Vad "får" man inte ta bort (tidtypiska detaljer)

FadeAway

Trådstartare
På listan skriver jag upp..

Gamla fina parkettgolv (typ fiskbenssparkett). Jag blir förskräckt varje gång sådanna rivs ut och trista klickgolv läggs in :cry:

Sv: Vad "får" man inte ta bort (tidtypsika detaljer)

Kakelugnar!
Vårt hus är byggt på 1700-talet och har en gång i tiden haft flera fina kakelugnar, men inte längre :cry:

Och vackra tak! Här satt det takpapp över vackra trätak. Men den är borta och det fina taket är vitlacerat :love:

Jag håller med om parketten, men bara om den är välskött! Var och kollade på en lägenhet förra veckan med vacker fyrstavsparkett i sovrummet. Tyvärr var den så sliten och vanskött att det inte ens hade gått att slipa ner och lacka om, dvs bara att riva ut den :(

För övrigt tycker jag att det är viktigast att spara husets själ! När mina föräldrar renoverade det hundra år gamla huset som då var i 70-80-talsstuk så gick de tillbaka till fina (nya) ekgolv, äldre design på tapeter och antikvita fönster istället för helvitt och blankt. Helt perfekt blev det!

Stuckaturer, kakelugnar, tidstypiska golv- och taklister, spegeldörrar och när en gammal fruktträdgård skövlas och ersätts med enbart sten och olika tujor etc.

Vi har en granne som bytte alla fönster, med handblåsta glas och vackra bågar, till moderna fönster som inte passar till huset för fem öre. Han har gjort om hela fastigheten som är byggd i slutet av 1800-talet till ett ultramodernt hus för "att han inte gillar gamla hus". Jag undrar varför han inte köpte ett nyare hus från början?

Gamla fönster. Vi har härliga fönster med 9 rutor i vardagsrum och kök, kommer definitivt få vara kvar. De var en stor sak jag föll för i huset när vi tittade på det.
En gammal granne har varit förbi och försiktigt undrat om vi kommer byta fönstren och blev så lättad när vi sa - nej, vi vill ha gamla charmen kvar.

Jag är fel person att svara på det här, eftersom jag tycker att man ska bevara i stort sett allt! Jag har redan terroriserat en annan oskyldig tråd med mina åsikter angående detta...

Kortfattat anser jag att det som är typiskt för just den tiden när huset byggdes ska bevaras i möjligaste mån. Om man inte gillar den perioden, så kan man köpa ett annat hus.

Det ska inte vara svart-gråa mönstrade fondväggar i ett torp. Det ska inte vara ultramoderna köksskåp i ett sekelskifteshus. Det ska inte vara klickgolv i gamla hus.

Men framför allt, min stora hang-up: Fönster! Det är nog det allra viktigaste i mitt tycke. Så länge det bara någonsin går ska man spara sina gamla fönster, renovera dem och vårda dem. Som tur är fick vi behålla våra vackra, vackra, vackra jugendfönster i mitt nuvarande hus. Visst, de är skeva bitvis och visst, det drar in. Det är inte energismart med sådana fönster, men t o m på energideklarationen klargjordes att skönhets- och kulturvärdet var högre än en ev energisparvinst vid fönsterbyte. --- Och det går ju att sy dragkorvar!

Önskar återigen att det fanns en gilla-knapp här i forumet! ;) Tillägger att om fönstren nu är så dåliga att man måste byta - då beställer man tidsenliga fönster i samma stil. Dubbelkopplade, profilerade och med fasta spröjsar! Inte några "vändbara" med fuskspröjs.

I vårt hus var mycket redan utbytt när vi köpte gården och tyvärr har man då satt in just sådana vändbara med fuskspröjs. Så pass nyligen gjort att man inte heller vill lägga pengar på att byta dom igen. Men nästa gång....

Håller verkligen med om trädgården! Det gör ont i hjärtat när fina gamla trädgårdar omvandlas till stenöknar..

Färgen på huset tycker jag är viktig. Avskyr när folk målar om sina gamla smålandstorp i gult och grönt.. Eller när de gamla alhusen målades, de ska inte målas alls! Vackra är de inte, grådassiga och lite trista på hösten, men den typen av hus ska inte målas alls. Såvitt jag vet är det eu-stöd på att behålla dem så begriper inte varför man målar...

Det enda som består av vår sommarstuga från tidigt 1900-tal är vedspisarna :cry:
ALLT annat är utbytt och den gamla charmen är borta, för alltid :cry:
Tapeterna i köket är ROSA...grisrosa med något konstigt mönster, skafferiet är borta (sådant "inbyggt") och den nybyggda toan (som jag förvisso kan förstå att de vill ha, för att slippa utedasset på vintern...) har BAJSBRUN färg på toa/handfat och liknande.

Den gamla stentrappen som fanns till entrén är utbytt mot plankor...och...näe...
Det gör ont :cry:

Sv: Vad "får" man inte ta bort (tidtypiska detaljer)

Vackra, golv, tak, fönster, kakelugnar/eldstäder etc. Inte måla plastfärg. Vill man nu förändra så finns ju faktiskt möjligheten att bevara ändå. Vi har till vissa delar kunna komma tillbaka till det ursprungliga eftersom de nubbat fast en skiva över den vackra spröjsade dörren när det var "modernt" med heltäckande dörrar m.m. kakelugnarna är dock ohjälpligt borta...
Andra har sparat de gamla fönstren så att nästa ägare kan sätta dit dem igen.

Det är svårt med bevarande, man måste ju kunna leva i sitt hus i alla sorters tidsåldrar. Men nog tycker man att de som har för avsikt att göra något ultramodernt hellre kunde välja att bygga ett nytt hus som de precis kan utforma efter rådande norm istället för att "förstöra" själen på ett gammalt hus.

Mitt hus är från ca 1870 men renoverades på 60-talet och sen lite i slutet på 90-talet tror jag. De har tagit bort väggar och en kakelugn och närapå orsakat katastrof när de tog ner en mur mellan två kakelugnar, utan att kolla att en stock i taket hade något stöd i bägge ändar!

Ren jäkla tur att inget hänt, nu är muren uppmurad igen och det sunkiga 60-talsköket utbytt mot ett mer tidstypiskt. En kakelugn som plockades ner när vi bytte ut den fula parketten mot kilsågat furugolv ska sättas upp igen, ev sätter jag upp den andra med men den kommer inte gå att elda i så ev blir det ett kakelugnsskåp istället.

Tyvärr är även en del av fönstrena bytta, ofta rätt korkat att göra då äldre fönster var mer välgjorda än nyare då de använde senvuxen gran till bågarna så de håller bättre.

I köket finns både den gamla vedspisen kvar och en modern, i vardagsrummet finns en ganska ful öppen spis med kamin. Helst hade jag satt in en kakelugn där med men pga en skortstensbrand för många år sedan så sattes det även in en konvektor som hjälper till att sprida värmen i huset. Det är även pga det som det inte kommer att gå att elda i mer än en kakelugn då röret går där rökgången till kakelugnen skulle varit. Likaså är eldstaden på vinden försvunnen och det fula röret kommer upp ur golvet där den skulle stått. Får se hur jag löser det när/om jag kommer så långt med renoveringen.

Den fula väven i hallen ska bredspacklas och sen tapetseras med en tidstypisk tapet istället, bröstpanelen ska målas om och kvistförseglas. Får jag bara hjälp att flytta skåpet som står där nu skulle jag spacklat upp väggarna på nolltid. Samma sak med ett sovrum på vinden, bredspackling och fin tapet. :idea:

Senast ändrad:

Önskar återigen att det fanns en gilla-knapp här i forumet! ;) Tillägger att om fönstren nu är så dåliga att man måste byta - då beställer man tidsenliga fönster i samma stil. Dubbelkopplade, profilerade och med fasta spröjsar! Inte några "vändbara" med fuskspröjs.

Gillar jag också! i vårt hus är fönstren uppfixade med nya karmar men i gammal stil, dubbelkopplade, fasta spröjsar - och man har använt glaset från de gamla fönstren! :love:

Vad gäller trådrubriken skulle jag vilja lägga till "Vad får man inte sätta dit" också. Jag kräks lite varje gång jag ser när folk slängt på fönsterluckor på hus där det av tradition aldrig funnits några, i värsta fall den typ av fönsterluckor som snarast för tankarna till Österrike eller New England...

Vad gäller trådrubriken skulle jag vilja lägga till "Vad får man inte sätta dit" också. Jag kräks lite varje gång jag ser när folk slängt på fönsterluckor på hus där det av tradition aldrig funnits några, i värsta fall den typ av fönsterluckor som snarast för tankarna till Österrike eller New England...

Uhh det är hemskt fult! :crazy:

*kl*

Vi gjorde lite så att vi köpte ett "modernt" hus som vi renoverar. Det är från 69 och på grund av min smak kommer det sannolikt bli nån blandning mellan 50-70-talet. Hade sambon fått bestämma hade vi levt i något slags 80-tals mecka med glasbord och porslinsdjur :D.

I princip är det orört de senaste 20åren bebott men ja orört. Men av någon anledning finns tex två(!) städskåp i köket. Vem behöver två städskåp i ett kök? Det ena är 80 och det andra är ett 60 så det är ju inte direkt några mini skåp. Så vår plan är att bygga om det ena till skafferi och få in ett ytterligare kyl/frys där skafferiet står idag. (Det är inte inbyggt utan står mot skorstenen så ingen behöver förfäras över det ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 676
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 254
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar