Vad får fånghästar äta?

Josssefine

Trådstartare
Alla säger att fång hästar inte får äta det och inte det..
Men vad får en fånghäste äta egentligen?
Ja menar tex frukt och sådant grönsaker? är det tillåtet?

Sv: Vad får fånghästar äta?

Det jag har fått höra och använder mig av är, aldrig äpplen men då och då en liten morot. Är väldigt restriktiv. Gubben fick tag i några äpplen i hagen och fångkänningen kom som ett brev på posten (??? citymail?). Lyckligtvis gick det över lika fort som det kom när dieten hölls strikt igen.

okej, så du ger din bara hö och halm? Just nu medicineas min..Men tänkte vad man kan ge henne, i med att de e ganska trist för henne att bara stå där utan minsta godsak.. men okej morot e okej nån gång i bland..Du vet inget om typ gurka eller så?

Nej, jag har aldrig försökt ge mina hästar gurka. Och är det i det akuta läget som milly frågar om så hade jag inte gett någonting. Därför att fång är en djävulsk sjukdom och jag skulle aldrig orsaka en sådan sak om jag på något vis kan undvika det. I det akuta skedet lever man på marginaler!

Ge inget alls utom hö i det akuta läget. Sen när hästen är frisk och igång kan den i princip äta "vad som helst" som andra hästar, men man ska alltid vara noga med invänjning. man bör undvika spannmål och annat med snabba kolhydrater och mycket stärkelse (socker). Vissa tål alla foder väldigt bra även efter fång, medans andra blir jättedåliga av minsta lilla.

Efter det akuta läget kan de ju i princip äta det alla andra hästar äter. En fånghäst har ju samma näringsbehov som vilken annan häst som helst, det verkar många glömma bort.
Det enda jag tänker på med min är att det är låååångsamma foderbyten varesig det gäller kraftfoder eller hö.

Det finns många tankar om vilken typ av kraft de kan och inte kan äta, men det har jag aldrig bekymmrat mig så mycket om. Det enda jag undviker att ge är betfor. Jag ger det som behövs. Dock är det för mig en självklarhet (fånghäst eller ej) att ge så mycket hö som möjligt.

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att säga att de i princip kan äta det alla andra hästar äter. Givetvis är det viktigt att inte svälta fånghästar. Gott om hö med bra värden är jätteviktigt. Min veterinär vill absolut inte att min gamle fånghäst får äta kraftfoder. Lucern har han fått hela tiden och det går bra. Men något annat kraftfoder vill hon inte att jag sätter in. Vill nog säga att det är bra att iaktta största möjliga försiktighet. Ett nytt fånganfall kan ju faktiskt bli hästens död.

okej, Men som ni säger får hon inget annat än hö nu, vill inte riskera något.. men Lucern vad är det? Kanske det kan vara bra för henne senare? Hon är troligen dräktig med.. suck bra timing va?? eller inte..
men men..
Finns det något med man kan ge sen när det inte är akut längre.. alltså efter medicineringen och box vilan?

I vårt förra stall gav man just dräktiga hästar lucern. Lucern är alfalfa. Det är ett grovfoder, egentligen, som finns i både pelletsform och i form av hackad strå. Det är mycket proteinrikt. Gillas väl lite olika av hästar. Min gubbe äter det med glädje. Mitt förra sto tog ganska lång tid att få att äta.

Det finns faktiskt speciellt fånghästfoder som påstås ha antiinflammatoriska egenskaper. Tror att det är Dodson&Horrell som tillverkar det. Innehåller inget spannmål. Är ganska dyrt (tror 200 eller lite mer för 18 kilo, är inte säker). Kanske kan vara värt att prova om inte lucern funkar.

Min med kroniskfång får hö med bra värden, men det räcker inte till då han tränas och tävlas en hel del. Vad tycker du att han ska äta då?? Han har alltid ätit kraftfoder sedan sina fånganfall och det har inte varit någa problem, långsamma övergångar bara. De andra två fånghästarna i stallet fär oxå kraftfoder. Dock i måttlig mäng och absolut inte mer än de absolut behöver.

Lucern är en bra idé enligt foderrådgivare och veterinärer. Som sagt finns det också speciellt fånghästfoder.

Men om inte lussern går ihop med analysen på höt och hästens behov då?
Har oxå tittat på det speciella fångfodrt men tyckte inte att det var något.

Ok, var och en blir salig på sin tro. Kan kanske också vara annorlunda med hästar som tränar och tävlar mycket (egen fundering). Kanske gör av med stärkelse och sådant på ett annat sätt. Min går ju bara tre ggr i veckan varav någon promenad och så. Fast då skulle jag ju fråga mig varför hästen får upprepade fånganfall.

Eftersom din häst går så lite så klarar han sig ju på bara hö, vilket då är det absolut bästa (fånghäst eller ej..) min går så mycket att det inte räcker.
Tilläggas kan att hästen inte har haft ett enda fånganfall under de åren jag haft honom, utan santliga var innan min tid när han var liten.

okej, men är det bara jag som fått det om bakfoten att proteiner ej är bra för hästen, elelr i alla fall inte för mycket av de?

Den gammal teorin om fång var att det fick det av protein. Så är det INTE. En fånghäst har samma proteinbehov sam vilken annan häst som helst.

aha..På så vis..Vet du något mer som fång hästar får äta? tex grönsaker eller likande.. vet att man ej får ge äpplen.. men varför gentligen?

Vet att en veterinär sa att man inte ska ge i stora mängder av någon anledning som då var väldigt logisk men som jag nu inte kommer ihåg. Jag ger min äpplen och morötter lite då och då utan problem.

Precis som Bee skriver så har det inte med protein att göra. Den teorin som nu härskar är att det är fructan som utlöser fång. Fructan bildas i gräs (och en del andra saker) när glucos och polymerer samreagerar. Detta bildar då fructan. Detta är någonting som hästens tarm inte kan identifiera när kedjorna av fructan blir för långa och då uppstår förgiftningssymtom (kan vara något fel i förklaringen men jag har för mig att jag läst det så här).

Alltså har fånghästar lika stort proteinbehov som andra hästar. Fructan finns även i hö, framför allt i rajgräs (men kan även finnas i timoteij, så ingenting är helt säkert). En fånghäst behöver som de andra skriver lång invänjning av fodermedel så att tarmfloran inte rubbas.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
909
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
640
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: screen
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
290
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka