Vi låg inte långt ifrån det under senaste året. Per häst - vi har fyra hästar, så ca 7000 i månaden bara på grovfoder... I år ser vi ut att kunna landa på 4000.Vad mycket du betalade för grovfodret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi låg inte långt ifrån det under senaste året. Per häst - vi har fyra hästar, så ca 7000 i månaden bara på grovfoder... I år ser vi ut att kunna landa på 4000.Vad mycket du betalade för grovfodret.
Hos oss finns om man är mycket snäll paddock men den är oerhört ojämn och går mest att skritta på. Stallet är enkelt. Vatten finns tex inte alltid vintertid pga ledningen in fryserDen summan landade jag på med förra hästen, men då fans det inte paddock i stallet och i övrigt var stallet enkelt.
Och jag har betalat 750 per månad i vinter för min stor häst.Vi låg inte långt ifrån det under senaste året. Per häst - vi har fyra hästar, så ca 7000 i månaden bara på grovfoder... I år ser vi ut att kunna landa på 4000.
4,25 + moms/kgVad mycket du betalade för grovfodret.
Jag betalar under 2000 kr/månad, hamnar nästan under 2000 för båda mina hästar.Någon som betalar mindre än 2000kr per månad (barfota då osv)?
Här kostar bara boxen över 6000 per månad... Då ingår i och för sig en del service, torv och hö men ändå.Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Jag betalar under 2000 kr/månad, hamnar nästan under 2000 för båda mina hästar.
Rent krasst är det för att min mamma ”sponsrar” mina hästar genom att inte ta ut någon stallhyra. Vi byter tjänster istället. Nästan halva året går hästarna på betet, som hon äger och kostar då inget i foder.
Mitt billiga hästägande handlar dessutom om goda kontakter, en av mina närmsta vänner är veterinär, höet köper vi till vänskapspris via kontakter. Ytterst sällan behöver jag köpa kraftfoder, jag räknar på analysen och köper inte hö med dåliga värden. En häst helskos, en är barfota.
Jag skulle kunna lägga 10000 kr/månad på allt möjligt runt hästarna, men jag har tröttnat på det. Det enda som kan höja min budget nu är träningar.
Där jag står finns ridhus på ridavstånd (10-15 min skritt), men då tillkommer ju kostnad för att rida där.Den summan landade jag på med förra hästen, men då fans det inte paddock i stallet och i övrigt var stallet enkelt.
Egentligen vill jag nog inte veta vad jag lägger på min häst. Hon hade varit billigare i drift om hon varit "frisk" och inte hade behövt medicin och extra täta tandkontroller.
Per månad kostar hon mig följande:
Stallhyra inkl grovfoder 2300:-
Strö 500:-
Övrigt foder, mineraler e t c 400:-
Hovslagare 1000:-
Försäkring 700:-
Medicin 1000:-
Veterinär (tänder, vaccination, provtagning o s v) 650:-
Träningar 600:-
Och jag har säkert glömt något litet så säg att jag landar på runt 7500:-
Bor i mellanstor stad och har ett hyfsat bra jobb så kostnaden i sig är inget problem.
Handlar om prioriteringar, jag valde bort ett normalt liv för att ha råd med häst. Han kostade mig nog runt ca mellan 3500-4000kr i månaden här i gbg i ett stall med närhet till både manege och paddock och bra ridvägar. Med träningarna blev det väl kanske en tusenlapp mer i månaden dock.Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.