Vad bör jag tänka på vid köp av unghäst?

S

sln

Hej alla!

Det är så att jag troligen kommer köpa en 8 månaders unghingst inom nån månad, varmblod.

Jag vill gärna veta vad man bör tänka på vid köpet?
Vad ska hästen vara van vid?
Vad ska ha gjorts innan köpet? (pass, vacc osv är det ja menar då)

Jag vet en del saker men det är alltid nått man råkar glömma så jag är jättetacksamt om ni kunde informera mig, om verkligen allt =)
Detta är nämligen mitt första köp av egen häst, så jag anser det som helt nytt för mig trots att jag har haft foderhäst och sysslat med hästar i 14 år.

Sv: Vad bör jag tänka på vid köp av unghäst?

Tänk noga efter vad det är för slags häst du vill ha och vad du ska använda den till. Tänk även på att när du köper en så ung häst så får du vänta 3 år tills den går att rida, köra in gör man väl iofs tidigare med travare.

Jag hade velat att hästen gick att leda och lyfta hovarna på.

Sen är det inte alla stall som låter hingstar stå inakorderade så det hade jag kollat upp och ev. kastrering.

Jag köpte nyligen en unghingst jag med, han var dock inte hanterad alls och totalt livrädd för hovslagare och karlar. (Han är 3 år)
När jag hämtade han var han inte lastad någon gång alls sedan han var 8 månader samt att han inte fått hovar kratsade eller verkade på ett år.
Han har varit i min ägo i ca 2 veckor nu och vi har ryktat han, kratsat hovar dagligen, lagt täcke på han samt tränsat och promenerat ca 2 km med träns på och allt utom hovslagare går bra.

Jag hade nog sett till att han var van vid hovis och välhanterad då det ställer till en del om dom inte vill veta av hovis.

Annars önskar jag dej lycka till med din hingst.:)

Hej hej

Hingsten ska stå hemma på vår egen gård, då grannen föder upp islandshästar så kommer han få sällskap av andra hingstar.

Jag kommer kastrera honom till nästa vinter i såna fall.

Han är tänkt som helt vanlig ridhäst, det närmaste körning vi kommer komma är tömkörning =)

Denna unghästen är verkad väldigt ofta, man kan ta på han över hela kroppen och ledas i grimma, jag anser att han har fått en väldigt bra grund och det är bra.

Nu är han inte vaccinerad ännu eller har pass.
Det ska göras innan övertagandet, men då han är 8 månader och grundvaccinationen egentligen skulle ha skett vid 6 månader, men spelar det någon roll om det skiljer på 3 månader?
Sedan tänkte jag på det me vacc också, att det ska ju göras om efter ca 1 månad igen, hur påverkar det hästen om han flyttas innan dess och hur påverkas det när han träffar andra hästar på vår gård om han bara fått första vacc?

Jag tror aldrig han är lastad, vad bör jag tänka på här?
Vi har ca 1 timmes resa hem.

Jag har inte sett honom live ännu men vi har bestämt dag så det kommer ske inom en snar framtid.

Men innan övertagandet är det då dessa saker man ska tänka på att det är gjort:
Vaccination
Pass, jag antar att chipmärkning ingår automatiskt i det?
Verkning
Avmaskning

Fadern är okänd, hur fungerar detta när man ska utföra hästpass och registrera?

Ska han registreras någonstans också? Eller görs det i samband med passet?

Nått jag har glömt?

Senast ändrad av en moderator:

Något som är bra att ha i bakhuvudet är just det du skriver. Är hästen grundvaccinerad? Isf, SKA du få med vaccinationsintyg, annars räknas det ju inte.
Pass är stort + om hästen har, för det kommer att bli dyrt för dig att sedan ta hem veterinären för idkontroll och chip, och dessutom kostar det 900 kr att få passet när hästen är 1 år.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 396
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar