Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Lägger jag ihop allt så kostar min häst mig ca 25.000kr om året, alltså runt 2000kr månaden.
Då är det stallhyra, hö, kraftfoder, hovslagare, vaccinering, försäkring och spån.
Är en lättfödd D-ponny, extremt löjligt billig stallhyra, normala höpriser (2kr/kg) vaccinering en gång om året och en näve kraftfoder för att blanda ut mineralerna. Försäkringen har bara veterinärvård.
Hovslagaren är den dyraste posten, 1550kr var sjunde vecka, men det är också något jag aldrig skulle tumma på. Nu på sommaren skos han var sjätte vecka, på vintern kan det dra ut på 8 ibland, men la ett snitt på 7 veckor.
Sen har vi bra marker på sommaren med stora hagar så dom går på bete långt in i oktober och behöver således inte ge hö förens oktober/november mer än lite stödfodring.
Hästen är väldigt renlig av sig i boxen och jag använder spånpellets vilket ger en minimal åtgång på det.
Skogen bakom knuten, och ridklubben på 5 min skrittavstånd. Köper årskort där för mitt friskvårdsbidrag jag får på jobbet.
Finns inga faciliteter alls i stallet, 5 boxar, kallstall, dock uppvärmd sadelkammare, enbart kallvatten, men jag och hästen trivs bra där!
Är ensamstående, äger ett hus, hund, barn varannan vecka, och jobbar som personlig assistent. Visst hade det varit fint att stå i ett lite lyxigare stall där man inte behövde frysa fingrarna av sig när man mockade, men det är inte ekonomiskt försvarbart för mig. Och det viktiga är ju att vi trivs, och det gör vi som sagt!
Sen påverkar ju såklart valet av häst också vad det kostar. Stallkompisen ger dubbelt så mycket hö till sin stora 170-häst och där går det en liten hink med kraftfoder dagligen.