Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Någon som betalar mindre än 2000kr per månad (barfota då osv)?
Jag lägger helt enkelt inga pengar på mig själv, utan allt utöver hyra och räkningar går till hästen.Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Det är inte kostnaden som är intressant utan livet i övrigt och viljan att prioritera. Jag har häst på en underbar Gård i en förort till Stockholm. Fullservice 5300/mån +hovslagare, träningar, prylar osv. Landar någonstans 6000-8000 beroende på.Tack för alla svar. Det är ju som jag tidigare uppfattat det: det varierar men är dyrt. Så pass dyrt att man inte fixar det med lite omprioriteringar utan det ska till någon rejäl "omorganisation" i livet... Rik partner, arv eller något. Inget av det finns i sikte för mig så här blir det till att försöka kyla ned sig...
Ja jag funderar ofta på hur folk har råd med sina dagliga fikor och helgerna krogrundor.Vet ni vad det kostar att fika ute, centralt? Det kan ju kosta 130kr inklusive något onödigt gott jag vill uppenbarligen vill unna min kropp i samma stund som jag ser kakan. Det är en grimma det.
När jag hörde mina klasskompisars kvitton på en krogrunda höll jag på att storkna. Det kunde vara närmare 3000.Ja jag funderar ofta på hur folk har råd med sina dagliga fikor och helgerna krogrundor.
Ja samma här, jag har vänner som går ut på krogen/middag/taxi varenda helg och det är tusenlappar det handlar om. Per gång!När jag hörde mina klasskompisars kvitton på en krogrunda höll jag på att storkna. Det kunde vara närmare 3000.
När jag hörde mina klasskompisars kvitton på en krogrunda höll jag på att storkna. Det kunde vara närmare 3000.
Nej men jag måste vända mig mot det där. Det handlar inte om prioriteringar FÖR ALLA. Det finns människor som inte skulle ha råd att ha häst ens om de valde bort mat på bordet och nya vinterkängor till barnen.Den verkliga kostnaden för att ha häst är t ex
... och allt annat man drar ner på, det handlar om prioriteringar
- Utlandssemester
- Renovering av huset
- Ny soffa
- Ny bil
- Restaurangbesök
- Pensionssparande