Vad f*n ska man göra?

Sv: Vad f*n ska man göra?

bengall skrev:
Hade ett långt samtal med djurskyddet i den aktuelle kommunen.
När det gäller "fysisk" vanvård så kan dom ju göra en del, men om hästarna har mat, vatten, utevistelse och "regelbunden" hovvård (dvs. verkning vid behov) så kan dom inte göra särskilt mycket. :(

QUOTE]

Nu förstår jag inte riktigt. På vilket sett blir hästarna misskötta menar du? Det ligger väl inte i hästars behov att bli ridna eller körda. Jag vet en gård som samlar på pensionerade travare. Hästarna går där i flock, friska och välmående i syfte att hålla landskapet öppet men behöver inte längre arbeta. Jag skulle gärna vara häst där.HH

Ligger det här ute i bushen möjligen?

När ska vi ta Buke-träffen här föresten? ;)

Senast ändrad:

Nej, det ligger i ett annat län.

Ja, din fölträff har jag undrat över när den blir. :confused:
Har fölisarna kommit nu? *VILL SE* :banana: :banana:

Jag har iaf tid dom 2 kommande helgerna.
Lägg gärna ut en egen tråd på Senior eller Gnägg.

Naturligtvis ligger det inte i hästarnas behov att bli ridna/körda.

Jag vet inte exakt HUR dom blir misskötta.

NU har dom iaf bete. Frågan är hur det var tidigare.
Med tanke på hur pållarna såg ut, så har dom bara fått minimigiva och knappt det.

Flera av hästarna har "gått in i sig själva", dvs dom är så gott som okontaktbara.
Man kan ju undra över vad dom varit med om.

Jag tror att du kan varva ner lite. Man måste ju lita på att kommunens djurskydd gör ett bra jobb.

De har också lagar och regler som måste följas.

Och det som kanske du tycker är vanvård, är kanske istället bristande i vården...en helt annan sak...inte roligare att se kanske, men precis som dom svarat dig, svårt att göra någonting åt...

Men om han nu är i deras "rullar" så har de koll på honom, de släpper ointe ett fall innan de anser att det är avklarat...

Dokumentera eländet.
Ta kort, video m.m.

Ge kopior till ansvariga och hota med pressen om dom inte gör något..

AM

Nafayette skrev:
Dokumentera eländet.
Ta kort, video m.m.
Ge kopior till ansvariga och hota med pressen om dom inte gör något..AM

Varför ska man hota med pressen?!?
Jag hoppas fortfarande att det finns människor med civilkurrage i sveriga e som vågar stå upp för sina åsikter!!! :devil:

Och vad F*N har mannens stackars släktingar med hans hästar att göra??? :confused:

Fy. så lågt att blanda in dom!

Dokumentera det helaOM det är VANVÅRD!!!

men ge det sen till miljö o hälsa, det är deras jobb att ta hand om sådant, inte privatpersoners!!!

Bengan skrev:
Dom enda gångerna han gör något, är när han får förelägganden
från kommunen. Han har massor med anmälningar mot sig.

Om det nu är som han säger så är det ingen bra hästhållning.

För att någon ska bli av med sina djur så måste halva besättningen först ha svältit ihjäl..

Tyvärr så är det så.
Myndigheter är som en stor fyrkantig cementkloss..
Ej smidig eller vändbar.

Under tiden så far djuren ännu mer illa.

Om nu myndigheter inte götr något så får man väl ta civil olydnad.. :devil:

AM

*knapplan*

Jag tror att jag har sett det mesta i hastvag. Men aldrig har jag sett hastar som mar sa psykiskt daligt att de "gatt in i sej sjalva". Hur gor dem det??
Aven de vildaste av vildhastar reagerar nar nagon kommer och man far alltid kontakt med dem. Och aven om de ar valhanterade hastar som blivit svultna en langre tid, sa far man minsann kontakt med dem.

Jag forstar inte hur hastarna har "gatt in i sej sjalva", de har ju inte alls samma kanslomassiga behov och system som vi manniskor har???

Däremot kan ju djur bli lite apatiska...en tjej som har mage att kalla sig hästmänniska i vår närhet, ger sina unghästar aldelles för lite,och dåligt grovfoder,inga mineraler...inget kraftfoder mm till sina ponny-unghästar, Och sen har hon mage att skryta med hur lugna och snälla dom är!!! För att dom står still i utedriften och försöker hålla värmen istället för att springa runt och lattja med varandra...

och så länge folk är redo att köpa billiga hästar av denna typ av människor ,så länge kommer verksamheten att fortsätta!!!

Jag vet inte hur hästarna mår/är, eftersom jag inte träffat dom själv.

Dom uppgifter jag fått är från personer som har känt hästarna i flera år innan dom hamnade på det stället.

Det kanske är som "ancan" skriver, att dom är apatiska?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 560
Senast: vtok
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama