Sv: Försäkringsbolag, vilken skillnad i 'rutiner'..
*kl*
intressant tråd som ska bli spännande att följa. Jag har själv Agria på mina djur, men en flytt hade däremot varit en ganska stor förbättring rent ekonomiskt.
Det jag undrar dock är vad skillnaden är på Agrias "bästa" försäkring och tex IFs? Är det ngt som skiljer som motiverar skillnaden i pris?
Nu har jag INTE koll på vad Agria hittat på i år. Men när jag tecknade min försäkring i nov 07, var det faktiskt en hel del som skilde, som för mig motiverar prisskillnaden. Med fast självrisk borttagen etc blir läget ett annat, men antagligen premien med?
men DÅ var det som följer:
Agria hade 125 dagar självriskperiod. IF 100 dagar.
Agria hade 1900 kr i fast självrisk. IF 2500 kr.
Agria ersatte 120 000 kr/år i utökad. IF 100 000 kr.
Agria betaar i utökad vets resor, medicin utlämnad och på recept samt avlivning och destruktion, utan beloppsgräns (men det går ju på vetvårdssumman, inom den). IF har max 3000 kr för medicin etc. Avlivning max 3000 kr hos IF (räcker inte så långt).
Agria hade generösare ersättningar för sjukbeslag. Å andra sidan ersätter IF rehabilitering, t ex kiropraktik, i sin utökade.
prisskillnaden var ca 50%, dvs Agria dubbelt så dyr som IF.
JAG tyckte som läget var då att Agrias premie var värd priset tack vare de fördelar Agria hade. IDAG skulle jag knappast tycka de då de om jag inte är felunderrättad har slopat den fasta självrisken (Agria alltså)