Vad får fånghästar äta?

Sv: Vad får fånghästar äta?

jaja men inte i mängder, så sa hon till mig i alla fall.. men men..Morätter tror jag inte är lika farligt.. men sen så har ju intedin precis fått fång, kan vara lite det med...
Vad ger du din mer? Ger du den grenar att tugga på?

Det han kommer äta i vinter är: 13kg hö, 5dl mussli och 5dl kornkross.

Förra vintern åt han: 12kg hö, 1l lussern, 5dl kornkross och 1l vetekli.

Grönsaker, frukter och trädgrenar innehåller oftast varierande mängder av stärkelse eller fruktan. Alltså ämnen som man vill undvika för den fångssjuka hästen.

Satsa på ett bra grovfoder med god proteinhalt. Om hästen inte är fet och behöver tugga mera så satsa på halm som sysselsättning. Så enahanda diet som möjligt ska det vara så de snälla bakterierna får tillfälle att växa till utan störningar.HH

Okej, ska göra det då:D..tack för hjälpen..
Så det är lugn och ro man vill de ska ha i tarmen?
Vi ger vårt sto något som skulle vara bra för tarmen, vet rek det..så det får hon just nu, har även läst här att vanlig jäst kan vara bra det med..just för tarmfloran..

Det tyckte jag var bra skrivet av HH, så enkelt som möjligt och inte mer än nödvändigt.

Tack så mycket för hjälpen:P:P men unrar nu hur jag ska göra efter dt att hon stått inne i 3 veckor utan varken gräs elelr liknande.. 10 min varje dag till att börja med? eller ska jag börja med det tidigare?

Sockerhalten får inte vara för hög. Det handlar om rimliga mängder. Frostgräs är extra skadligt även "vår"-gräs men det vet du antaglige..

Senast ändrad:

Hästen bör ju inte släppas på gräs över huvudtaget mer denna säsongen. Min fångis som varit frisk nu i 2,5 år har bara fått provsmaka lite gräs denna sommaren, annars har hon gått i gräsfri hage o fodrats med hö

Tack så mycket för hjälpen:P:P men unrar nu hur jag ska göra efter dt att hon stått inne i 3 veckor utan varken gräs elelr liknande.. 10 min varje dag till att börja med? eller ska jag börja med det tidigare?

Mer gräs i år är nog bara att glömma. Gräset blir speciellt farligt om det är frost under natten och soligt på dagaran, så höstgräset är inte att leka med.

Okej, men vi har ingen helt gräsfri hage, men jagbhar dock gjort en liten hage till henne där de har skitit innan och gräset är högt och gammalt..Nu undrara jag hur mycket, eller hur länge ska jag låta henne gå i den? Har tyvärr ingen möjlighet till sandpaddock..Men jag menar jag vill ju inte hon ska gå i stallet hella hösten, ännas tills det kommer massa snö..

Okej, men vi har ingen helt gräsfri hage, men jagbhar dock gjort en liten hage till henne där de har skitit innan och gräset är högt och gammalt..Nu undrara jag hur mycket, eller hur länge ska jag låta henne gå i den? Har tyvärr ingen möjlighet till sandpaddock..Men jag menar jag vill ju inte hon ska gå i stallet hella hösten, ännas tills det kommer massa snö..

Detta med fång är svårt och jag är inte någon expert på det men jag har förstått det som att det kan vara farligt för dem även i en hage med högt gräs. Om min häst nyligen haft fång hade jag inte släppt henne i en sådan hage.

Jag antar att det är samma häst som i din nya tråd dvs den som fick fång för en vecka sedan? Även om jag inte kan allt om detta så vill jag nog säga att den hade jag definitivt inte släppt ut i den hage som du beskriver. Jag är övertygad om att man måste vara jätteförsiktig med fånghästar. Jag tror inte att det är jag som är överdrivet ängslig.

Senast ändrad:

Nej ja vet att jag måste vara jätte försiktig..Men jag vet samtidigt nte hur jag ska bära mig åt o du förstår det med..Vi har ju inga andra hagar, hur ska man då göra?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
640
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: screen
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
290
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka