Vad får inte din katt göra?

Haukur

Trådstartare
Ja, vad får inte din/dina katt/katter göra, inne?
Satt å tänkte på det här om dan... JAg har tre bondkatter kvar hemma hos föräldrarna, utekatter, dom e väluppfostrade och har sedna kattungedagar fått veta att på bord, i bokhyllor och på köksbänkar vistas inga fyrfotingar, dom accepterar det å sätter inte en tass på förbjudna ytor.. Men nu har jag flyttat till lägenhet 40 mil från bönderna å har införskaffat två devongrabbar (innekatter) å dom har i det närmsta inga regler alls att följa. Dom är på bord, bänkar, överallt. Det enda jag håller på är: inga katter där jag hanterar mat för stunden (inga katter på matbordet när man äter, inga katter på köksbänken när jag lagar mat) och inga katter på spisen (av säkerhetsskäl). Jag tycker det funkar bra m devongrabbarna men för bara ett år sedan tyckte jag det var fruktansvärt fel, äckligt och ohygieniskt när grannens katt låg å sov på köksbordet....

Vad har ni för "vara och icke-vara"-regler till era katter? Varför?

Sv: Vad får inte din katt göra?

Jag har två innekatter som får vara på köksbordet(äter nästan aldrig där) men dock inte när vi har främmande och ska äta där. De får heller inte var på köksbänken och spisen på grund av säkerhetsskäl och att jag inte vill ha dom där jag hanterar maten.(hänger knivar och köksredskap på krokar)

Annars så får dom vara överallt!

Mammas katter däremot(som är utekatter) får intevara på borden nånstans (fast dom brukar ta chansen när ingen ser) :p

Regler???

Det var väl katter du frågade om ;)

Mina gossar får inte bada i akvariet eller försöka äta upp fiskarna.
Dom får heller inte vara på borden, men det är de ändå när jag inte är hemma :angel:

Våra två (innekatter, bondkatter) får inte vara på spisen och inte på diskbänken. Men det är de ibland ändå när de tror ingen ser.

Egentligen får de inte vara på matbordet heller, iaf inte när vi äter men det händer ibland ändå :o

Dom får inte vara på köksbänkarna. Eller vardagsrumsbordet, köksbordet får dom vara på så länge vi inte äter där. Det är deras matplats också.
Ena katten är urduktig, den andra gör precis tvärtom när ingen ser.. Eller när någon ser.. :smirk:

Mina får inte vara på bordet i vardagsrummet. Köksbordet får de dock vara på, men inte när vi äter.
Köksbänkar och spis får de heller inte vara på, med där har de å andra sidan aldrig ens funderat på att hoppa upp.

Nu har jag ju en kull kattungar på nu 9 veckor, så det händer väl liite oftare att de är på vardagsrumsbordet, men jag jobbar på att lära dem, och det går framåt! Nu hoppar de i alla fall ner när man fyar åt dem...

Har inga regler alls...förutom att lillkatten inte får kissa i Biabädden ;-)..Men det skiter hon i, så den får plockas bort varje morgon. Ja just, sedan får dom inte vara på diskbänken när jag håller på med mat...annars är det fritt fram för det mesta här hemma ;-). Just..en sak till, dom får inte vara ute på balkongen ensammen...detta pga att jag ej har den in nätad ännu.

Mina har följande regler:

*kissa i lådan
*inte klösa på annat än klösbrädan
*inte på bordet när det är mat där
*inte på diskbänken när det är mat där
*inte gräva i blomkrukor
*inte förstöra sånt mamma lägger värde på

Om dom följer dessa är en helt annan story :angel:

Jag har en huskatt som är inne.
Hon får inte vara på köksbänken, soffbordet och köksbordet. Hon får inte stå framför datorskärmen(ligga går bra för då är hon inte ivägen) och man får inte bjuda henne på mat från köksbordet.
Hon får inte heller klösa på mattor, utan bara på klösbrädorna och på en gammal skrivbordsstol.

Min katt får göra och vara precis var hon vill :smirk:

Hon är jättebortskämd hon brukar sitta på köksbordet när jag äter o så äter vi tillsammans!!

Jag VET, många tycker jag är jätteäcklig, men hon är ju min lilla bebis :crazy:

Hon får inte kissa o bajsa utanför lådan förståss...

Våra vildar får inte vara på bord, spis och köksbänk. Det efterföljs så länge vi är hemma :D när vi inte är där är ju inget farlig framme heller... De får inte gräva i krukorna heller, men det skiter den lilla högaktningsfullt i :devil:

Mina katter får vara överallt förutom på spisen och diskbänken. De får inte heller vara på matbordet när vi äter. Men det är allt.

Mina katter har inga regler, men sköter sig ändå. :) River aldrig ner något, klöser inte på väggar/möbler, stjäl inte mat.

Det är två bondkatter som kommer och går som de vill hemma hos pappa - kattluckan i garageporten kom dit under stora protester från farsan men numer anser han att det är nåt av det bästa han nånsin fixat ;)

Våran katt fick från början lära sig att inte vara på matbord eller köksbänkar och det har under 14 år alltid fungerat utmärkt! Vässa klorna på soffan-regeln har väl inte alltid följts lika slaviskt, men det räcker att man höjer ett finger eller bara tittar åt hennes håll så drar kisse in klorna och flyr för livet :cool:

Nu har katten precis flyttat hem till mig och hon är lite förvirrad över det här med vad som är köksbord egentligen (köksbänken har hon dock inte besökt). Jag inser att denna förvirring är ganska så berättigad, med tanke på att köksbordet är fullt av kurslitteratur och det äts mest i soffan eller på stående fot i köket :angel:

"Egentligen" får hon inte heller vara i våran säng eftersom sambon är lite allergisk. Men den regeln håller vi inte vidare hårt på, hon har ju alltid fått vara i sängen tidigare och så är det ju så gosigt med en kurrande misse vid fötterna (tycker jag iaf) ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka