Vad ersätts och vad ersätts inte?

CosmicQueen

Trådstartare
Sitter här med vet räkningar på runt 5000.- som jag ska skicka in till Agria och är lite nyfiken på hur mkt jag kan tänkas få tillbaka?
2000.- i självriskt + 20% på resterande belopp betalar jag då jag ej har utökad vetvård.

Men det jag funderar på är vad dom ersätter & inte ersätter? Har kollat på hemsidan...administrativa kostnader ersätts ej...och vad är det?
Likaså ej resor...Medicin som vet behandlat med eller skrivit ut, ersätter dom ej det :confused:

Och en slutlig fråga...hur längre brukar det ta innan man får tillbaka? Veckor eller månader ?

Hoppas någon har svar på mina frågor... :bump: :bump:

Sv: Vad ersätts och vad ersätts inte?

Administrativa kostnader är fakturaavgift och sådant som veterinären brukar ta ut. Är det inte så att de ersätter medecin och förbarnsmaterial som används vid behandlingstillfället. För att få betalt för det som vet skrivit ut så måste man ha maximal veterinärvård.

De brukar inte ha så lång handläggningstid. Jag har dock mest varit på klinik och fått mina räkningar direktreglerade.

Min bekant som har Agria behandlades på klink, ingen medicinering eller material som användes på kliniken ersattes av Agria.

Nja, vet inte riktigt om jag håller med där. Så här står det i Agrias villkor för Maximal veterinärvård (vilket brukar vara det folk med vanliga ridhästar har):

"2.1 Försäkringen ersätter kostnader för undersökning, behandling och vård på grund av sjukdom eller skada. Behandling och vård ska utföras av veterinär i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Medicin och förbandsmaterial som veterinären använder vid behandlingstillfällena omfattas också av försäkringen. En noggrann specifikation av behandlings- och undersökningskostnaderna ska kunna redovisas.

Agria har i särskilda fall rätt att hänvisa till speciell veterinär."

Källa: www.agria.se --> Häst

Om man dessutom har tecknat Utökad veterinärvårdsförsäkring gäller följande:

"13.1 Omfattning
Veterinärvårdsförsäkringen omfattar även kostnader för:
• av veterinär ordinerad, utlämnad eller receptförskriven medicin,
• veterinärens resekostnad inom Sverige som är upptagen på veterinärvårdskvittot. Ersättning lämnas med maximalt 1 000 kr per resetillfälle.
• djurambulans i de fall det med hänsyn till skadan/sjukdomens omfattning av veterinärmedicinska skäl varit nödvändigt att anlita sådan."

Men det kanske finns andra villkor i övriga försäkringstyper, så det är kanske därför det blev som det blev för Olindas bekant.

Tack så jättemkt för era snabba svar. Då vet jag lite mer hur det går till. :bow: :bow:

Kliniken gav mig bla Socatylsalva och Cortisontabletter att behandla med hemma, ersätts dom? Eller gäller det som utskriven medicin som ej ersätts?

Fick även vid ett tillfälle antiinflammatorisk spruta som vet gav, den borde dom ju ersätta då?

Jag vet inte om det är Maximal hon har eller om det finns olika veternärvårs försäkringar hos Agria, men det som du skriver stämde INTE då hon fick betala allt själv, dock var det inte i år utan förra året, så de kanske är någon skillnad nu???

Hmm, mycket konstigt. Hon kanske inte kom över självrisken då? Jag har haft Agria som försäkringsbolag sedan 1994 med samma typ av försäkring hela tiden. Villkoren vad gäller vad som ersätts vid behandling på klinik har inte ändrats. (Förre hästen hade snudd på VIP-kort på ATG-kliniken, så jag har hunnit med några räkningar...).

Agrias övriga veterinärvårdsförsäkringar heter Begränsad veterinärvård, Agria Racing Veterinärvård resp Agria Avel Veterinärvård. Enligt de villkoren för dessa försäkringar ska medicin och förbandsmtrl som används av veterinären vid behandlingen ersättas. Däremot finns olika undantag i försäkringarna för vilka behandlingar som ersätts. Agria brukar inte heller betala ut ersättning för t ex tandraspning. Jag tror inte att t ex krubbitaroperationer o dyl ersätts heller.

Nej jag är övertygad på att det inte vad någon av det vet.vårds försäkringarna hon har, och jo då de kom långt över självrisken då hästen stod för för behandling i en vecka, jag är också säker på att hästen inte hade någon sorts reservation. En annan vän häde sin häst inne på en annan klink för behandling (dock inte samma) ungefär samtidigt men hade Folksam de betalde rubbet.

När min förra häst behandlades..vilket i o för sig var 2,5 år sedan så gick all medicin på försäkringen, både vid behandlingstillfället och det som veterinären skrev ut. Vi hade agria och maximal veterinärvård..tror vi hade utökad också.

Kanske blev det ersatt pga den utökade veterinärvården..ingen aning..

De ersätter inte medicin, därför har jag utökad vetvård.

Läs villkoren ovan. Medicin som används av veterinären vid behandlingstillfället ska alltid ersättas.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har min häst försäkrad i s##land nu och jag funderar på att byta till fo##sam som jag har haft förut, men jag vet inte vilket som...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: tezzie82
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 003
Senast: Sockertoppen
·
Ekonomi & Juridik Jag har i alla år haft Agria eller Sveland till mina hästar, och varit nöjd och belåten med dem. Nu så 'nye' herrn var försäkrad i...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 231
Hästmänniskan Jag tog hem en häst (oreg varmblodstravare, aldrig travtränad, född -99, valack) runt 10 januari 2007. Vi gjorde av någon dum (korkad är...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur