Vad finns det för alternativ? (Liknande p-piller)

I

Intejaag

Jag skall ev ta över en tik och har två hanhundar.
Finns det slags p-piller eller liknande?
Jag vill inte kastrera henne då hon är såpass fin.
/Funderande L

Sv: Vad finns det för alternativ? (Liknande p-piller)

Det är ju bara att hålla hundarna åtskiljda under löpet. Hur enkelt som helst.

Tror inte att det finns p-piller för hundar.

Det är ju bara att hålla hundarna åtskiljda under löpet. Hur enkelt som helst.

Tror inte att det finns p-piller för hundar.

jo det finns p-piller för hundar och även p-spruta trora jag

Ena hanen har bara en kula (Kommer inte ihåg vad det hette) så han är inget problem att kastrera. Den andra är unghund och skall ställas ut osv så han vill jag inte kastrera.

Jag frågar efter nått som man kan ge tiken efter som att kastrering inte är aktuellt.

Så vart får man tag i sånt?

P-sprutorna har biverkningar, risken ökar markant för juvertumörer och tiken får ofta problem med livmodern när man slutar med sprutorna som ska ges ca 1 månad innan varje beräknad löpning. Det finns även tikar som aldrig börja löpa igen så man ska inte ge tilltänkta avelstikar P-sprutor.

Jag skall ev ta över en tik och har två hanhundar.
Finns det slags p-piller eller liknande?
Jag vill inte kastrera henne då hon är såpass fin.
/Funderande L

Varför vill du inte kastrera henne ? För att hon eventuellt ska gå i avel ?

Är hon ev. tilltänkt till avel, så är P-spruta uteslutet. Dels så ökar riskerna för livmodersinflammation markant, dels så kan det dröja flera år innan löper kommer igång efter avslutat sprutande och en del börjar aldrig löpa igen.
Samma bieffekter som du kan få av operativ kastrering (viktökning, förändrad pälskvalité mm) får du även av p-spruta.

Enda alternativet är att hålla hundarna isär vid löp, vilket endast är några veckor per år.

Seriösa veterinärer skriver inte ut p-piller till hund eftersom det både ökar risken för livmoderinflammation och juvertumörer.

Jag känner många som har både tikar och hanar och det fungerar alldeles ypperligt att sära på hundarna under löpveckorna.

Jag känner många som har både tikar och hanar och det fungerar alldeles ypperligt att sära på hundarna under löpveckorna.

Så har min mor det också. Men det är inte snällt emot hanarna när det är löptid. Då lämnar vi iväg tiken till uppfödaren så länge. Vi tycker inte att det är rät5t mot hanarna att vara helt uppspelta hela tiden.

Det beror väl lite på hur hanarna är och hur pass uppfostrade dom är.
Inte ens i det vilda får alla hanar bland hunddjuren para sig.

Dock tycker folk att det är skönare att slippa lyssna, om man har en "tjutig" hane :p

Det inte ovanligt att medelålders och äldre hanar kan drabbas av problem med förstorad prostata när de bor i närheten av löptikar som de inte parar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka