Vad f*n ska man göra?

bengall

Trådstartare
Jag "känner" en man som har ett antal hästar.
Han hyr också ut stallplatser.
Själv bor han 21 mil från stallet och är där kanske 1 ggr/månad.

Nu till problemet.
Jag har fått reda på från "tillförlitlig källa" att han fullkomligt
struntar i hästarna.
Dom enda gångerna han gör något, är när han får förelägganden
från kommunen. Han har massor med anmälningar mot sig.

Hästarna går ute dygnet runt och några tjejer ser till att dom
har vatten.
Hälften av hästarna har helt "stängt av sig" psykiskt,
dvs. dom är okontaktbara, även från sådana som hästarna känner.

Jag känner alla hästarna sen tidigare och har även ridit flera av dom.

Vad kan man göra för att "rädda" hästarna?

Sv: Vad f*n ska man göra?

Det låter ju som han redan har djurskyddsinspektörer på sig så det enda som "går" att göra är nog att försöka övertala honom att sälja hästarna... "Tyvärr" krävs det ju en hel del för att hästarna ska omhänder tas... Men om föreläggandena innebär att han riskerar att bli av med hästarna så finns det kanske hopp där.

Jag skulle ringa till kommunen och anmäla personen ifråga hos djurskyddsinspektören. Har han ögonen på sig sedan tidigare så brukar de agera ganska snabbt.

Du kan anmäla till SHV (svenska hästars värn) och begära att få vara anonym så tar de en koll och om det visar sig att det är så illa som du säger, göra en anmälan till polisen.
Du kan kontakta SHV via hemsidan.

Det är kommunens djurskydd som man anmäler till, de kan sen skicka ut veterinär som tillsammans med djurskyddet gör ett "åläggande" om vad som måste åtgärdas inom en viss tid, sen ska personen i fråga kollas upp att "åläggandet" är genomfört, är det inte det så ska vet och/eller djurskyddet polisanmäla.

Så har jag uppfattat at det går till, har en god vän som är distriktare och hon åker på en del såna här ärenden,(ibland faktiskt med polisbeskydd)

mimus skrev:
Så har jag uppfattat at det går till, har en god vän som är distriktare och hon åker på en del såna här ärenden,(ibland faktiskt med polisbeskydd)

Ja, jag känbner också ett par som är ute, det är rätt otäckt att det ska krävas extraskydd...djurägare kan bli ganska argsinta....

Det är bara att fortsätta att anmäla. Dels talar det ofta för att djurägaren faktiskt gör sig skyldig till brott om flera anmälningar om samma djur /ägare kommer in. Ringa anonymt tycker jag INTE man ska göra. Nackdelen är att det kan vara svårt att gå vidare för den som utreder fallet...då det ibland kan behövas vittnen eller dokumentation om vad som hänt eller tidsangivelser mm mm. Så det är väl bara att ringa Miljö och Hälsoskyddet...strunta i SHV eftersom man behöver inte gå en omväg via dom..dom har ändå ingen befogenhet att göra något. Det kan du fixa lika bra som dom och snabbare.

Mynta2 skrev:
Det är bara att fortsätta att anmäla. Dels talar det ofta för att djurägaren faktiskt gör sig skyldig till brott om flera anmälningar om samma djur /ägare kommer in. Ringa anonymt tycker jag INTE man ska göra. Nackdelen är att det kan vara svårt att gå vidare för den som utreder fallet...då det ibland kan behövas vittnen eller dokumentation om vad som hänt eller tidsangivelser mm mm. Så det är väl bara att ringa Miljö och Hälsoskyddet...strunta i SHV eftersom man behöver inte gå en omväg via dom..dom har ändå ingen befogenhet att göra något. Det kan du fixa lika bra som dom och snabbare.

Jag håller med dig om att det är onödigt att gå en omväg men det finns de som vill vara anonyma och då måste man ju gå via någon...

Hänger på tråden... Har vetskap om ett stall med tre hästar som så vitt jag vet bara får komma ut några timmar varannan vecka (bara en person som klarar att ta ut dem). Är det någon idé att anmäla? Det finns ju inga regler för att hästar har rätt till utevistelse?

Tyvärr är det knappast ngn idé att anmäla för att hästarna inte kommer ut i hagen, blir de skötta annars?Får foder osv?Det är ju ganska känt att till å med vissa landslagsryttare aldrig låter sina hästar gå ut å en sån ryttare skulle knappast bli av med sin rätta att ha häst-TYVÄRR

Man får vara anonym via Miljö och Hälsoskyddet också. Finns ingen anledning till att gå en omväg via SHV då.

SHV är inte s¨snabba med att åka ut och kolla! Jag anmälde en gubbe (westerngubbe här i stan, han har t.o.m. varit med på tv och alla hästtjejer i stan känner till honom för den vidriga person han är) till SHV efter att han inte hade mockat hästens box påen månad (!!!!!!). En annan tjej i stallet gjorde det åt honom (eller åt hästen rättare sagt. Vi andra gjorde det inte då vi ville att SHV skulle se hur illa det verkligen var) och mockade ut 11 (ja, ELVA!!) kärror med skit. Höästen hade dessutom ett sår sen från när han släpptes på bete och hade haft såret sen juni (nu var det november....). Fast han hade det här såret så kände ägaren för att rida och gav sig ibland ut på 2 timmars turer (hästen var inte ens igång, utan kunde stå i en vecka, sedan blev han riden, sen stod han i två dagar och sedan blev han riden i 3 timmar igen, och inte skritt, utan oftast en lång galopprunda.... Om inte hästen orkade sparkade han till honom med sporrarna allt vad han orkade.)
Jag och några tjejer skötte om såret, men då det aldrig blev bättre ringde jag till SHV och sa till alla i stallet att han var anmäld. Nästa dag åkte hästen till djursjukhuset och där konstaterade dom att om inte vi hade gjort rent det hade de antagligen fått ta bort hästen. Hade fått kallbrand tror jag (såret var pyttelitet från början men hade blivit stort som en tennisboll och var varit och infekterat) eller nåt liknande (var 1½ år sen detta hände) och de blev tvungna att ta av en del av musklerna runtomkring och skära bort en hel del hud.
Häösten var på sjukhuset i 2 veckor och blev behandlad med antibiotika och fick sedan komma hem.
Jag ringde SHV ännu en gång men då sa de att de inte kunde göra nåt då han hade tagit hästen till sjukhus.... De verkade inte bry sig om att hästen höll på att dö...

Hästen skulle vara konvalescent i 2-3 månader minst. Ägaren mockade nu varje dag efter att jag följde honom som en hök.... Sedan flyttade jag i december och då blev det som vanligt igen. Han slutade mocka, slutade åka på återbesök till vet, och började RIDA. Nu snackar vi inte en lugn skritttur på en kvart, utan han försökte sig på att hoppa (han har aldrig hoppat, inte heller har hästen) BARBACKA!
Så jag ringde SHV igen och igen och igen för varje sak jag fick reda på. De sa att jag måste ha bevis och att de ändå´måste säga till ägaren innan de kommer, och då kommer ju han fixa till boxen och hästen... Så de sa till mig att sluta ringa då de inte kunde göra nåt ändå.

Förstår inte meningen med att de finns egentligen när de inte gör ett skit... (vi var 7 tjejer som kunde berätta allt vi hade sett, men det ville de inte höra...)
Ringde till en tjej som jobbade hos kommunen med som jobbar med vanskötta djur, och hon sa att hon inte hade hand om hästar, utan att det i första hand var SHV man skulle vända sig till, då hon hade fullt upp med andra djur.

Suck... När ska de stackars djuren få nån hjälp?!

Ni som bor i Halmstad... Han var med på meditv... Försökte leka cowboy... Jag hade avslöjat hans namn här om det inte fanns en risk för att bli portad...

Va ? Sa dom på Kommunen att det var i första hand SHV uppgift ?? Stäm kommunen säger jag...det är ju deras uppgift i första hand...dvs Miljö och Hälsoskyddet som ÄR en del av Kommunen :(...Jag har förövrigt likartad erfarenhet som dig av SHV...mitt ombud var inte ett dugg intresserad av att hjälpa till :(

Itchie skrev:
Hänger på tråden... Har vetskap om ett stall med tre hästar som så vitt jag vet bara får komma ut några timmar varannan vecka (bara en person som klarar att ta ut dem). Är det någon idé att anmäla? Det finns ju inga regler för att hästar har rätt till utevistelse?

Enligt jordbruksverket ska väl hästarna ha daglig utevistelse, minst 4 timmar (Om inte hästen är skadad osv) om jag inte har fel...? Så det borde väl gå att anmäla..

Nej, det är bara allmänna regler att man BÖR låta hästen ha tillgång till utevistelse..Så..tyvärr, man behöver inte ens släppa ut en häst...VILLKET jag finner högst märkligt eftersom korna måste få vara ute nuförtiden :(. Tids nog kanske det blir lag, hoppas det.

chrysler skrev:
Tyvärr är det knappast ngn idé att anmäla för att hästarna inte kommer ut i hagen
Det var det jag befarade... Utöver utebliven utevistelse har jag så lite att gå på. En av hästarna lär ha fång (har "hört" att den vid ett tillfälle knappt klarade att gå ut i stallgången). En annan är vävare (syns tydligt när den väl är ute i mini-hagen). De verkas sällan, men hur sällan? Rids/körs inte över huvud taget. Usch, jag blir vansinnig av sådant här! En vacker dag får jag ett utbrott och skäller ut människorna ifråga, vilket antagligen leder till att jag: 1. får stryk, 2. blir anmäld själv eller 3. blir hotad och vaknar en morgon med trasigt häststaket och sönderskurna däck på bilen...

Senast ändrad:

De låter ju som riktiga psykopater det där... :eek: Skulle de verkligen skära sönder dina bildäck å misshandla dig? :crazy: Du får låna min brorsa å min sambo som väktare, båda är närmare 2 meter med muskler, ingen muckar gräl med dom :devil:

Hade ett långt samtal med djurskyddet i den aktuelle kommunen.
När det gäller "fysisk" vanvård så kan dom ju göra en del, men om hästarna har mat, vatten, utevistelse och "regelbunden" hovvård (dvs. verkning vid behov) så kan dom inte göra särskilt mycket. :(

"Psykisk" vanvård kan dom knappt göra något åt, förrän hästen lägger sig ner för att självdö.

Jag hittade en annons här på Buke.
Han har ALLA hästarna ute till försäljning, men det begärda priset på hästen i annonsen är iaf 20.000:- för högt, med tanke på form, psyke och utbildning.
(Det är bara en häst som presenteras i annonsen, men andra hästar finns också.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 560
Senast: vtok
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Saile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama