Vad dog hon av?

musen21

Trådstartare
Jag fick tyvärr ta bort min lilla missa häromdagen. :cry: Det började med att hon var borta två dagar vilket var ovanligt. När hon väl kom hem sprang hon in i hallen och ställde sig med huvudet vid framtassarna och flåsade samt haltade på ett framben. När hon hämtat andan gick hon fram till matskålen och åt. Hon hade inga sår. Jag var tvungen att åka på jobb och när jag kom hem så var haltandet borta men hon bukandades tungt.
Dagen efter bukandades hon fortfarande så jag ringde veterinären och fick komma in. Han lyssnade på hjärtat och kollade på slemhinnorna, inget konstigt där. Sen röntgade han och då fick vi se att hon endast kunde andas med en tredjedel av sina lungor. Resten var täckta av antingen vätska eller tumörer. Hon fick kortison och jag fick ta hem henne och avvakta. Var hon inte bättre inom två dagar fick jag ta bort henne.
Ett dygn gick och hon blev varken bättre eller sämre. Hon hade aptit och var pratig och kelig som vanligt, lite tröttare. Hon låg bara på mage. Sen på kvällen blev hon fort sämre och började vända och vrida på sig för att sen tappa ena bakbenet och sen bli förlamad i båda. Hon skrek så klart och försökte släpa sig fram i panik så vi ringde våran vän som fick komma akut med bössan. :cry:
Veterinären sa inget om hjärtsvikt men när jag googlar på symptomen så tycker jag att det stämmer bra in på det (HCM). Nu efteråt så kan jag tycka att hon faktiskt sov mera än vanligt och blev tunnare men det blev hon ofta på sommaren så jag reagerade inte på det. Har någon varit med om nåt liknande och vad fick ni i så fall för diagnos? Hon var bara nio år och jag saknar henne så fruktansvärt mycket. :( Jag har även en halvbror till henne och är rädd att det kan vara något ärftligt.
 
Sv: Vad dog hon av?

Vad tråkigt.:(

Det låter onekligen likt HCM, men proppar (som kan orsaka bakbensförlaming till följd av HCM) kan ju uppstå av olika anledningar och det går inte att säga varför hon blev så dålig utan en obduktion.

Om du är orolig för HCM tycker jag att du ska ta upp detta med din veterinär, fråga om det är en möjlighet. Brorsan kan du sedan ultraljuda hjärtat på, då kan förändringar orsakade av HCM upptäckas. Tyvärr räcker inte ett ultraljud utan HCM är en sjukdom som kan utvecklas genom kattens hela liv så man får ultraljuda regelbundet om man vill hålla koll på detta.
 
Sv: Vad dog hon av?

Det var min första tanke men vi bor på landet med begränsad trafik så det känns inte så troligt. Hade nån i byn kört på henne så hade de sagt till. Hältan försvann snabbt, det kanske kom av att hon ansträngde sig när hon sprang in. Hon hade inga ytliga skador och reagerade inte när veterinären undersökte henne heller. Symptomen pekar mest åt hjärtsvikt. :( Jag känner ingen som har haft en katt med det men det verkar vara rätt vanligt ändå hos katter. Hade jag kännt till symptomen innan så hade jag tagit ett ultraljud på henne när jag märkte att hon gått ner i vikt.
 
Sv: Vad dog hon av?

Låter som om hjärtsvikt med tanke på vätskan i lungorna samt en tromb/propp i någon del av aorta pga bakbensförlamningen :(
Hjärtsvikt kan bero på HCM, men det kan även bero på andra orsaker.

Tycker du ska ringa din veterinär och prata lite, fråga det du undrar över, vad veterinär tror kan ha hänt etc. Så slipper du grubbla!
Beklagar din sorg
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
743
Senast: Sassy
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 228
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp