Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Zoya

Trådstartare
Detta är tänkt som en generell diskussion och handlar inte om en enskild individ.
Jag undrar vad ni tycker är rimligt pris för T-märkt sto som inhandlas till avel? Själv har jag ju förstått det som att T-märker man så får man ut all försäkrings-ersättning minus 10.000 kr. Då borde väl (enlit mig) ett rimligt pris för en sådan häst vara just 10'??

Vad skulle ni vara villiga att ge? Jag har sett annonser med priser från just 10' till över 50' för T-märkta ston.

Sv: Vad bör ett T-märkt sto kosta??

Jag tycker det beror mycket på individen. Beror ju på stam och tidigare prestationer. Skulle inte betala en krona för ett t-märkt sto som har blivit utdömd pga att den inte håller för ridning (såna finns ju tyvärr) Medan jag gärna skulle betala iaf 30-40 tusen för ett t-märkt sto med stam och meriter i tex 140 hoppning som skadat sig i olycka.

Fast problemet är, i mitt tycke, att man ju inte kan försäkra en T-märkt häst i mer än 10.000. Är man villig att ta risken att man t ex ger 40.000 för hästen - betäcker den och 3 mån senare hittar den med t ex brutet ben i hagen (får ut dina 10.000 på förs.)??
Jag skulle inte vara det.
Jag vill att hästen jag köper ska gå att försäkra i köpesumman. (inte för att jag ska köpa häst nu men men....)

Jag tycker att man ska kunna försäkra hästen man köper för det belopp man betalar.
Och det är ju en omöjlighet om den är t-märkt.

TYcker det känns lite "fel", att man kan t-märka en häst, få ut försäkringspengarna (-10000) och sen sälja den vidare för att tjäna pengar...

Sen är det klart att marknaden styr priset. Vill ngn betala 50.000 för en t-märkt häst så är det ju klart att en del försöker sälja för dom pengarna.

För egen del så känns det som att har man valt att t-märka sin häst och själv inte har möjligheten att ha den kvar, så känns det viktigt att den hamnnar hos ngn som till fullo förstår varför den är t-märkt och tar väl hand om den. Och vill man inte ge bort hästen så är ju dom 10.000 man inte fått tillbaka på försäkringen ett fair pris. (samtidigt som man inte vill "slumpa" iväg den till vem som helst)

Ser anonser där ston över 20 säljes till avel, och inte ens haft föl tidigare (tror inte det är så igenomtänkt)

Det finns nog massor av andra synvinklar på det här, men det här är min:)

TYcker det känns lite "fel", att man kan t-märka en häst, få ut försäkringspengarna (-10000) och sen sälja den vidare för att tjäna pengar...
Fast vad säger att folk tjänar pengar på det?

En häst har man kanske köpt för 150.000:-, men det är få som är försäkrade i den summan eftersom det är för dyrt. Låt säga att du har köpt hästen för 150.000:-, men den är försäkrad i 75.000:-. Då får ut 65.000:- på försäkringen, minus kostnaderna för att få hästen t-märkt. Det är nog en hel del självrisker som rykt med under den tiden.

Dock håller jag med dig om resten. Jag anser inte att ett t-,ärkt sto är värt 50.000:- som jag sett annonser på. Jag hade aldrig betalat mer än 20.000:- för ett t-märkt sto. Det finns ston att köpa som inte är t-märkta till ett liknande pris.

Där sa du något inte jag tänkt på. Klart det känns konstigt att köpa en häst för 40 tusen när försäkringsbolaget inte anser att den är värd mer än 10. Men sammtidigt så tänker jag på välmeriterade ston som blivit t-märkta. De tycker jag har mer värde än ett omeriterat, i avelssynpunkt. Ett sånt sto är ju mer värt fast det är t-märkt, även om försäkringsbolagen inte tar hänsyn till meriter i det avseendet.

Om det är en skada och inget som är ärftligt så skulle kunna tänka mig att betala mer än 10 000 för stoet. Men jag hade bara gjort det om hon redan var dräktig. Hade aldrig chansat på en dyr triangelmärkt märr för avel om jag inte var säker på att hon fungerade som avelssto.

Ja, det är klart att man kanske inte alltid försäkrar för det riktiga värdet vad nu det är??vem kan bestämma?
Det är ju en balansgång.
Jag utgick helt tanklöst från att man hade försäkrat hästen i det värde man antingen köpt den för, eller försäkrat upp den i efter meriter. Men jag har inte ens själv min häst försäkrad i hennes rätta värde:crazy:

Men kollar man lite på annonser så verkar många tro att deras t-märkta sto utan större meriter om än några ska inbringa en hel del mer än dom 10000.
Samtidigt som det säljs friska hästar för samma summor. Och sen finns det dom som bara är intresserade av att gott hem där priset är av mindre betydelse, till deras gamla trotjänare.

Svårt detta, fast personligen så är jag inte villig att betala mkt mer än 10´för en t-märkt häst, av den enkla anledningen att om ngt händer, så finns ingen försäkring jag kan teckna som ersätter min förlust. (och min ekonomi är tyvärr inte såå bra att det inteär "kännbart" med en förlust på 10´eller ännu mer, utan då skulle jag få svårt att ha råd att skaffa en ny häst)

Jag tycker man får tänka lite på vad stoet är värt för köparen. Om man t ex söker ett sto för avel med lite ovanliga egenskaper, spelar det inte så stor roll om hon är T-märkt såvida det inte beror på något ärftligt. För egen del har jag kollat runt hela vintern efter ett svart fullblodssto att användas för avel med frieser. Växer ju inte på träd direkt. :crazy:

Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att uppfödare som har ett gäng hästar låter bli att ha dom försäkrade helt eller delvis och i stället sätter in en summa pengar på ett konto varje månad för att kunna användas om det händer något. En slags egen försäkring kan man säga.

Men jag har inte ens själv min häst försäkrad i hennes rätta värde:crazy:

Svårt detta, fast personligen så är jag inte villig att betala mkt mer än 10´för en t-märkt häst, av den enkla anledningen att om ngt händer, så finns ingen försäkring jag kan teckna som ersätter min förlust. (och min ekonomi är tyvärr inte såå bra att det inteär "kännbart" med en förlust på 10´eller ännu mer, utan då skulle jag få svårt att ha råd att skaffa en ny häst)

Det du skriver är lite motsägande! :crazy:
Har man inte råd med en förlust på 10.000:- tror jag nog inte att man ska avla över huvud taget om jag ska vara ärlig. Det kostar mycket mer än så ifall någonting går fel.

*KL*

I diskussionen är ni helt säkra på att jag inte kan förskra stoet i avel eftersom det är så stoet ska gå trots sina skador ??

Någon försäkringskunnig ??

Mia

Jag sålde mitt gamla tävlingsto (D-ponny) som blev T-märkt hn höll inte för hoppning pga en dålig benställning men hade tävlat upp till MSV . Hon såldes till en familj som skulle rida och möjligtvis när hon blev äldre ta något föl. Vi sålde henne för försäkringsumman så de tog över våran försäkring helt, den låg då på 45.000 kr.
Detta var rätt länge sen och vet inte hur det går att göra idag. MEn som andra säger om stoet har presterat har en bra stam och inte skadan är ärftlig, (förslitningsskador råkar många ut för!) skulle inte jag tveka att betala en större summa för en T-märkt häst!
Bra avelston är mycket dyra!!!!!

Det beror helt på hur stoet har förärvt sig och vad hon har för stam. T ex ett sto som producerat en OS häst skulle man nog betala en hel del för även om hon är triangelmärkt...

T-märkt sto utan egna bra meriter trots bra stam skulle jag inte betala över 10 tusen för. Men skulle hon ha bra meriter med bra blod så visst skulle jag betala mer för det.
Vill man ha stoet till avel så är det ju när man börjar semi besöken det börjar kosta pengar. Så det är ganska enkelt , betala inte mer än du har råd att förlora. Det är sen det rullar pengar, men det är min åsikt...

Jag var för några år sen beredd att betala 25' för ett t-märkt sto med egna meriter i medelsvår, pappa och morfar med meriter i svår internationell, och ett möderne som lämnat internationella svårklasshästar. Hon var 12 eller 13 och hade fått ett föl.

Ett t-märkt sto utan meriter och utan meriterad stam skulle jag inte köpa över huvud taget.

Jag skulle med glädje betala 50.000:- för RÄTT trianglat sto,,,

Ett riktigt bra avelssto är värt hur mkt som helst ...

Ett dåligt avelssto har aldrig i aveln att göra, även om det är gratis:devil:

*KL*

I diskussionen är ni helt säkra på att jag inte kan förskra stoet i avel eftersom det är så stoet ska gå trots sina skador ??

Någon försäkringskunnig ??

Mia

Nej du får aldrig försäkra den för över 10.

Jag köpte ett av mina avelsston för betydligt mer än 10000:-, hon är t-märkt. Hon har dock egna meriter i svår internationell hoppning, hon har flera syskon med det samma och har själv lämnat bra avkommor. Hon var inte dräktig när jag köpte henne men hade bevisat att hon kunde få föl.

Nu är hon 17 år och försäkringsvärdet har börjat sjunka (från 10) så snart är hon inte värd nåt om man ser till det... men hon är fortfarande värdefull som avelssto!

Det där med 10.000 stämmer inte, jag har mitt T-märkta sto försäkrad i 15.000.

Sveland. Är det olika hos olika bolag kanske?

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 214
Senast: fridshem
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 913
Senast: sydney
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka