Vad f-n är detta?

Sv: Vad f-n är detta?

Min förra häst hade symtom som väldigt mycket liknar de du beskriver. Hon hade ingen feber och var vid flera gånger påtittad av en kiropraktor utan anmärkning. Hon blev halt och vid böjprov på klinik visade hon reaktion med kraftig hälta, i nästan alla lederna i alla fyra benen. Hon röntgades gånger flera och de var helt u.a. Fick kortison och smärtstillande direkt i blodet, eftersom det var för många leder att behandla en och en. Vila i två månader utan någon förbättring, snarare tvärtom. Jag fick ta bort henne efter detta, veterinären hade ingen direkt diagnos utan benämde det som någon form av reumatisk sjukdom.
 
Sv: Vad f-n är detta?

kl

Liten update. Hästen har av okänd anledning de tre senaste dagarna plötsligt blivit pigg, glad och helt ohalt, även på böjt spår. :confused:

Akutskede i erlichios som passerat? Muskelproblem som förbättrats när vädret blivit varmare? Eller ngt helt annat? Mysko är det iallafall...

Equiterapeuten kommer på onsdag så ska vi se vad hon kan hitta.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Ny update

Hästen blev efter några dagar sämre igen (halt). Idag var euiterapeuten ute och kikade igenom honom. Hon hittade inget anmärkningsvärt i rygg eller kors men däremot att han hade inskränkningar i rörligheten i vänster bak. Gissar på ledproblem i knäet och/eller hasen.

Så han ska till klinik och röntgas på måndag. Håll tummarna för att det är något "fixbart"
 
Sv: Vad f-n är detta?

Hej hej Coppers "matte" här..... copper är pigg å glad nu så de är INTE Ehrlichias/ Borrelia. MEN han har tydlig hälta och gallig i has på v-bak så nu är de bara en röntgen som återstår.

Han har tydligen gått och haft ont av detta länge...så vi får se va plåtarna säger på måndag.

Mvh: Tynna
 
Sv: Vad f-n är detta?

När jag var hos vet för ett tag sen för att hästen visade negativt på blodprovet sa han att ibland kan man få fel svar. Görs provet på SVA tror jag de heter så kan man få tillbaka ett svar som är negativt när du egentligen har en positiv häst. De använde en äldre metod föratt testa som man helt har uteslutit på människosidan tex.

Ta nytt test och skicka iväg det till ett annat labb, kommer inte ihåg vad det hette nu men det finns inte så många att välja mellan så det borde ervet veta.

(Såg att hästen var friskare nu...
Men endå, vet ni det till nästa gång!)
 
Sv: Vad f-n är detta?

SVA användes inte utan proverna skickades till Tyskland för analys och då hade han varit dålig ett bra tag så en ev. fästingsjukdom borde ha synts på det provet.
 
Sv: Vad f-n är detta?

Jaha dags för en ny update.

Tynna och hästen var på klinik idag och vet där ansåg "att det där är ingen hälta, knappt oren ens"

*ingen reaktion på böjprov
*inget på röntgen

så Tynna blev tillsagd att åka hem, rida och inte tänka mer på det. Vilket hon inte alls är pigg på eftersom vi fortfarande tycker han rör sig hemligt (sparar vä bak) och dessutom blir tvärsur i lina på böjt spår (inte normalt för denna häst).

Så kontentan är att två veterinärer och en equiterapeut har kollat på hästen och alla tre har olika åsikter om vad som är fel (eller inte fel...) och om hästen är halt. Så vad göra nu....?
 
Sv: Vad f-n är detta?

En vänninas häst hade samma symtom. det visade sig att hon hade Selenbrist helt enkelt. Med lite selen blev hon som ny. ett tips bara.....
 
Sv: Vad f-n är detta?

Tillägg. Hästen hade en liten förändring i vä has. Inget att bry sig om tyckte vet MEN det är
a) det benet han är halt på
b) där han har en hasledsgalla

En second opinion kanske vore ngt? Vart/vem ska man skicka plåtarna till då?
 
Sv: Vad f-n är detta?

Lite undeligt låter det allt :crazy:
Har inte varit med om detta utan har bara lite funderingar...

Han växlar mellan pigg och ohalt till sämre och halt??
Det verkar ju som efter vila blir han bättre och pigg så att han sedan mer eller minde "skadar" sig igen och blir dålig?
Ledsjukdom/reumatism? Hovproblem?

"Inte ohalt eller ens bättre under Metacambehandling"
"Proverna kollade både borrelia, erlichia och allmän blodstatus samt efter tecken på annan infektion. Allt var ok"
"Equiterapeut hittade inget anmärkningsvärt i rygg eller kors men däremot att han hade inskränkningar i rörligheten i vänster bak"
"Tynna och hästen var på klinik idag och vet där ansåg "att det där är ingen hälta, knappt oren ens"
*ingen reaktion på böjprov
*inget på röntgen

Kan du inte ta om allt detta fast på annat håll med andra personer?
Blir väl dyrt men det låter ju som hästen inte är fullt frisk??
Annars verkar hästens vä bak inte bra, kolla närmare där? Höft? Bakknä? Leder? Hov?

/Lisa
 
Sv: Vad f-n är detta?

Hej hej....de e´jag som är coppers matte å de e´Bewelinn som håller er uppdaterad för jag känner ibland att jag inte orkar men är
supertacksam för alla svar å all ev. hjälp man kan få av varann här.

Men men jag var i af å röntgade honom v-bak idag å han gick skitbra inför vet. å visade inget på böjprov. :crazy: MEN!! de togs bilder på hela v-bakbenet.

De va hett å löpandebandstuk på alltihop jag var stressad å lyssnade så gott jag förmådda vad vet. sa....dock tittade jag lite stressat på bilderna tillsammans med vet. hon sa att de mesta såg normalt ut. MEN! att de visade en liten förändring å sa att de var lite "spattigt" på 2 ställen.....hmmm..."annars är allt normalt inget att bry sig om, börja bara rida honom så...."

ok?! jag åker hem å börjar fundera ännu mera...har han spatt? lr är det på G? lr är han friskförklarad? frågorna var miljoooner fler än innan.

Så när jag kom hem så ville jag ha tag på henne igen men hon var upptagen osv. hade inte hunnit skriva journalen.

Så så är läget nu...jag gjorde som hon sa, jag red hästen idag å han var rätt ok men jag kände dock att orenheten fanns ibland. Gallorna i hasen försvann dock när jag red :confused:

Mvh: Tynna
 
Sv: Vad f-n är detta?

Be att få ut en journalkopia så kan du läsa i lugn och ro vad veterinären skrivit. Du kan ju alltid ringa någon annan klinik och fråga om du känner att det inte känns riktigt rätt. Man ska lyssna på sin "magkänsla" Är inte hästen ok (som den brukar vara) så är det nog så. Dessutom verkar ju hästen haft rejäla symptom från början så något måste ju varit fel...
 
Sv: Vad f-n är detta?

Du kanske skulle behöva prata i lugn och ro med en vet som du litar på och tar ditt (hästens) problem på allvar...
-suck- var hittar man sådana? :crazy:

Att det är lite "spattigt" "inget att bry sig om" - verkar tydligen mkt besvärande för hästen!?
Därför bör det ju tas på allvar då hästen inte är helt ok.

Fråga ut vet får se om det blir nått bra svar på nån av de frågor du hade! :crazy:

/Lisa
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 350
Senast: pews1972
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Novali01
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp