Vad fasen ska jag göra?!

F

Fjunet

Imorgon när jag kommer till stallet så kommer min häst att stå inne, eftersom det inte finns en hage till honom. De andra hästarna i stallet vågar nämligen inte stå i hagen längst ner eftersom de är rädda för fågelskrämmorna som stod där innan. Och min häst kan INTE stå där eftersom han redan efter 1,5 timme visade fångsymptom pga att det var betydligt mer gräs i den hagen än vad han är van vid (från 2-3 cm till 20 cm - INTE MIN IDÉ). Så därför får min häst stå inne, och stallägaren tycker det är svårt att möta mina önskemål. Sorry, men jag tror knappast att mitt önskemål, dvs att ha en fångfri häst - den hästen som varit inackorderad längst av de som stått där, är svåra att möta. Borde jag se mig om efter en annan stallplats och vad fasiken gör jag imorgon?

Sv: Vad fasen ska jag göra?!

Varför kan han inte gå med de andra hästarna då? Eller ska alla andra stå inne och din gå ute ensammen menar du?

Alla hästarna går i vars en hage pga skaderisken antar jag. Jag hade GÄRNA låtit honom gå med någon av de andra hästarna, men ägarna vill inte.

HÄSTAR SKA JU VARA UTOMHUS! I mesta möjliga mån!
Jag tänkte spontant: byt stall till ett stall där det finns hästar som liknar din egen (t ex fång då..) så de kan gå i samma hage!
Men förstår ju att det inte är lätt att bara byta sådär. Finns det ingen paddock din pålle kan gå i några timmar?

Han ÄR ingen fånghäst! Han har aldrig haft fång.

Nej, ingen paddock. Ingenting.

Hyr stora röjsågen alt vässar lien och sätter igång att tömma pållens hage på gräs. Alternativt släpper ut honom i ev paddock.

Apo

Det enda alternativet jag har är att KLIPPA bort gräset. För hand - med en vanlig sax.

Hur många hästar är det som har var sin hage? Ursäkta men det var nog det dummaste jag har hört. Hästar är flockdjur och inte gjorda av porslin. Rädda för fågelskrämmor som inte ens finns kvar!!! Min första tanke är att självklart ska någon av de andra hästarna gå till hagen med f.d. fågelskrämmorna. Byt stall omgående.

Det är 5 hästar inkl min med vars en hage.

Så alla hästarna går ensamna?? Byt stall, hästar är flockdjur!

Jag skulle byta stall om min stallägare gjorde så mot min häst! Hur länge hade stallägaren tänkt att din häst skulle stå inne?

Jag hade bytt stall. Människor som berövar hästarna så mycket av deras naturliga beteenden är inga människor som jag vill dela stall med. Är man oense om en så grundläggande sak har jag svårt att tänka mig att man har speciellt mycket annat gemensamt heller....

...Augusti skulle jag tro. Men det är den hagen eller inget liksom.

Till alla som säger att hästar är flockdjur: Jag håller med! Just därför kommer min andra häst om två veckor, så min kuse slipper gå ensam!

haha din ponny borde ju gå med våra små tjocka ponnyer :D

Hur mycket kan en minishettis skada de andra ;)..För det var väl en sån du hade va ?? Kan du inte dela av en utav hagarna en liten bit och låta din häst gå där ? eller har ni stallmöte om saken...eller så flyttar du.

Men du, kan du inte hagna in en liten del i den hagen som du har tillgang till, sa att hasten inte far i sej lika mycket gras och fangrisken minskar??
Det ar ju int speciellt svart att bara satta upp nagra stolpar och dra tejp. Det ar ju int for evigt utan bara temporart.

Säger detsamma. Köp några elpinnar och lite band och hägna av ett nerbetat hörn i nån av hagarna.

Hade jag haft häst inackorderad skulle jag ansett det höra till basvarorna att ha lite eget stängselmaterial - jättepraktiskt att kunna fixa lite själv.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Hästvård Har under kvällen haft ut distriktsveterinären akut då min ena häst fick förstoppningskolik efter att ha stått inne under dagen. Hon är...
2
Svar
30
· Visningar
4 684
Senast: Alexandra_W
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat