Vad bör man röntga vid köp av hopphäst?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare la06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 723
L

la06

Jag har hittat en 5-åring som jag ska köpa om inget visas på röntgen...:d

Men vad bör man röntga?
Ska man göra en exportröntgen eller typ kotor och knän fram, och ngt bak?

Va rekommenderar ni?
Export är väl ganska dyr? Men man vill ju inte vara dumsnål när man ska köpa en lite dyrare häst..:confused:

Sv: Vad bör man röntga vid köp av hopphäst?

om jag vore du skulle jag göra en exportröntgen. det är dumt att ta några risker och man tjänar på det i längden om något skulle vara fel..

Gör en exportröntgen. Värt pengarna.

Jag har hittat en 5-åring som jag ska köpa om inget visas på röntgen...:d

Men vad bör man röntga?
Ska man göra en exportröntgen eller typ kotor och knän fram, och ngt bak?

Va rekommenderar ni?
Export är väl ganska dyr? Men man vill ju inte vara dumsnål när man ska köpa en lite dyrare häst..:confused:

Exportröntgen + bakknän och carpus skulle jag röntga.

Jag var hos Jonas Tornell för ett par år sedan och betalade där 2500kr

Oj! De var billigt..

Har beställt tid hos Skara nu och de tog 6232:- med exportröntgen och veterinärbesiktning inkl. moms. Tyckte det ändå var ganska ok pris.

Hoppas att han går igenom nu bara...

Oj så billigt!!! En grundröngen brukar ju kosta iaf 3000 och då är det ju bara ben som röntgas. Ryggen brukar väl kosta 800-1000 bara den för sig.

Jag skulle förresten göra en exportröntgen. Bättre att vara på den säkra sidan:)

Du har inget avtal med ägaren om att de betalar om den inte går igenom? De skulle jag rekomendera :)

Det beror ju på vem som beställt röntgen. Skulle skjälv som säljare aldrig betala röntgen för hästen på flera tusen, speciellt inte om köparen inte köper hästen. Oavsett röntgenfynd. Det skrev vi in i kontraktet och var ok för både köpare och säljare, eftersom det är köparen som vill röntga hästen, inte jag som säljare. Det är ju en kostnad de får ta.

Det beror ju på vem som beställt röntgen. Skulle skjälv som säljare aldrig betala röntgen för hästen på flera tusen, speciellt inte om köparen inte köper hästen. Oavsett röntgenfynd. Det skrev vi in i kontraktet och var ok för både köpare och säljare, eftersom det är köparen som vill röntga hästen, inte jag som säljare. Det är ju en kostnad de får ta.

Väcker liv i en gammaltråd då den eventuellt blivit aktuell för mig.

Har kikat på en hopphäst, 6år som är startad upp till 120cm.
Sedan 4års ålder är den startad ett 30-tal gånger alltså 10 per år ca.
Vad bör man göra med denna häst när man besiktigar den?
Ska man göra en exportröntgen?
Ingår böjprov i detta eller röntgar man bara?
Ska man anse att denna hästen är startad mycket, lite eller normalt?
Borde man kunna säg säkrare om man köper från en uppfödare än om hästen haft flera ägare?

Vad kostar det att göra en röntgen idag och vem borde stå för det?
Vem är mest angelägen om att hästen är frisk?

10 ggr per år är väl ganska normalt skulle jag säga. Det är ju svårt eftersom hästar är indivder..
Vid besiktning gör man ju böjprov och ska du ändå röntga så gör du väl en klinikbesiktning?
Köparen ska självklart stå för röntgen enligt mig.
Båda är väl förhoppningsvis lika angelägna om att hästen är frisk?? Men man har ju undersökningsplikt som köpare.

Jag vet inte, jag har aldrig röntgat någon häst jag köpt, oavsett pris. Eller jag har fått med plåtar på de importhästar jag haft, som var tagna i det landet men det var ju ingen garanti för importerna är de hästar jag haft flest skador och problem med.

KL

Det man ska vara medveten om är att resultatet av röntgen tillhör den som betalat för den. Jag har själv röntgat en unghäst som visade sig ha ett flertal fel och där jag backade på köpet. Säljaren ville ju gärna ha reda på svaret och jag erbjöd det för halva röntgenkostnaden men det blev inte populärt... :devil:

Noa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 085
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka