Vad f-n är detta?

Bewelinn

Trådstartare
Ursäkta Tynna att jag skriver om din häst :angel:

I stallet har vi alltså en 6-årig arabvalack som alla trodde hade erlichia. Vi trodde det, veterinären trodde det. Blodprov togs och: det finns inte ett spår av någon fästingsjukdom överhuvudtaget, alla blodvärden är tiptop.

Hästen är halt på alla fyra men det går inte att lokalisera till någon speciell led (försämras dock av böjprov oavsett led eller ben), är allmänpåverkad (hängig och sur), har plötsligt blivit oförklarligt svårfödd och är allmänt off. Har vilat en månad och även fått en kur Metacam, utan någon förbättring.

Veterinären säger att han inte sett ngt liknande och vet inte vad man ska göra :crazy: Inte vi heller... Sista halmstrået, equiterapeuten kommer ut i nästa vecka.

Vad tror ni? Har ni sett ngt liknande? Alla ideér och uppslag välkommnas
 
Senast ändrad:
Sv: Vad f-n är detta?

Nej, samma hagar, samma vatten och samma stall. Ingen av de andra hästarna i stallet har något liknande heller...
 
Sv: Vad f-n är detta?

Har han ledinflammationer, eller reagerar han på böjprovshälta men det går inte att släcka reaktionen med ledblock?

Om han har ledinflammationer så låter det ungefär som min dam var. Halt högt och lågt, svarade iofs på behandling men dte kom tillbaka, på slutet svarade hon inte på behandling heller. Var sur och grinig mot slutändan (vi höll på i nästan ett år och tragglade), föll ur muskulärt och var off och loj.

Vi visste ju förvisso att det generellt var ledinflammationerna och ledhältorna som gjorde henne sur och off osv, inte så kul ha ont i benen hela jädra tiden liksom. Men vi kunde inte begripa var ledinfl kom ifrån.

jag GRÄT när erlichios och borreliosprovet kom tillbaka negativt, veterinären med, vi trodde verkligen det var det men nehe.

Som sista halmstrå bytte jag equiatriker (min vanliga sa att det fanns bara muskulära spänningar och ansåg det var bara ta bort hästen, inget att hålla på med med sådana problem i lederna så ung). Nya equiatrikern konstaterade och rättade snedhet i nacke, bog och kors. Där kom vändpunkten! Idag är hon helt friskförklarad från sina 'konstiga ledproblem' (däremot är hon konvalescent efter en benbitsop, den hade dock inget med det tidigare att göra).

Vill du ha hela storyn, om du inte hängt med, så hojta. Det var mer än en vet som slet sitt hår och undrade VARFÖR och inte visste vad vi skulle göra (hon hann bli utdömd två ggr, av två olika vet).

Håller tummarna equiatrikern hittar något!

I övrigt så undrar jag som sagt om ni ledbedövat, och om hästen är röntgad?
 
Sv: Vad f-n är detta?

Känner en som tidigare haft en häst som har de symptom du beskriver och den hästen hade som reumatism ungefär... Den var dålig i lederna både här och där och blev aldrig ohalt. Den fick hela tiden inflammationer i lederna och hästens allmäntilstånd blev sämre och sämre så de fick ta bort den till slut.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Tynna har visst skickat PM till dig! ;)

Nej han är varken röntgad eller bedövad helt enkelt pga att veterinären inte visste var han skulle börja pga reaktionerna i alla leder i alla ben. Vi hoppas att ET ska ge oss ngt att gå på högre upp eller kanske hitta en "primärhälta" som orsakat de andra pga avlastning. *hoppas hoppas*

Jag har följt Kele och Vision "genom åren" faktiskt, arabnörd som jag är ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad f-n är detta?

Tillägg: Hästen blev inte ohalt eller ens bättre under Metacambehandlingen
 
Sv: Vad f-n är detta?

Jag har svarat på mailet. Och som jag skrev där så skulle jag def byta veterinär, klinikutreda hästen ordentligt med både röntgen och bedövningar, och sen ta det därifrån. Och självklart då equiatriker också. Men boka en kliniktid imorgon. Och lova att uppdatera!

Jag vet också en häst med typ reumatiska besvär som fick tas bort, ungefär samma story som Unica beskriver.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Hur länge hade hästen varit sjuk då Ehrlichiaprov togs? Om det togs i akut skede och man tog blodprov för antikroppar kan det vara för tidigt taget för att de ska ha hunnit bli positivt. Ska helst ha gått 14 dagar om man säkert ska kunna säga att det är Ehrlichia. Tar tid för antikropparna att stiga i blodet.
Om man fortfarande misstänker Ehrlichia kan man ta ett nytt prov 14 dagar efter det 1:a för att se om det skett någon stegring av antikroppar. Borrelia kan ju ha liknande symptom med ledproblem och konstiga hältor. Det sägs vara väldigt ovanligt på häst av någon anledning men kan väl vara värt att kolla upp.
Det är ju vanligt på hundar med både Borrelia och Ehrlichia infektion med konstiga hältor och att de har ont i flera leder samtidigt.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Svarar både dig, Alex och Lappe!

Nej, han har ingen feber

Han har varit riktigt dålig ca sex veckor men när man tittar tillbaka så var ngt "lurt" redan i februari. Han var ohalt då men dämpad och stod en hel del för sig själv i hagen. Hans bästis hade precis flyttat från stallet då så vi trodde det berodde på det :crazy: Hela tiden har det varit så att det varierat lite, vissa dagar har han verkat piggare/ohaltare, vissa dar sämre. Hältan har också verkat vara på olika ben olika dar, vilket ju iofs kan bero på avlastning.

Proverna kollade både borrelia, erlichia och allmän blodstatus samt efter tecken på annan infektion. Allt var ok

Ja det lutar åt ett klinikbesök, vi vet ju iallafall att det inte är en fästinginfektion...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad f-n är detta?

Och B/E provet var verkligen NOLL?

Min valack hade ju samma problem, och han hade dock positiv titer för erlichios, men bara 1:160. Behandlades på den och blev som ny.

MEN, jag fick ju byta klinik för det, för veterinären på den kliniken jaga nvände först sa först att 'inga tecken på B/E', jag - som bara ville ha titern och sen byta klinik - tyckte att 'jaha så ingen titer då?' varvid vet tyckte att 'ja, han har ju HAFT erlichios, men har inga problem av det nu' och så fortsatte det sådär tills jag i princip vrålade i telefonluren att 'GE MIG TITERN!!* :angel:

Så, om du inte vet att det verkligen är 'ingen påvisbar titer' så kan det ju vara värt att försäkra sig om det. Jag misstror inte er veterinär, men just in case bara.

Unghästens provsvar fick ju jag direkt hem i brevlådan, och fanns inte en enda titerjävel i sikte. Vi tog allmän blodstatus på henne med och inte ett skvatt, något lågt Hb bara, men inom normalintervallet. Men allt annat UA, inga infektioner, inga bristillstånd, inte ett skvatt. Tog till och med blodprov och kollade ASAT och muskelvärden. Icke.

Men som sagt, haft två med ungefär samma symptom som er (valacken på pricken, stoet i princip lika förutom mindre 'hängig') - en hade erlichios, den andra inte (hon var då istället sned) så det är ju verkligen ursvårt att veta, spec utan ledblock och rtg.

Men eftersom det låter *SÅ* erlichios, så kolla lite vänligt så det verkligen var ingen titer, om du inte sett pappret själv.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Hmm... låter mystiskt!
Ehrlichios ger feber i regel.
Ryggproblem som SI leden ger ju ofta ospecifika hältor. Autoimmuna sjukdomar på människor och hundar ger ju problem i leder... fast som jag förstått så är det ganska ovanligt med autoimmuna sjukdomar hos hästar.
Jag skulle nog ta in hästen på klinik om inte equiterapeuten kommer med något vettigt!
 
Sv: Vad f-n är detta?

Det är ju Tynna som äger hästen som talade med vet om provsvaren. Så vad gäller ev. titer vet jag faktiskt inte (och jag vet inte om hon vet det heller) men det kan vi ju höra med vet. Han har behandlat flera fästingsjuka hästar i området och är inte en av de som påstår att det inte existerar eller så. Proverna skickades dessutom till ngt labb i Tyskland? Vet inte om det är det normala förfarandet?

ET kommer ju ut i nästa vecka så vi får se om vi kan få med henne till kliniken eftersom hon samarbetar med en vet där. Då får man "rätt" vet också, det blir gärna symptombehandling (läs sprutning) av kotleder annars :angel: ;)
 
Sv: Vad f-n är detta?

Symptombehandling behöver inte alltid vara av ondo. Vi symptombehandlade ju i 6 månader. Vi visste att det var symptombehandling, men innan vi hittat grundorsaken kunde vi ju inte gärna låta skrället gå och dra på sig pålagringar och förstöra lederna.

Bägge mina hästars prov /(tagna på två olika kliniker) har analyserats på SVA i Uppsala, så det är nog olika var klinikerna väljer att skicka proverna till för labb.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Erlichios ger oftast bara feber några dagar i det akuta skedet. Ganska lätt att missa, eller att senare inte sätta i samband med de mer kroniska problemen.
 
Sv: Vad f-n är detta?

hej hade en häst för några år sen som va halt på alla fyra..svårt att upptäcka men tyckte att han va knackig och hans humör va inte som det brukar krånglade även när han skulle skos tog honom till klinik och det va hovbensrotation...tyvär är han ej i livet längre min älskade remington...
 
Sv: Vad f-n är detta?

..........
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp