högt HB. Och röntgen tas på det man kan röntga, dvs vi röntgar manken, ryggen och länden. Inget. Röntgar om framkotorna då jag är livrädd de ska ta för myckets tryk - de ser ut som i maj så det är ju bra.

Kiron som innan tyckt att hältan ger snedhet, och vet som tyckt snedhet ger hältan kommer nu fram till att vi sprutar kotlederna BF och knälederna BB och så ÅB om två eckor för att om möjligt få svar på vad som kommer först i återfallen. Svarar hon inte på ledbehandlingen men på rättningen och således är halt men rak och avlastningen ger ny snedhet? Eller Är hon ohalt men sned direkt igen, så snedheten ger hälta?

Där är vi nu, svaren mindre, problemen tillbaka och inte en jävel vet varför! Av försteliga skäl är ingen så pigg på att låta hästen genomgå sin tredje narkos på ett halvår, så vi vill inte röntga höftleden utan indikation. Men den dyker väl upp på ev scint höftleden med? Och ja undrar om man kan bedöva den?

Jag trodde från början, och är nog nu tillbaka till att tro att vi inte hittat det förbannade ursprungsproblemet som ger den här skiten, och undrar återigen om den inte sitter högt?

Men hon är så genomkollad att det är töntigt åt det upp till knäet, det som går att kolla stående på klinik i rygg etc är kollat och vi hittar ingenting. Däremot symptomen snedhet och ledinflammationer (och jag tror de kommer i den ordningen jag..) är väldigt envisa följeslagare.

Jag har säkert glömt en del, det börjar bli myyycket nu. Men ända från första början har vet ansett att ledinflammationerna är ett symptom på någonting, dvs väl medveten om att vi symptombehandlar. Och under tiden har vi rätt desperat försökt hitta grundorsaken med de medel som står till buds, dvs röntgen, böjprov, rörelseanalyser, olika behandlingar (atts pruta i blodet var jud els för atts kona lederna, men även med förhoppningen om att kanske nå led med problem som inte gav utslag på böjprov), olika konvalescenser och rehabilitering, alternativbehandling, ultraljud osv. Och vi hittar inget.. Igår sa en mycket nedslagen vet att 'Vi kanske aldrig får svaret varför..'

Så, tiden rinner ut för hästen, och vi tycks bara upptäcka mer och mer jävla symptom, men inte orsaken.

JAG är rätt övertygad om att vi kans pruta knäna två ggr och sen är de bra, men då är det något annat som inte är bra (likt hasen, sprutad två ggr och sen bra, men då spökar knäet..allt enligt kiron då).

En annan veterinär har sett henne irl och varit enig med min vet i bedömningen, dock hade han en annan teori om varför, som tyvärr inte stämde den heller. Min equiatriker och klinikkiron är helt överens om var snedheten är och vilken typ, bägge var övertygad om att det var 'botbart' men börjar nu se mer än lovligt molokna ut. Min hemmaveterinär har sett plåtarna, hört storyn och sett hästen och kliar sig bara i huvudet..

Så, sista hoppet om hon inte nu tänker bli bra står nog till om man kan övertyga försäkringsbolaget att gå med på en scint..

Det som stör MIG så förbannat är att hon mellan september 04 och maj 05 var ua, ua, ua på böjprov, rak, rak, rak i kroppen och fräsch, fräsch, fräsch. Vi var ju så säkra på att snedheten var roten till allt ont då, för såfort den rättades försvann problemen. Och återkom efter kastningen då hon blev sned. Men då gick det inte att fåbort dem, och jag fattar inte varför..

(Vi hade lite annat smått och gott på klinikbesöket med, dock inget livshotande och inget som har med hältan att göra, men det var verkligen en riktigt vidrig dag igår.. dessutom blev valacken hemma sjuk med..)

Hej Alex. Vi står nästan i samma sits.
Fast vår ettåring svajar i baken.
Tydligen finns det en massa orsaker som kan skapa rörelsestörning eller ojämnhet i bakkärran.
Jag skrev en tråd i går om detta.
Något du kanske känner igen??

TRÅD

En fråga.
HAr ni testat liggande röntgen??

AM

Ska kolla tråden sen. Nej vi har inte röntgat liggande, och det är inte aktuellt nu om det kan undvikas, det blir i så fall stackarns tredje sövning på ett halvår... Vi trodde ju vi hittat felet förra hösten, och att det trasslet som varit from juni 'bara' var pga att hon blivit sned igen av kastningenf ör narkos och skulle vara lika lätt att 'fixa' somdå i höstas. Sen innan vi hann få svar på om det var så kastades hon för narkos igen och nu är det bara skit igen. Så vi kör nog hellre på scint nu om det här inte hjälper, än ytterligare en narkos, dels pga att det blir många narkoser tätt, och dels för att hon helt uppenbart inte alls far väl av dem rent kroppsmässigt (dvs hon blir sned och får tillbaka sina jädra problem, iofs vid en narkos för röntgen kan man ju iofs i princip rycka henne från uppvak till kiropraktorn.. Så är liggande röntgen vad som krävs så går det ju, men scint är före på listan)

Jadu, det är nog mycket begärt att nån av oss här ska kunna komma med de förlösande orden när inte veterinärerna har kunnat komma åt problemen under hela denna tid.

Eftersom allt annat är kollat så ligger det nära till hand att misstänka att något trots allt hände med bäckenet vid den där vurpan. En spricka, chipfraktur, ligamentskada, bindvävsbildning, skada i en tillväxtzon som gjort att något sedan växt fel. Jag spekulerar hej vilt så ta det inte för bokstavligt.

En fråga man kan ställa sig är hur länge man ska hålla på, när man ska ge upp. Den kan bara du själv svara på och jag antar att du har ställt den väldigt många gånger vid det här laget. Ibland kan man få nya infallsvinklar om man anlitar någon annan som ser hästen för första gången och inte har varit med från början. Även den bästa veterinär (och ägare) kan ju bli "hemmablind", det är mänskligt.

Lite OT men man ska väl inte varken korrigera eller massera dräktiga ston??
Om det iofs nu var det som var tvunget att göras denna gången, men dom kan ju kasta pga såna omständigheter.....rätta mig gärna nån som vet om jag har fel...

Hoppas du får iordning på Kele nångång.

Lite OT men man ska väl inte varken korrigera eller massera dräktiga ston??
Om det iofs nu var det som var tvunget att göras denna gången, men dom kan ju kasta pga såna omständigheter.....rätta mig gärna nån som vet om jag har fel...

Hoppas du får iordning på Kele nångång.

Det beror lite på vem du frågar, men den generella hållningen är att inte göra det. Helt enkelt för att OM stoet kastar - gissa vem som får skulden? Det man däremot vet är att man ska undvika vissa områden OM man masserar.

I Kele fall fanns där inga alternativ (kastningen beror dock övht inte på det btw), så jag förklarade att jag tar på mig fulla ansvaret. Hon kunde ju inte gärna gå sned i 11 månader liksom.

Men jag har kollat med dels min equiatriker, dels klinikkiron och så frågar här, och det finns vissa saker som är entydiga vem man änf rågar:

Det har inte hittats något samband mellan massage/kiropraktik och kastning. Det har dock heller inte BEVISATS att det är ofarligt.

Samtliga har ansett att DE inte anser det är någon fara bara man undviker vissa saker, och att DE skulle masserat/korrigerat sin egen häst utan minsta oro i samma situation.

Samtliga masserar/rättar INTE dräktig häst utan att ägaren tar på sig ansvaret (dvs OM stoet av någon anledning skulle kasta i samband med behandlingen så vill de inte få skulden).

Ingen av de jag frågat har varit med om ett dräktigt sto som varit ens berört av behandling.

Så, du har helt rätt i att det inte rekommenderas. Däremot GÖRS det, ganska ofta med. Men då på djurägares ansvar.

Det som skiljer sig är vad det är man vill undvika. T ex så min equiatriker sätter INTE nålar på ett dräktigt sto ens under pistolhot, och han masserar inte nedanför has/knä. Han både masserar och vid behov rättar fram tills ca fjärde månaden, sen vill han inte röra dem annat än OM de är sned i bäckenet så man misstänker det kan skapa problem vid förlossning, då rättar han ca en månad innan beräknad fölning, inte tidigare.

Klinikkiropraktorn sätter glatt nålar men undviker punkter kopplade till känsorganen och fortplantning etc. Inte pratat med honom hur långt in i dräktigheten han 'vill vara med', men 4 mån var inget problem iaf.

BÅDA ansåg att de lätt skulle behandlat om det var deras sto, men krävde det var på mitt ansvar. Ingen av dem har varit med om sto som kastat i samband med behandling. Båda gav samma svar varför man inte rek (det har aldrig gått att bevisa det är farligt, men det har aldrig bevisats det är ofarligt heller).

Jadu, det är nog mycket begärt att nån av oss här ska kunna komma med de förlösande orden när inte veterinärerna har kunnat komma åt problemen under hela denna tid.

Det kräver jag inte heller. Det var därför jag bara undrade vad det finns för strukturer man kan kolla, och inte drog hela storyn förrän ni frågade. Jag är alltså ute efter vad det ev finns man kan kolla som vi inte tänkt på.

Eftersom allt annat är kollat så ligger det nära till hand att misstänka att något trots allt hände med bäckenet vid den där vurpan. En spricka, chipfraktur, ligamentskada, bindvävsbildning, skada i en tillväxtzon som gjort att något sedan växt fel. Jag spekulerar hej vilt så ta det inte för bokstavligt.

Spekulera på, du är i gott sällskap, det är vad alla pysslar med just nu. Och nånstans bland alla spekulationer kanske svaret finns, eller en väg närmare svaret.

Spricka i bäckenet uteslöts i jan 05, så isf ska hon ha en smärttålighet som är extrem. I övrigt känns det som lika goda spekulationer som något annat. hur mkt går att kolla utan att kasta hästen igen? (Om du vet). Det finns enligt vet & kiron egentligen inga indikationer på att det är något problem högt HB, hon är rörlig som hon ska, reagerar ingenting på palpation etc. Så vissa av de du nämnde är kanske uteslutna, men de är ju väl värda att ta upp. Och både vet och kiron ä ju beredd att helt skita i vad de tror och hästen visar symptom på, eftersom v uppenbarligen inte hittar problemet så..

En fråga man kan ställa sig är hur länge man ska hålla på, när man ska ge upp. Den kan bara du själv svara på och jag antar att du har ställt den väldigt många gånger vid det här laget. Ibland kan man få nya infallsvinklar om man anlitar någon annan som ser hästen för första gången och inte har varit med från början. Även den bästa veterinär (och ägare) kan ju bli "hemmablind", det är mänskligt.

Anlita någon annan ge mest resultatet att 'ja det här var ju inte så farligt, vi rättar och sprutar de här lederna så ska du se'. Säger man inte till dem att de är problem och se ser hästen i hagen eller longeras under en 'normaldålig' period (det finns ju gånger när hon varit redigt initialhalt, men om man ska försöka se hur det varit mest) så reagerar i princip ingen. Det är en glad häst som busar i hagen, har öronen framåt, är trind som en julgris. Och som jag skrev till en kompis igår - den lilla ängeln har haft öronen framåt och skrittat på så fint så under igångskrittningen nu. Inte en antydan nånstans. I den lilla trav jag sysslat med har det varit öronen framåt och god vilja, dock har ju jag känt att traven är kort och flack fram, trist helt enkelt. Erf kompis som såg hästen löshoppa innan benbitsoperationen trodde inte sina ögon när hon fick veta att benbiten störde, inte så fritt och rent som hästen rörde sig.

Under de riktigt dåliga perioderna har damen däremot tydligt talat om att det inte är något roligt. Hon slutar leka i hagen och hon blir grinig i allmänhet. Jag är VÄLDIGT 'otolerant' mot att utsätta hästarna för det annat än under korta, begränsade perioder. Så hon är den absolut viktigaste värdemätaren för mig vad gäller 'dags att ge upp'. Om hon är pigg, glad, snäll och busar och tycker att det är inget fel på henne inte (du skulle sett busbockarna på lina igår..) - ja då är det upp till vad jag känner och orkar om vi ska fortsätta eller ej (givetvis har vet sista ordet). Däremot, hur gärna jag än skulle vilja prova ditt eller datt - så när HON inte mår bra, då är det dags att ge upp. Vad gäller veterinärerna så är ju de lika störda avfaktumet att vi inte vet VARFÖR som jag, men vi har en ständig dialog om vad som är berättigat och vad som inte är det. Jag ansatte t ex vet rätt hårt igår kring prognos, tror vet verkligen det här ska funka osv. Och hon och alla andra inblandade vet att jag visst är envis som en röd jävla gris och är ovillig att ge upp utan diagnos, men också att jag absolut inte under några omständigheter är villig att fortsätta om det enligt vet är hopplöst, om hästen mår mentalt dåligt av det hela eller om vi pratar om något annat än brukbar som ridhäst i framtiden. Att jag igår ville ha nya plåtar på framkotorna (senast röntgade i maj i år, då de var något bättre än 2005) är att jag är rädd för pålagringar/annat i fram pga de eviga ledinfl pga avlastning från bak. Och om det är minsta försämring fram eller minsta början till pålagring så skulle jag avbryta direkt och ta bort hästen. Då är det inte berättigat att fortsätta. Detta vet vet, och det är därför jag utan knot får ta mina 'kontrollplåtar' på kotorna varje halvår (dvs utan att någon muttrar om 'onödigt', 'problemet sitter inte där' eller liknande. För problemet sitter inte där - nej. Men det är där hela smällen hamnar)

Hade det varit någon annans häst hade jag undrat varför de inte gett upp, och tyckt att 'det kanske är dags nu'. Men hade också förstått om de inte gjorde det.

Sen hon kastade fölet så har jag dock bestämt att den här vintern är avgörande. ENDERA kommer vi ägna den här vintern åt att sätta igång, hålla igång samt vidareutbilda. Och i vår då förhoppningsvis ha ett kvitto på håller - håller inte. ELLER så kommer den här vintern ge oss endera ett svar på vad fan som är orsaken, alt att 'det här är kört, det är dags att ge upp'. Jag har alltså inte för avsikt att tillbringa hela hennes fjärde år på samma sätt. Sen, om 'vintern' sträcker sig till april 07, eller till november 06 - det beror ju på hur hästen mår, vad vi kommer fram till etc.

Just nu är det väldigt nära 'dags att ge upp', men det finns samtidigt vissa 'nya' ingredienser i det hela. Att hasen blandades i resonemanget är nytt, samma sak med klinikkiron. Och han hade rätt om hasen, och nu yrar han om knäet - han kan ha rätt om knäet med. Kanske ger det en frisk häst, kanske inte, kanske ger det mer svar, kanske inte. Men sålänge jag har en glad häst som trivs med livet, inte går och har ont eller mår dåligt mentalt - då vill jag gärna se vad 'det här' kan ge.

Dessutom har vi en felkälla som jag inte riktigt kan bortse från.. Hästen blev efter rättning 05 helt UA och höll sig både UA och rak i 8 månader. Sen blev hon sned och dålig efter kastning. Vi behandlade dessutom hasen på kirons uppmaning. Hon svarade på både rättning och hasen, och alla trodde detta skulle bli friskförklaringsÅB. Dock kom ytterligare en sövning och kastning emellan. Hur stor roll spelade den? Var vi på rätt väg och hon hade blivit friskförklarad idag om inte hon hade sövts igen? Kan vi då med några besök nu få henne friskförklarad? Enbart Murphy vet, men jag provar gärna.

(Sen, en friskförklaring är fortfarande ytterst temporär för mig, då jag innan jag anser att hon är helt bra även ska HÅLLA sig frisk..)

Om hon INTE haft den där episoden efter rättningen hösten 05 så hade det skrivits papper för länge sen. Men den stör mig något enormt, då den är det enda som de facto hjälpt, och mer långvarigt. Och jag vill gärna se om vi kan 'göra om' det.. Jag ska bara hålla henne undan från operationsbordet under tiden..hmm..

Senast ändrad:

spekulerar

Knästräckaren??

Sen finns en muskel som fäster på insida lår/ljimske och upp i slutet på ländryggen...vet inte vad den heter men det kanske lejonelle vet...

Är nacken röntgad?

Min häst hade också ledinflamationer i nästan alla leder, sne i rygg mm och lite pålagringar här och var Vi röntgade höften men hittade ingen samt gjorde en scint utan fynd men till slut röntgades nacken och belutet om avlivning blev ännu lättare

Martha - tror inte den kollats specifikt, det enda jag säkert kan säga är att det inte nånstans går att palpera fram ömhet hur hårt man än tar i. Men skriver den på lilla listan med.

Miss Sixty - nej nacken är inte röntgad, inte ens funderat på det faktiskt.. Hmm.. Antagligen för att den är 'i fel ände'.. Det som varit genomgående i den här soppan är ju att hon sparar HB och inte använder det korrekt (varit mindre musklad korset hö sida hela tiden utom under den tid då hon var rak, ua och igång då hon efter några månader var jämnt musklad och använde sina båda bakben jämnt)

Jag hoppas du inte tog mig fel. Du har gjort dig känd som en väldigt seriös och påläst hästägare här på forumet. Jag har inga som helst tvivel om att du har din hästs bästa för ögonen hela tiden.

Några funderingar - är hb roterat eller är bb lika rakt bakifrån sett? Dvs går hästen med knä ut, has in? Är rörligheten normal i höftleden dvs bakbenet går att sträcka, böja och abducera (föra ut från kroppen) från höften? Hörs knäppningar från höften? Adam's säger "for degenerative conditions of the hip, limb abduction is often painful and repeated limb abducion will usually exacerbate the lameness".

Du säger det finns skillnader i muskelmassan mellan hb och vb. Kan du beskriva skillnaderna? Vilka områden på hb är mindre än vb?

Höftleden är ju leden mellan bäckenet och lårbenet (femur). Den är en kulled hos hästen precis som hos oss dvs lårbenets övre del bildar en lårbenshals och en ledkula som passar in i bäckenets hålrum som kallas acetabulum. Mellan lårbenet och acetabulum finns ett ligament som heter ligamentum capitis femoris (lårbenshuvudets ligament). Lig. accessorius går från ett ligament på undersidan av bäckenet och fäster på lårbenshuvudet. Mera Adam's. "A partial tear or rupture of the accessory ligament of the coxofemural joint... can represenent a diagnostic and therapeutic challenge". En ligamentskada i höften skiljer sig från en urledvridning såtillvida att benen fortfarande är lika långa men hästen visar samma benställning med knä ut, has in, tå ut. Ligamentskadan kan leda till överrörlighet i höftleden och detta i sin tur kan orsaka förslitningar i ledytorna med tiden.

Det här är skador som vad jag förstår är ovanliga och jag har inte själv kommit i kontakt med dem utan plockar beskrivningen från Adam's.

Den muskel som martha menar antar jag är psoas major som förbinder lårbenets insida (trochanter minor) med ländkotornas undersidor. Dom går inte att känna utifrån men är ju höftbörjare och kan alltså skadas vid en översträckning av höftleden bakåt. Du nämnde att din häst fick muskelskador vid den ursprungliga vurpan. Vilka muskler skadades? Kanske man genom denna info kan anta vilka andra mera djupliggande muskler (typ psoas) skulle skulle kunna vara skadade också?

Det finns enligt Adam's en teknik för att röntga bäckenet på stående häst (enligt referenslistan May SA, Patterson LJ, Peacock PJ, Equine Vet Journal 1991; 23:312-314). Vet ej vilken utrustning som krävs.

Adam's = "Adams' Lameness in horses", red Ted Stashak, femte upplagan

Några funderingar - är hb roterat eller är bb lika rakt bakifrån sett?

Lika, men ehh 'hälsenan' eller vad man ska kalla det, som sitter ovanf hasen, är kortare på HB än VB, eller har blivit kortare ska det stå, iom att det benet sparas.

Dvs går hästen med knä ut, has in?

Nopes, hon står och går normalt på det.

Är rörligheten normal i höftleden dvs bakbenet går att sträcka, böja och abducera (föra ut från kroppen) från höften?

Vet ej, vi har inte fokuserat på höftleden, men varken veterinär eller kiropraktorn (som testar rörligheten i alla andra leder iaf) har sgat något om det så vi kan nog utgå från att den är fullt normal, men ska vara lite mer uppmärksam på den saken nästa gång.

Hörs knäppningar från höften? Adam's säger "for degenerative conditions of the hip, limb abduction is often painful and repeated limb abducion will usually exacerbate the lameness".

Nej, inga knäppningar eller något. När hon är halt/har rörelsestörning tycks den inte öka/minska med rörelse och/eller belastning. Förr har VB varit det dåliga varvet (dvs HB som ytterbak), nu igår var vä varv bra men diagonalhalt VF - HB i höger varv, vilket ju var en ny knorr på det hela..

Du säger det finns skillnader i muskelmassan mellan hb och vb. Kan du beskriva skillnaderna? Vilka områden på hb är mindre än vb?

Om man står och kikar på henne rakt bakifrån så är hon flatare/planare på hösidan av korset än vä sidan. Ur papprena (är ju omnämnt många ggr):
2005 01 31 - mindre musklad höger kruppa

2005 02 25 - mindre musklad, flatare, höger sida kruppa

2005 03 18 - Ingen kommentar mer än bra musklad

2005 04 15 Ingen kommentar mer än bra musklad

2005 05 26 Bra musklad men 'lite grinig' palp kruppmuskulatur och baksida lårmuskul ffa hö sida

2005 06 14 Jämnare över korset, men mindre musklad över kruppan jämnt båda sidor

(2005 07 10 är DV ut akut då hästen som sett TVÄRFIN ut innan kommer och galopperar i hagen UA, saktar av och är blockhalt VB, högt böjprov (knä och höft) förvärrar och reaktionen kvarstår.)

2005 07 14 Annan vet, ingen kommentar om muskling

2005 08 30 Bra musklad, rel jämnt musklad över korset

2005 10 31 - Lite mindre musklad överlinje, jämn över korset, dock välmarkerat kors och höftbensknölar (efter rättning, ohalt detta besök)

2005 11 22 - hittar inte underlaget, bara räkning, men mina noteringar står det att hon var bra musklad och rak (dvs musklat på överlinjen igen, och jämn över korset)

2006 05 02 Bra musklad, bra hull, jämn över korset dock överbyggd (växer)

2006 05 08 - opereras under allmän narkos, hästen är halt HB från uppvak (inte halt innan)

2006 07 03 Lite mindre musklad hö kruppa, övrigt normalt musklad

2006 07 20 Bra musklad och i gott hull, lite mindre musklad över hö kruppa (rättas av kiron på kliniken)

2006 08 16 Bra musklad och i gott hull, betydligt jämnare över korset

2006 08 30 - Hästen opereras under allmän narkos

2006 10 05 - lägre höger kruppa

Du nämnde att din häst fick muskelskador vid den ursprungliga vurpan. Vilka muskler skadades? Kanske man genom denna info kan anta vilka andra mera djupliggande muskler (typ psoas) skulle skulle kunna vara skadade också?

'krosskada' eller vad man ska säga (kontusion borde det vara va?) på utsidan av vä lår var det som hittades då iaf (kan ju skadats fler, men det var det som hittades, inte så svårt iofs då hon högg och sparkade vilt om man råkade nudda henne där). Hon hade dock redan då (vet såg henne 10 dagar efter vurpan) musklingsskillnad över bakdelen, och var halt BB. Det bedömdes omöjligt säga om 'allt' var från vurpan eller ej. Det dividerades lite om HUR fort hästar kan tappa muskler.

Damen har dock varit jämnt musklad över korset och ohalt innan detta, senaste 'säkra' tidpunkten är 18 november samma år. Så någon gång mellan 18/11 och 18/12 2004 förändrades/hände någonting. Det som varit synligt var ju den vurpan, eller vurpan var inte ysnlig men sviterna av den. Den där vintern var ett helvete och det var blankis hela nov och hela dec så inte alls omöjlig med en tidigare vurpa utan uttalade symptom.

Musklingsskillnaden på bakdelen är såpass liten för ett amatöröga att jag trots att jag fått den utpekad för mig gett upp att försöka se om hon är jämnt musklad eller ej. Dock är den inga problem att upptäcka för en veterinär som kikar just om hästen är jämnt musklad.

Hon stod ganska ofta i en period med frambenen långt under sig (finns bilder). Inte sett det i 'modern' tid dock, hon kanske fortfarande gör det ibland, men inte i sådan omfattning att man reagerar. Kan titta nogrannare efter om hon fortfarande gör det dock.

Vill först bara beklaga dina och Keles otaliga och i viss mån oförklarliga problem. Tänkte berätta en kort story om en av mina hästar som också dragits med snett bäcken, spänningar i nacken, ett evigt sparande av vänster bak fastän han egentligen är svagare i höger bak, spänningar i käken och tandagnisslan vid ridning. Dock inga problem med framkotorna och har aldrig visat hälta någon gång. Därav har han hunnit bli 11 år innan jag, som nu haft honom i två och ett halvt år, valde att åka till klinik för att försöka klura ut varför han sparar vänster bak och aldrig blir helt rak i kroppen trots regelbundna kirobehandlingar.

Trodde att det skulle vara en skitsak som skulle vara lättbehandlad men oj vad jag bedrog mig. Röntgenplåtarna på insidan av lårbenet mot knäleden ser ut som halv sju, typ. Någon gång i livet har han råkat ut för ett trauma och sprängt loss en benbit ur lårbenet precis där senorna fäster tydligen. Benbiten är inte lös nu utan har vuxit fast igen men runt frakturen har det bildats en massa extra ben eftersom frakturen antagligen varit/och fortfarande är instabil. Denna process med benbildning har börjat störa senfästena och framtiden för den här hästen är minst sagt oviss. Med hjälp av cortisonbehandling i knäleden och senfästen tar han nu för sig bättre med VB men frågan är hur länge det håller.

Så vad jag vill säga är att det kanske finns en idé att undersöka ben, senor och muskler ännu mer ingående i det område Kele gjorde sig illa vid vurpan. Vem vet vad ni kan hitta där...

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Seppo - tack för ditt svar! :bow. Kele lyckades förvisso hålla sig både rak och ohalt under 8 månader 'mitt i' det hela, men annars tycks det ju lite lika problematik med sparar ett ben etc.

Kruxet är att vi inte riktigt vet vad som blev skadat vid vurpan, vi vet ju muskelskadan på låret, fast den var på HB.. :crazy: Hon kan mycket väl skadat något på HB med, snarare troligt än otroligt, men vi har alltså inte en susning om vad i så fall =/

Ja, min häst behandlas ju av kiropraktor och har gjort det regelbundet i ett och ett halvt år nu. Han blir väldigt fin precis efter behandlingarna då han även blir mer eller mindre helt avslappnad i käken. När han börjar gnissla tänder igen vet jag att det är dags att ta ut kiron för en behandling till. Han har blivit mycket bättre sen vi började men det håller inte i en evighet utan han faller tillbaka lite efter tre-fyra månader. Men så tränar vi ganska hårt också på en, alltid, positiv och träningsglad häst.

Vår gissning är att frakturen gör att han blir sned och frågan för oss är vad för typ av arbete hästen kan hålla för utan att bli sned igen. Han kanske fixar att bli någons promenadsoffa eller så fixar han ingenting, inte ens att bara gå i hagen. Vi ska börja sätta igång mer på allvar nu så får vi se.

Vet inte om det är någon hit att fortsätta ta ut kiron och räta upp hästen med jämna mellanrum eller om dessa behandlingar kan inverka negativt på vänster bak för att han då tvingas belasta benet mer än frakturen håller för. Alltså, jag blir helt snurrig av det här...

Det kanske är en idé att röntga låretbenet på Kele så långt det går och UL:a senor mm i det aktuella området? Frågan är väl ändå om inte en scint är bästa alternativet i så fall som din vet föreslog.

Liknande trådar

Trav Min häst är allt som oftast lite spänd i ryggen och främst länden. Efter arbete är muskeln mjuk och oöm men har hon vilat eller frusit...
Svar
16
· Visningar
6 583
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 686
Senast: Gunnar
·
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·
T
Hästvård Bakgrund: 5 årigt sto som inte kan galoppera rent i höger varv. Varit till MK i januari där man behandlade hasledsinflammation och...
Svar
4
· Visningar
2 622
Senast: Tasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?