Det ser ut så på ytan men jag tror att det är många luftslott. Vem äger allt, är det privatpersonen eller banken.....Ja. En ganska liten grupp människor har blivit rikare. Och väldigt många fler har blivit allt fattigare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det ser ut så på ytan men jag tror att det är många luftslott. Vem äger allt, är det privatpersonen eller banken.....Ja. En ganska liten grupp människor har blivit rikare. Och väldigt många fler har blivit allt fattigare.
Jag skrev att det handlade om att prioritera för min del för att kunna ha häst (ar).Jag säger väl inget annat än att man behöver prioritera för att ha häst? Det jag säger är att prioriteringar inte är unikt för hästägande. Och att många kan prioritera ihjäl sig utan att ändå ha råd med häst.
Beror helt på vart man har den. Och hur mkt krimskrams man har. Hur mkt man tränar och vad den tränaren kostar.Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Jag tyckte ändå det lät liteEn storhäst och en shettis.
De fasta kostnaderna ligger på totalt cirka 33.000 kr per år, utslaget per månad blir det strax under 3000 kr.
Jag har dem hemma, har inte räknat med lån till stallbyggnad, stängsel, slitage, el, etc.
Båda barfota, får mkt grovfoder och bara de tillskott som behövs enl. analys.
Tandkoll och vacc. en gång per år.
Köper begagnad utrustning.
Tränar inget för tillfället.
Ändå så drar det uppenbarligen iväg, 33000 kr per år är mycket pengar!
Ja absolut, allting är ju relativt har du dem uppstallade hos någon annan eller hemma?Jag tyckte ändå det lät lite
För en shettis och en storhäst, uppstallade och bara en barfota, så betalar jag typ det dubbla
Ja, det låter som en drömsituation. Jag har min master plan: att en gång i livet, innan jag blir för gammal, ha en egen häst. Den planen kommer att ligga i bakhuvudet när jag gör mina val så får vi se om jag någonsin hamnar där. Vem vet, jag kanske springer in i en karl med stall och en massa hästar?!Jag har haft 2 hästar i Stockholmsförort på träningsanläggning. Jag hade ingen superinkomst. Men jag prioriterade hästarna. Jag tränade också väldigt mycket för tränare som inte var superbilliga om än inte de absolut dyraste. Jag jobbade då endast med träning av häst och såg både att ha häst och träna mycket som investering i mitt yrke.
Jag har också varit anställd och gått som lärling för att kunna träna mer och då utan kostnad.
Jag hade bostadsrätt utan lån utanför tullarna och hade inte så höga boendekostader, åt inte så jättedyr mat, reste inte särskilt mycket förutom i jobbet då.
Jag har inga barn och kunde själv styra vad jag ville lägga mina pengar på iom ej gemensam ekonomi med någon.
Jag hade också några år inneboende som yngre och kunde sen dela boendekostnader med sambo.
Numer lägger jag enormt mycket tid på jobbet. Jag bor på gård med jag behöver kunna resa utan att hatta så mycket med planering och inhyrning av hjälp etc. Så jag har valt en dyrare uppstallning hos grannen och att ha endast en häst nu ett tag. Det kostar en del. Men det är värt det iom att hästen sköts av kunnigt folk dagligen. Och att jag bara behöver komma ner för att träna hästen och inte ha en massa annat runt omkring som tar tid.
Jag vet också att grovfoder av bra kvalitet finns och att ridhus etc sköts väl. Det är värt en del att slippa sköta det, hagar etc.
Kraftfoder och tillskott kan jag köpa till kraftig reducerat pris alt gratis vid trasiga förpackningar etc iom att vi själva importerar och säljer sånt.
Sambo är kiro för ekipage och behandlar mig och häst vid behov. Jag får billigare behandlingar av tandis och vet som jag känner. Jag tränar gratis för min gamla mentor ex.
Så det tar ju ner priset en del med.
Det är den där mannen och föräldrarna som inte finns som resurser för mig. Jag tror att det är en livlina många har för att klara av sitt hästägande. Jag har 2 barn, ingen man och två gamla mycket fattiga föräldrar. Ingen bra utgångspunkt...Jag snittar runda slängar 5 000/månad på en häst i relativt stor stad. Ibland mer ibland mindre. Har även hållet två hästar under tiden jag pluggade... För min del handlar det om att prioritera - hårt! Och en snäll man samt föräldrar när det krisar...
Jag vet en person som köpte sin första häst när hen gick i pensionJa, det låter som en drömsituation. Jag har min master plan: att en gång i livet, innan jag blir för gammal, ha en egen häst. Den planen kommer att ligga i bakhuvudet när jag gör mina val så får vi se om jag någonsin hamnar där. Vem vet, jag kanske springer in i en karl med stall och en massa hästar?!
Uppstallade på en ridskola, så där drar ju kostnaden iväg lite.Ja absolut, allting är ju relativt har du dem uppstallade hos någon annan eller hemma?
Jag skrev inte att det var dyrt för att ha häst, utan som enskild hobby.
33.000 kr per år i hobbykostnad är mycket pengar.
Precis . Alla kan ju inte köpa en gård, många får ju inte lån till nånting.Det är den där mannen och föräldrarna som inte finns som resurser för mig. Jag tror att det är en livlina många har för att klara av sitt hästägande. Jag har 2 barn, ingen man och två gamla mycket fattiga föräldrar. Ingen bra utgångspunkt...
Tyvärr blir många kvinnor fattigpensionärer. Jag tror jag kommer få svindlande 7000 kr i mån när jag går i pension.Jag vet en person som köpte sin första häst när hen gick i pension
Avmaskning och träckprov (kollar för stor blodmask + bandmask. Hästen var positiv för båda i vår..) : ca 1200-1500:-/år.
Tandkoll (hästen visade sig i fredags ha fått inpackningar, vilket hon inte haft innan. Räknar därför med 4 besök/år istället för 1. Ca 2500:-/gång.) : ca 10000:-/år.
Vaccination (influensa/stelkramp) : ca 1500:-/år.
Böja fundera på om det bara är jag som lägger pengar på insektsmedel, glansspray och likande
Böja fundera på om det bara är jag som lägger pengar på insektsmedel, glansspray och likande
Glansspray köper jag en flaska typ varannat år eller ännu mer sällan, en flaska räcker ju i evigheter och kostar typ 70 kronor.Böja fundera på om det bara är jag som lägger pengar på insektsmedel, glansspray och likande