Vad bör mitt stallapotek innehålla?

PetraN

Trådstartare
Hej,
jag har precis blivit med foderhäst och undrar vad jag bör införskaffa i hästvårdsväg?
Kolhexidrin eller jodopax, salvor? Vad? Någon med tips?

Sv: Vad bör mitt stallapotek innehålla?

Nja, det är en tolkningsfråga, men det finns redan måååånga och lååånga listor med bra stallapotek i andra trådar :)

Svarar dig ändå, även om det finns andra liknande trådar ;)

Klorhexidin och vanlig koksaltlösning för rengöring (jodopax svider o används inte så mycket längre), kompresser att tvätta med, sax, termometer, helosansalva för små sår. Med detta klarar du dig långt!

Sedan kan det finnas andra behov, beroende på din häst. Vi behöver t.ex. klådstillande och insektesmedel men det är ju inte direkt "sjukvård" :)

Tack! Uppskattar att du svarar ändå. Inte alltid lätt att hitta när man är ny på forum :)
Kompresser, köper man det på apoteket? Alltså vanliga?

kl
Jag har i mitt stallapotek, typ:

Bomull, både vanlig och hårdpressad på rulle
Sterila kompresser
Gasbindor
Klisterlindor
Zinklimbandage
Saxar
Kniv
Termometer
Liten ficklampa
Brems
Helosan, Idomin
Wound cream (anti-bakteriell salva)
Blue spray
Klorohexidin
Koksaltlösning
Tjärsalva
Kylbandage
Liniment och värmesalva
Voltaren gel
Huvudvärkstabletter & plåster till mig själv

Har också alltid rena paddar och stallbandage i närheten. Som startpaket skulle jag satsa på ungefär det Flaekja skrev, plus kanske hårdrullad bomull och vetflex-lindor. Kan också vara bra att ha typ "Hälsoråd för häst" eller liknande + nummer till veterinärer (inkl distriktarna), hovslagare, klinik lätttillgängligt.

Har säkert missat nåt!

Ja, och fråga efter storpack, det blir billigare än att köpa typ 10 st... Samma sak med klorhexidin, det finns en stor flaska som de brukar ha bakom disken som blir mycket billigare än den lilla fjuttiga de har i hyllorna.

Jo, just det; pincett (har iofs aldrig vi behövt använda, men sett andra som behövt) och skyddshandskar i gummi/plast (vi har valack ^^) kan också vara bra.

Stall: Jo, det är ju "basen" som jag skrev; något att göra rent med och något antiseptiskt att smörja små sår med. Fast vi köpte också "allt möjligt" till vårt stallapotek när vi blev med häst, men jag har inte behövt varken bomull eller vetflexlindor ännu... Peppar, peppar... Kan skriva under på ficklampa och kniv, men det tycker jag man ska ha lättåtkomligt i alla stall, ifall ifall.

Passar på att låna tråden lite :)

Vart får man tag på 1dm breda gasbindor?! På alla apotek jag varit in i så har de endast haft 5 cm breda, och det räcker inte långt om man ska linda ett hästben!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård hej:) jag undrar vad ni har i era stallapotek och vad ni tycker är allra viktigast och vad som kommer till mest användning?
Svar
5
· Visningar
567
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka