vad e det för odjur?

M

moonlightgarden

nu har min ponny under den "odjurssäsong" hunit fåt 4 sår, från ett "djur" som jag inte har någon anning om vad det är.
såret är på ett ungefär helt runt på en halv centimeter tvärs över kanske lite större och precis i miten av det finns det ett litet håll på kanske en milimeter som går rätt in en liten bit. den lilla avdelningen brukar ha en tendens att vara meddans resten av såret bara blöder. vad e det för ett "odjur" som ger dessa mystiska sår.
p.s. hon får dom bara i ansiktet hittils, vad e detta för något egentligen?

tror inte heller på fladdermöss, dom ger ju två hål.
nja dom rycker bara bort en bit köt dom, å den biten är mindre än vad dom här såren är, dom är väll typ dubbelt så stora eller nåt, man kan beskriva det som att det ser ut som en sådan där biltändare som har en lite kortare sticknål i mitten.

inte just nu, morsan har digitalkameran med sig utomlands så när man kan ta kort med den så kommer sårets "säregenheter" ha försvunnit

Jodå, Fladdermöss sätter sig på hästar det blir två små hårlösa vätskande sår ca 1-1,5 cm ifrån varandra och en svullnad stor som en enkrona.

fast dom verkar inte gräva sig in så mycket eller så fick ponnyn som blivit biten tokrus och gnuggade bort odjuret mot ett träd eller något i nattens mörker.. Who can blame her? :D

jo men min har bara ett sår som är i en stor rund ring som vätskar och blöter lite gran och i det såret så finns det ett hål som kan var lite gran.
alltså ett hål inte två hål som fladdermöss ger.

Det är stora bromsar som gör dem! Våra hästar får såna sår emellanåt och blodet droppar! Vi smörjer med Nylanders och försöker hålla broms:devil: :devil: borta med RB86.

använder det jag oxå, men det hjälper inte mot dom i ansiktet, det är bara där dom har satt sig.
vad trevligt att det finns någon som vet svaret iaf :)

TACK!
Jag har suttit på nätet och letat och letat men inte en enda notis om att vi har fladdermöss som suger blod här i lugna Sverige.
Insekter och rutten frukt var visst huvudatraktionen sist jag kollade.

undra då vad det är för djur som gör sådana bett på en häst.. förklaring till bettet?

Se där, ännu något att lägga i kunskapens källa :bump:.
Min häst får också stora bulor i storlet med 1-kronor med ett sår i mitten.
I gissetävlingen tippar jag på att det är någon form av "Flygsvin ála Broms" som gör att det blir så.
Ja eller kaskelotter då kanske ;)...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka