vad finns det för antiinflammatoriska medel?

tott

Trådstartare
Ja, ni ser frågan; vad finns det för antiinflammatoriska medel som kan vara till hjälp vid muskel- och/eller ledinflammationer ?

Vad har ni för erfarenheter? Berätta !:bow:

Sv: vad finns det för antiinflammatoriska medel?

Är dom antiinflammatoriks också eller bara smärtstillande ?

Finns det flera preparat?

Jo det är antiinflammatoriska oxå,men massor med biverkningarna tyvärr.
Ett naturmedel som har samma effekt,är Djävulsklo..Finns i både flytande och torkad form...
Wendals and herbs har det...Tror de heter så....

tott skrev:
Är dom antiinflammatoriks också eller bara smärtstillande ?
QUOTE]

Oj vad jag skriver bra :o

Tror inte att djävulsklo har riktigt samma effekt som de "riktiga" läkemedlen, men visst - jag använder gärna alternativa metoder, bara det funkar.

Vad har Butta och Finadyne för biverkningar?

Biverkningar?
Vadå för några... :confused:

Min pojk har ätit butta två gånger utan en endaste biverkningar och mina kompisars hästar har ätit det utan biverkningar. Har aldrig hört om det faktiskt... :o

min äter butta nu,han e precis som vanligt så jag märker då inga biverkningar på honom iaf

Han ska få djälvklo och glocusamin (stavning) på rekomendation av vetrinären när bútta kuren e slut pga att han har pålagringar på strålbenen fram

Jag har använt Finadyne och butta, men sen finns ju även Metacam och en del andra. Det man ska tänka på vad det gäller dessa preparat är att de är prostaglandinhämmare, oh hämmar inte bara PG-produktionen vid inflammationen, utan även de skyddande PG som finns i magen och hjälper till att skydda mot saltsyran. Olika hästar verkar svara olika på preparten. Läser man om dem här på hästvård, speciellt kanske bland fångtrådarna så har många fått testa ig fram till det NSAID som passar deras häst bäst.
Jag har en sammanfattning av en jämförelse på fyra preparat... men det kan vara lite knepigt språk i den, så jag vet inte om det är någon mening att jag lägger ut den:crazy:
En sak slog mig häromdagen.. varför ger man inte en prostaglandinanalog samtidigt som NSAID, då skulle man kunna öka magens skydd.. Aja, sånt man får fundera vidare på;)

tott skrev:
Ja, ni ser frågan; vad finns det för antiinflammatoriska medel som kan vara till hjälp vid muskel- och/eller ledinflammationer ?

Vad har ni för erfarenheter? Berätta !:bow:

Efter behandlig för dubbelsidig kotledsinflammation ger jag Flexijoint och smörjer benen med djävulsklogele, hästen är friskförklarad men jag ska fortsätta för hon mår jättebra av dessa preparat.:)

I vilka sjukdomstillstånd (förutom vid fång) ger man dessa preparat?

Lite konstiga frågor, men om ni har läst min tråd om hälta som kommer och går så kanske ni förstår bättre.

Orion:du kan väl sätta ut jämförelsen så får vi se om någon förstår någonting. Kanske du kan "översätta" det svåraste till riktig svenska också :bow:

Ok, här kommer den. Det är min sammanfattning som jag redovisade i min förra kurs. Håll te godo

Jag har läst en artikel som handlar om fyra NSAID preparats affinitet för COX-1 och COX-2 i hästblod. COX-1 är kontinuerligt uttryckt i de flesta celltyper, medan COX-2 induceras vid inflammation. Man har försökt att forska fram NSAID som selektivt inhiberar COX-2 istället för COX-1, för att minska GI blödningar som är framkallade av COX-I inhibering i magen.
Man har gjort farmakologiska analyser där man jämfört gastrointastinal skada med den smärtstillande effekten och feber samt antiinflammatoriska egenskaper. Detta är dock både tid och djurkrävande och därför har man ersatt det med in vitro försök för att potentiera IC50 värden och för att se selektiviteten av NSAID för de två COX isoformerna.
I en relativt ny immunoenzymatisk studie har Cavalli et al om cirkulerande COX-1 och COX-2 kommit fram till att det finns skillnader mellan hästar, hundar, kor och grisar. Hos hästar och grisar var speciellt tillgången på thromboxan mycket lägre än hos hundar och kor. Cirkulerande PGE2 var ganska lika mellan de fyra arterna.
I denna artikeln har författarna behandlat fyra olika NSAID, Fenylbutazon, flunixin, carprofen och meloxicam.

I försöket användes sex friska hästar som inte behandlats med någon medicin den senaste månaden innan försöket. De vägde mellan 400-600kg och var av varierande kön och ras.
För fastsällande av plasma togs blodprov och hälldes på plaströr. Varje rör innehöll 10μg E. coli LPS, serotyp 0,26:B6 för att hjälpa COX-2 på traven, 100 μg acetylsalicylsyra för att inhibera COX-1, 10 IU heparinsalt för att förhindra koagulation och sedan varierande koncentration av de olika NSAID.
Rören inkuberades i 37˚ i 24h och centrifugerades sedan i 2000g för att tillhandahålla plasman. Plasman togs tillvara och centrifugerades i 2000g och supernatanten delades upp och frystes ner i -20˚ C i väntan på vidare analys. Efter att sedan värmt upp rören till rumstemperatur var proven analyserade immunoenzymatiskt för PGE2.
För fastställande av serum togs blod från hästarna och hälldes på glasrör som innehöll olika koncentrationer av NSAID. Proverna lämnades i rumstemperatur i 2h och centrifugerades därefter i 2000g. Därefter skedde ytterligare en centrifugering på 2000g och supernatanten delades upp och frös ned i -20˚. Dessa prov analyserades sedan för mängden TxB2, som är den stabila formen av TxA2.
TxB2 producerades av COX-1 i plättarna i serumet och dess koncentration är ett mått på COX-1 aktivitet. PGE2 i plasman är ett mått på COX-2 aktiviteten när COX-1 är inhiberat av aspirin.
Effekten av de olika NSAID’s på TxB2 och PGE2 koncentrationerna uttrycks i procent från baslinjen, som tagits fram från de rör utan tillsats av NSAID.
Koncentrationer av fenylbutazon och meloxicam som användes:
10-3,5, 10-4,5, 10-5,5, 10-7 M
Koncentrationer av flunixin och carprofen som användes:
10-4, 10-4,5, 10-5,5, 10-7M

Baslinjen på TxB2 bestämdes till 7,24 ±1,10ng ml-1, baslinjen för PGE2 var 3,26±0,47ng ml-1. Effekterna på de ökade koncentrationerna av NSAID kan ses i diagrammen.
http://codex.no-ip.com/~orion/cox.jpg
Från kurvorna kan man utläsa att flunixin har större affinitet för COX-1 än de andra NSAID vid lägre koncentrationer. Fenylbutazon har lägre COX-2 affinitet än de andra.
Lutningen på kurvorna skiljer en del, och det gör att koncentrationerna för att nå IC50 och IC80 värdena skiljer.

Att man får en viss variation på värdena tror man kan bero på hästarnas olika ålder och ras hos hästarna.
Från IC50 värdena så hade flunixin den största anti-COX-1 aktiviteten, medan meloxicam hade den starkaste anti-COX-2 aktiviteten. Dessa resultat är helt överrens med den allmänna åsikten om att flunixin och fenylbutazon är mer selektiva inhibitorer av COX-1 istället för COX-2, och carprofen och meloxicam är mer selektiva för COX-2 än COX-1.
Vid IC80 värdena har fenylbutazon och flunixin större selektivitet för COX-2 än de hade vid IC50, medan carprofen och meloxicam har något lägre selektivitet för COX-2 än vid IC50. Detta beror på de olika lutningarna preparaten har på sina kurvor. Warner et al, har presenterat dat som säger att 80% av COX- måste inhiberas för att nå en antiinflammatorisk effekt och då borde det vara bättre att gå efter IC80 värdena. Men samma forskare har även konstaterat att vid 80% COX-2 inhibering, finns även 25% COX-1 inhibering. Om man tar det i beaktande så borde man ge det preparat som har lägst COX-1 inhibering vid 80%COX-2 inhibering.
Vid 80% inhoberat COX-2 var COX-1 inhiberingen 70,97% för meloxicam, 72,58% för carprofen, 79,59% för fenylbutazon och 83,81% för flunixin.
Om man går efter dessa data så har meloxicam och carprofen de bästa selektiva profilerna av dessa NSAID.

Sammanfattningsvis så är meloxicam och carprofen mer selektiva COX-2 inhiberare än fenylbutazon och flunixin, samt att meloxicam behåller sig selektivitet bäst vid högre koncentrationer.

Du hade nog rätt ;) ...lite svårt språk :crazy:

Kontentan av det hela är...:confused: :confused: :bow: :eek:

Blä! Jag som är så dålig på namn:o
Men jag tror att det var Finadyl killen fick mot inflammation över korset (sprutar man det i munnen!?) och det tål han inte:smirk:
5 min efter han fått sprutan så slutade han äta, han kunde inte äta något alls, inte gräs, hö, foder INGET! Han var så i ca. 1 tim innan det släppte... Och det var inte för att det smakade dåligt, för det bryr han sig inte om...

Så vi fick avbryta den behandlingen och börja ge honom ett pulver som man blandar i maten, det fungerade bra.

Penea skrev:
Efter behandlig för dubbelsidig kotledsinflammation ger jag Flexijoint och smörjer benen med djävulsklogele, hästen är friskförklarad men jag ska fortsätta för hon mår jättebra av dessa preparat.:)

Var hittar man Djävulsklogele????

heJ!

On jag inte minns fel kan man ge finadyn både med spruta och i maten. Jag gav min det i höstas, provade i maten, men hon sorterade ut det, så hon fick i spruta med ett äpple efteråt (bara blanda ut pulvret med vatten, stoppa i spruta och spruta in). Efter två dagar kom hon gående när jag kom med sprutan, för hon visste att det kom smask efteråt..

Metacam ges väl i spruta i munnen har jag för mej, har aldrig gett det..

Har inte sett biverkningar på varken finadyne eller buttta på min och hon har en ganska känslig mage.. Har hittat viss info om att även djävulskol har inverkan på magen, men ska leta vidare på det../ Lavinia

Lavinia skrev:
heJ!

On jag inte minns fel kan man ge finadyn både med spruta och i maten. Jag gav min det i höstas, provade i maten, men hon sorterade ut det, så hon fick i spruta med ett äpple efteråt (bara blanda ut pulvret med vatten, stoppa i spruta och spruta in). Efter två dagar kom hon gående när jag kom med sprutan, för hon visste att det kom smask efteråt..

Metacam ges väl i spruta i munnen har jag för mej, har aldrig gett det..

Har inte sett biverkningar på varken finadyne eller buttta på min och hon har en ganska känslig mage.. Har hittat viss info om att även djävulskol har inverkan på magen, men ska leta vidare på det../ Lavinia
Nu har jag kollat bättre!
Och det var Quadrisol som han fick som han inte tålde! (samma typ av behandling som en avmaskningsspruta)
Och sedan fick han Finadyl som jag blandade ut i maten så att han åt:D

Nackdelen med quadrisol är att det är mkt kraftigt irriterande om det finns minsta sår i munnen.
PL

Då var det nog de som hände killen! För han hade ätit det i 3 dagar innan han reagerade:idea:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 723
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 645
Senast: soom
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025