Vad BÖR en 4-åring kunna?

D

doug

Vad tycker ni att ett 4-årigt halvblod som fått en normal utbildning ska kunna?

Sv: Vad BÖR en 4-åring kunna?

doug skrev:
Alla har ju olika uppfattningar om vad en "normalt" utbildad 4 åring ska kunna. Jag tycker att en normalutbildad 4 åring bjuder framåt, kan samla sig, vanliga "basic" saker i markarbetet, flytta för skänkel, vissa skolor och så vidare (dock tycker jag inte att detta ska vara helt felfritt sas) hoppa 1 m banor på lokal nivå på sommaren/sensommaren. Gå kvalitets på hösten alt 4 årschampionat.

doug skrev:
Den ska gå i en lång låg unghästform i ett ganska friskt tempo så att man inte stryper framåtbjudningen. Jag tycker att man ska ha börjat vänja den vid att ryttaren sitter ner korta stunder i traven.

Den ska förstå sidförande skänkel, kunna ridas i svag skänkelvikning och svag öppna och min favoritrörelse föra att kolla av att hästen är med mig: framdelsvänding, men inte hela vägen så klart.

Påbörjade bakdelsvändningar.

Räcka vacker hov, svara på tilltal, inte grisa med maten och vara trevlig mot sin omgivning.

Nä, alltså jag är själv dressyrnörd, och dressyrprogammen är ju uppbygda med en röd tråd där första sidan gäller just fyraåringar.

Det är ju naturligtvis superindividuellt, men det kan vara en bra fingervisning att den faktiskt inte behöver kunna mer.

Åh vad spännande tråd, har visserligen en 4-årig ponny men det är ju likvärdigt...

Han är startad lb:2 dressyr i helgen med 65% så det var ju helt ok, ska nu starta Ld hopp och till sommaren gå lc hopp. Dressyr mässigt vill jag inte att han ska komma längre i år utan bara underhålla det han redan kan. Kanske utöka med lite mer skänkelvikningar bara. Fast egentligen tycker jag nog bara att en 4-åring behöver gå lc/lc...

Om hästen fått vara frisk, inga träningsavbrott för växtperioder osv, så tycker jag att en "normal" fyraåring ska gå i unghästform (lösgjord utan krav på samling) i alla gångarter, förstå sidförande hjälper, ev hoppa uppsuttet under lättsamma former. Till hösten kanske lite mer krav på form, hoppa bana osv. De kriterier som finns på 4-årschamp, kvalitetsbedömning är ju bra riktmärken, men kanske inte kan uppnås av hobbyryttaren.

Personligen tycker jag att en normal 4 åring ska kunna gångarterna, backa, stå stilla i halten, kanske en början till ett galoppombyte, hoppad lite (varierad höjd men inte över 110 tycker jag) Att hästen går att longera. För en del även tömkörd, beroende på hur duktig man själv är med det.

Tror jag har lägre krav än de flesta andra här men jag ägnar första ridåret mest åt uteridning. Miljöträning, frammåtbjudning i alla lägen och gångarter, småskutt på terränghinder, mycket skritt på lång tygel, förstå sidförande hjälper.
Tycker de 3 och 4 åriga hästar man ser på 3 årstest och breeders är alldeles för hårt skolade för deras ålder, men det är min högst personliga åsikt

Satsa på en debutant fälttävlan tycker jag . Man behöver inte starta i en tävling eller så, men det är ett bra mått tycker jag :) det är ju typ lc/lc + små teränghinder med , och klarar hästen det är han färdig för året. Så gör jag iaf :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 799
Senast: Tualma
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama