Vad får man inte glömma vid ett dödsfall?

hoppsann

Trådstartare
En bekant har hastigt, oväntat och chockartat gått bort. Levde själv och det är ett minderårigt barn som kommer att ärva rubbet då testamente inte verkar vara skrivet.
Försöker komma igenom de vanliga checklistorna man kan hitta på nätet. Men det är en djungel, eftersom det inte finns någon myndig i dagsläget som är självskriven att hålla i trådarna.
Den avlidnes släktingar är inte intresserade av att delta i processen (eftersom de inte kommer att ärva något ), så det blir barnets kvarvarande förälder (separerade för många år sedan) som blir den som får rodda allt. Och jag eftersom jag står kvarvarande föräldern och barnet väldigt nära.

Vårdnadsintyg. - Kan exet få det? Även om inga band finns nu, annat än att man har barn ihop?
Kan en förälder vara god man till sitt barn? Jag förstår att en överförmyndare kommer att utses, men hur är det med god man? Och om inte föräldern får göra det praktiska, vem kommer då att sköta allt runt dödsfallet från begravning till ekonomi?
Vad har ni/andra glömt som man behöver komma ihåg? Jag är den enda som inte är i chock, men det skall medges att man inte tänker riktigt klart när man är så tagen.
Får man fullmakt på banken osv.
Tusen tack på förhand.

Rent spontant så känner jag att @Ninnurur kanske kan komma med några goda råd här?
Det måste nog utses någon som har ansvar för dödsboet, jag skulle prata antingen med begravningsbyrån eller min bank för att få hjälp. Tyvärr har jag inte så mycket fakta att komma med, men jag hoppas att det är andra som kanske har mer koll på läget. Jag beklagar verkligen att ni allihopa har hamnat i det här, det måste var en stor sorg för barnet framför allt. :(

Kanske personen hade en livförsäkring med barnet som förmånstagare? (Visst heter det så?)
Ett sånt fint stöd du är för dina vänner som kan hjälpa till med det här svåra!

En bekant har hastigt, oväntat och chockartat gått bort. Levde själv och det är ett minderårigt barn som kommer att ärva rubbet då testamente inte verkar vara skrivet.
Försöker komma igenom de vanliga checklistorna man kan hitta på nätet. Men det är en djungel, eftersom det inte finns någon myndig i dagsläget som är självskriven att hålla i trådarna.
Den avlidnes släktingar är inte intresserade av att delta i processen (eftersom de inte kommer att ärva något ), så det blir barnets kvarvarande förälder (separerade för många år sedan) som blir den som får rodda allt. Och jag eftersom jag står kvarvarande föräldern och barnet väldigt nära.

Vårdnadsintyg. - Kan exet få det? Även om inga band finns nu, annat än att man har barn ihop?
Kan en förälder vara god man till sitt barn? Jag förstår att en överförmyndare kommer att utses, men hur är det med god man? Och om inte föräldern får göra det praktiska, vem kommer då att sköta allt runt dödsfallet från begravning till ekonomi?
Vad har ni/andra glömt som man behöver komma ihåg? Jag är den enda som inte är i chock, men det skall medges att man inte tänker riktigt klart när man är så tagen.
Tusen tack på förhand.
Begravningsbyrån hjälper till med mycket. Bla fullmakt till bank och liknande.
Hade de gemensam vårdnad? Isf så går den automatiskt till den kvarvarande vårdnadshavaren. Denne blir också förmyndare över ekonomin, men jag vill inte svara rakt ut på hur det blir för det beror på hur stor summa barnet ärver.
Det är barnet som blir dödsboägare men dess vårdnadshavare som får förvalta dödsboet. Ta hjälp av begravningsbyrån för att ta in en extern jurist som ordnar med dödsboet, det är helt klart värt pengarna om man inte är väldigt haj på ekonomi och juridik.
Kom ihåg att det enbart är den som företräder dödsboet som kan hålla i bankkontakter och ta alla beslut. Andra kan tycka och tänka men inte mer än så. Barnet ärver ALLT, den avlidnes familj har ingen rätt till något innan dödsboet är klart och arvtagaren vill ge bort något.

Har du mer specifika frågor så hojta, jag försökte svara så gott jag kunde nu.

Tusen tack på förhand.
Om barnet innehar över 8 prisbasbelopp kan det hamna på överförmyndarspärrat konto. 2016 är det 356800 kronor. Titta gärna på pensionsmyndigetens information om barnpension googla på det lyckades inte klistra in länken på mobilen. Föräldrabalken kapitel 10 reglerar bl.a. förmyndare och kapitel 6 vårdnaden om barn. Beklagar situationen ni hamnat i.

Kanske personen hade en livförsäkring med barnet som förmånstagare? (Visst heter det så?)
Ett sånt fint stöd du är för dina vänner som kan hjälpa till med det här svåra!

Barnet är automatiskt förmånstagare eftersom det inte finns några andra arvtagare.

Nu blir det begreppsförvirring. Förmånstagare är något helt annorlunda. På kapitalförsäkringar kan du välja vilken/vilka förmånstagare du vill, barn ärver inte dessa med automatik

Nu blir det begreppsförvirring. Förmånstagare är något helt annorlunda. På kapitalförsäkringar kan du välja vilken/vilka förmånstagare du vill, barn ärver inte dessa med automatik
Vem har pratat kapitalförsäkring? Det nämndes livförsäkring. En sådan ärvs per automatik av barnet.

Och även om försäkringsvillkoren stipulerar sambo/make/maka som förmånstagare så ärver man inte sin sambo om man inte registrerat sig som sambos hos det aktuella försäkringsbolaget.

Vem har pratat kapitalförsäkring? Det nämndes livförsäkring. En sådan ärvs per automatik av barnet.

En livförsäkring är en sorts kapitalförsäkring (kapitalskattad försäkring). Dessa hamnar " utom linjen" och ingår inte automatiskt i kvarlåtenskapen. En kapitalförsäkring/livförsäkring ärvs inte per automatik av barn. Jag kan teckna en imorgon och skriva in grannen som förmånstagare.

Jag antar att du kanske tänker på en TGL ( tjänstegruppliv) som är en form av grupplivförsäkring för de som tillhör kollektivavtal. De har grundförmånstagarförordnande till maka/make och barnbelopp eller maka/make/sambo och barnbelopp beroende på om man är arbetare eller tjänsteman.

Tack alla! :heart
Ja det är lite komplicerat och fruktansvärt för barnet. Jag har varit där och tagit det praktiska, från mat till att prata om hur det blir framåt och kramats massor. Tur att det inte var barnet som hittade sin förälder. Som bara hade somnat in. :cry:
Det verkar inte finnas någon pärm med alla papper i utan det har varit lite mer flytande. Så det är svårt att veta vad det finns för försäkringar. Jag antar att man får ringa runt och fråga?
Just nu är det fullt upp med att ordna för djur och det mest akuta. Sedan kommer man till nästa steg. Röja ur på gården, se om den kan behållas eller ska säljas.
Men vad jag förstår på er så är det ok att barnets kvarvarande förälder kan vara "ställföreträdande dödsboägare"?
Tack, det här hjälper massor :heart

En livförsäkring är en sorts kapitalförsäkring (kapitalskattad försäkring). Dessa hamnar " utom linjen" och ingår inte automatiskt i kvarlåtenskapen. En kapitalförsäkring/livförsäkring ärvs inte per automatik av barn. Jag kan teckna en imorgon och skriva in grannen som förmånstagare.

Jag antar att du kanske tänker på en TGL ( tjänstegruppliv) som är en form av grupplivförsäkring för de som tillhör kollektivavtal. De har grundförmånstagarförordnande till maka/make och barnbelopp eller maka/make/sambo och barnbelopp beroende på om man är arbetare eller tjänsteman.
Fast finns det ingen utvald förmånstagare så är det barnet som ärver. Tro mig, jag gick igenom det här för snart tre år sen när min sambo dog.

Ja det är lite komplicerat och fruktansvärt för barnet. Jag har varit där och tagit det praktiska, från mat till att prata om hur det blir framåt och kramats massor. Tur att det inte var barnet som hittade sin förälder. Som bara hade somnat in. :cry:
Det verkar inte finnas någon pärm med alla papper i utan det har varit lite mer flytande. Så det är svårt att veta vad det finns för försäkringar. Jag antar att man får ringa runt och fråga?
Just nu är det fullt upp med att ordna för djur och det mest akuta. Sedan kommer man till nästa steg. Röja ur på gården, se om den kan behållas eller ska säljas.
Men vad jag förstår på er så är det ok att barnets kvarvarande förälder kan vara "ställföreträdande dödsboägare"?
Börja med att kolla om personen var med i facket då finns det ofta medlemsförsäkringar.

Fast finns det ingen utvald förmånstagare så är det barnet som ärver. Tro mig, jag gick igenom det här för snart tre år sen när min sambo dog.
Precis. Och då är det inte "per automatik" utan därför att det inte finns någon utvald förmånstagare. Och på den punkten vet vi ju inte hur det ser ut i det här fallet.

Tänk på att inget får avyttras innan bouppteckningen är gjord, det blir en riktig soppa då.

Tänk på att inget får avyttras innan bouppteckningen är gjord, det blir en riktig soppa då.
Nej. Har föreslagit att det skall bytas lås på fastigheten eftersom ingen vet hur många nycklar som cirkulerar.
Men lägga om bilförsäkring till trafik bör väl inte vara fel? Den kommer ju ändå bara att stå fram till bodelning är klar. Säga upp telefon får man kanske vänta med. Finns kanske personer som man inte vet har kontakt osv.
Inte helt lätt på många sätt det här. :(

Begravningsbyrå/ relaterad juristbyrå har checklista på hur man effektivt hittar olika försäkringar och förmånstagare. En på mitt jobb har det som arbetsuppgift och brukar bli jätteglad när han hittat stora överraskningar åt kunden.
Det låter jättebra! :)
Som sagt, ingen vet hur läget ser ut än och om fastigheten kan behållas eller ej.
Jag hoppas att det inte blir ett konkursbo för barnets skull. Inte för det ekonomiska i sig utan för att det då brukar dra ut på tiden och "pratas i bygden" osv.
Barnet vill att allt ska göras så fort som möjligt så att dörrar som gör ont stängs.

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25